close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: verlagen

Bouwjaar: 1999

beste mensen hoe verlaag ik de achter kant van een 306, hoever ik weet heeft die achter torsie veren staat in mijn auto visie van 1997 en weer voor een ander type 306 geven ze gewoone schroef veren,wat is waar, ik heb namelijk een 306 op het oog met sport velgen,het is een mooie auto alleen dat mist die nog.

Geplaatst door

flow (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

306 heeft torsievering achter!

http://img246.imageshack.us/img246/7900/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Die kan natuurlijk ook verlaagd worden.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

bedankt voor de afbeelding,dat is natuurlijk erg duidelijk,maar nu is weer de vraag,als ik de draag armen één tand verzet hoeveel cm is dan de auto lager,ik weet dat van een alfa romeo 75 als je die één tand verdraaid dan is de auto vóór 5 cm lager.

flow 0

18 jaar

Zou ik zo helaas niet weten, een 306 hebben we nooit verlaagd.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Alan Bij een citroen Saxo is het ook 5cm per tand als ik het goed heb dus dat is bij de 306 ook zo. Maar ook de voorkant moet.

j.romijn 0
badge

18 jaar

de voor kant zijn gewone veren,dat weet ik.Die kan ik bij de auto materialen zaak kopen of ik zoek ze wel op internet,maar de achterkant is ook niet zo moeilijk als ik ze één voor één aanteken waar ze hebben gezeten en dan één voor één eruit tik en verdraai mag dat geen problemen veroorzaken.

flow 0

18 jaar

mensen als jullie nog suggesties of opmerkingen hebben hoor ik dat natuurlijk graag.Bedankt voor jullie moeite en tijd.

flow 0

18 jaar

1 tand verschil maakt 3 mm hoogteverschil.....

Beunhaas 1085
badge vip badge

18 jaar

Dat wilde ik horen bedankt,ik neem aan dat alle drie de veren verdraaid moeten worden anders hebben de overige veren geen functie en hangt alles op 1 veer,heb ik het goed of niet.

flow 0

18 jaar

kees, dat is de steek van de tanden maar niet het verschil aan het einde van de draagarm.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Komt uit het autotecnisch handboek...

Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 1993-1995 12. Wielophanging en vering 12.4.1 Wagenhoogte achter afstellen


Speciaal gereedschap
Dummy-schokdemper (-).0908P (zie figuur 12.26)

- Meet de hoogte tussen de vloer en de krikpunten onder de traverse zoals aangegeven in figuur 12.37 (H3). Herhaal de meting aan elke zijde driemaal. Laat de auto voor iedere meting een aantal malen in- en uitveren. Bereken het gemiddelde van de gemeten waarden aan beide zijden. Het verschil per zijde mag niet meer bedragen dan 10 mm.

De afstelmethode is gebaseerd op het aantal spiebanen op de uiteinden van een torsiestaaf; 30 spiebanen op het uiteinde aan de zijde van de traverse; 32 spiebanen op het uiteinde aan de zijde van de draagarm.

De afstelling vindt plaats door de torsiestaaf te draaien. Eén spiebaan geeft een verschil in wagenhoogte van ±3 mm.
Het afstellen gebeurt door de hartafstand tussen de beide ogen te wijzigen met een dummy-schokdemper (zie ook figuur 12.26). De schroefdraad van de dummy-schokdemper heeft een spoed van 100, zodat de lengte in stappen van 0,5 mm kan worden gewijzigd. Let op! Een wijziging aan één zijde wijzigt ook de hoogte aan de andere zijde.
- Bouw de torsiestaaf uit. Let op! Merk de stand van de torsiestaaf met twee centerpunten ten opzichte van de draagarm (zie figuur 12.38).


Figuur 12.38: Torsiestaaf ten opzichte van de wieldraagarm merken met twee centerpunten (a en b)

- Verwijder links en rechts, de bouten (1) van de hefbomen van de stabilisatorstang op de wieldraagarm (zie figuur 12.39).

Figuur 12.39: Hefboombouten (1)



- Verwijder de torsiestaaf.
- Om de wagenhoogte met ongeveer 3 mm of een veelvoud daarvan te verhogen of te verlagen, moet de hartafstand tussen de beide ogen van de dummy-schokdemper met 2,5 mm of een veelvoud daarvan worden vergroot of verkleind.


Voorbeeld: om de wagenhoogte 15 mm te veranderen:


- Berekening van het veelvoud van 3,0 mm: 15/3 = 5
- Verandering van de lengte van de dummy-schokdemper: 2,5 x 5 = 10 mm
- Aantal te verplaatsen spiebanen: 15/3 = 5
- Bouw de torsiestaaf weer in. Let op! Omdat het aantal spiebanen (30 en 32) op de uiteinden even is, kan de torsiestaaf in twee standen, diametraal tegenover elkaar, worden gemonteerd.
- Controleer of de merktekens op de torsiestaaf en de draagarm ten opzichte van elkaar overeenkomstig de wijziging van de wagenhoogte zijn verplaatst (zie figuur 12.40).


Figuur 12.40: De merktekens (a) en (b) moeten ten opzichte van elkaar zijn verplaatst met het eerder bepaalde aantal spiebanen (5 in het voorbeeld).
De verplaatsing van het merkteken (a) kan worden gecontroleerd ten opzichte van het merkteken (b) of van het tegenoverliggende merkteken (b')


Beunhaas 1085
badge vip badge

18 jaar

bedankt jongens.

flow 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.