close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: 307 2002 2liter 138HP loopt op 3 cylinders

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goedendag,

*************** de geschiedenis ******************
Al een lange tijd hebben we problemen met onze 307, in de vorm van storing uitlaatgas op het display.
Dit vertrok altijd met dezelfde snelheid als het kwam.
Ooit een paar jaar terug eens voor bij de garage geweest, en helaas kwamen die ook niet veel verder.

*************** Het probleem ******************
Tussen kerst en nieuw is de accu van de auto leeg geweest (niet helemaal leeg, maar hij kon er net niet meer op starten).
De auto had 9 dagen stil gestaan, dus ik heb ook mijn twijfels bij de accu.....

Accu bijgeladen, en auto starte weer keurig en liep redelijk.
Ik zeg redelijk omdat ik vanaf dag 1 dat wij deze auto tweedehands gekocht hebben, het geen fijn motor geluid vindt.
Het klinkt ook constant alsof de uitlaat lek is, terwijl dit niet zo is. Dichtdrukken zorgt voor drukopbouw.

Vandaag had de auto amper vermogen meer, en de motor schudde behoorlijk.
Naast storing uitlaatgas was er nu een knipperend engine check lampje, en bij gas loslaten of de motor minder belasten komt er zeer kort katalysator storing in het scherm. (wellicht niet woordelijk, maar in elk geval problemen met de katalysator)

Heb vandaag de 4 bougies vervangen, omdat ik het idee had dat hij maar op 3 poten liep.
Gezien vanachter het stuur was de meest rechtse bougie behoorlijk afwijkend.
Waar de overige 3 bougies mat wittig waren, was de rechtse zwart / vettig en rook naar benzine.
Ook het luchtfilter ruikt enigszins naar benzine, en de uitlaatgassen ruiken ook naar onverbrande benzine.

*************** gestelde diagnose ******************
Helaas mocht het plaatsen van 4 nieuwe bougies niet helpen.
Daarop heb ik de bobine getest, door er een bougie in te stoppen, deze aan te sluiten op de massa en te kijken of hij vonkt.
Op positie 2 (vanaf rechts geteld gezien vanachter het stuur) vonkt hij prima, maar op positie 1 (waar de zwarte bougie zat) vonkt hij totaal niet.

Kan ik de bobine nog doormeten om zeker te weten dat deze kapot is?
Of kan het ook zijn dat de auto de onsteking van deze cylinder uit voorzorg uit heeft geschakeld, en mij hiermee op een dwaalspoort zet?

Ik zou graag zeker weten dat het de Bobine is, alvorens ik een nieuwe bestel....
Is mijn manier van testen waterdicht, en kunnen we dus zeggen dat de Bobine inderdaad kapot is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

jackel7007 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij vonken deze bobines per 2 cilinders, 1 - 4 samen en 2 - 3 ook. Dus vonkt 1 niet, maar 4 wel, zou het een probleem met de bobine kunnen zijn. Om zeker te weten dat de cilinderaansturing niet uitgeschakeld is(doet deze volgens mij nog niet), kan je de aansturing op de injector kunnen meten mbv een LED spanningzoeker(moet echt een led zijn). Op 1 aansluiting van de injector moet je 12V hebben en op de andere tijdens motorloop een knipperend LEDje(meten tov massa).

Je moet trouwens niet te lang doorrijden met een motor die op 3 cilinders loopt. Mocht de inspuiting namelijk niet uitgeschakeld worden, dan kost je dit een katalysator.

Bedankt voor je reply!
Ik heb getest met een bougie op 3&4 (of 1&2 afhankelijk hoe je telt).
daarbij vonkte 3 wel, maar zodra ik de bougie in 4 stak gaf deze geen enkele vonk.

Heb toch nog een 20 km moeten rijden op 3 cylinders.
Zodra het gas er nog maar een beetje afging kwam er direct Katalysator storing op, dit verdween direct bij gas geven of helemaal geen gas meer geven.

Ik wil vandaag nog even kijken of ik de weerstand van de bobine kan nameten als extra controle, maar ga daarna toch een andere bestellen.
Zo'n led spanningzoeker ontbreekt nog in mijn gereedschap kist, maar dat lijkt me zeker een zinnige aanvulling, bedankt voor de tip!

Als ik kijk in een webshop zie ik als vervanger voor de bobine:

merk / prijs:
Bolk 74.52
Beru 92.17
Bougicord 85.95
Valeo 86.50
Facet 105.11

Neig zelf naar de goedkoopste omdat de auto inmiddels weeral 13 jaar oud is, maar wellicht is dat niet de beste keus?

jackel7007 0

9 jaar

Zoek ook de prijs van een katalysator maar eens op ;-)

Ik zou voor de beru of de valeo gaan en de goedkoopste laten liggen.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

Ja, die prijzen heb ik al opgezocht, want ik vrees er ook voor, maargoed ik wil het toch nog even zo proberen.
Zolang de motor op 3 cylinders loopt moet ik er ook geen nieuwe katalysator onder steken, dus wil dat graag eerst oplossen.

En dan ook maar gelijk investeren in een OBD2 kabel zodat ik dat ook uit kan lezen.

jackel7007 0

9 jaar

Dit is al een EOBD auto, dus je zou met een simpele reader afkunnen. Als je tenminste alleen maar wilt uitlezen en eventueel resetten. Aan deze kastjes zitten ook wat nadelen, zoals beperkte mogelijkheden, maar verder kan je er goed mee uit de voeten.

Als je aansturingen(bv op een injector of de bobine) wilt controleren zal je met een led spanningzoeker moeten werken, anders trek je het signaal omlaag en kan je zelfs de regeleenheid beschadigen.

Je kan de bobine doormeten door de weerstanden te vergelijken(kan de precieze waardes nu niet vinden). Je kan de secundaire kant controleren door te meten aan de bougie-aansluitingen tussen 1 - 4 en tussen 2 - 3. De primaire kant meet je aan de stekkeraansluiting. Waarschijnlijk heb je 3 pinnen op de bobine. Volgens autodata zit de voeding op pin 4 en de aansturingen komen op 1 en 2. Je meet dan tussen 1 - 4 en tussen 2 - 4. Al is een bobine in sommige gevallen moeilijk te meten. Het kan namelijk dat deze pas doorslaat onder belasting of temperatuur. Wil je het zeker weten, dan moet je met een scope aan de slag.

vervang de bobine maar ,


gr Thorpe

thorpe 0
badge

9 jaar

Bobine vervangen, probleem lijkt opgelost te zijn. (tot nu toe enkel korte proefrit van ~5km)
De auto geeft geen actieve storingen meer, wel zit de uitlaatgas storing er nog wel in (check engine lampje nog zichtbaar).
Wellicht gaat dit na een aantal ritten uit, zo niet dan zal dat mijn volgende punt worden om aan te pakken.

Voorlopig ben ik geholpen, en ben dankbaar voor de hulp hier op problemcar!

jackel7007 0

9 jaar

Zojuist nog een kleine proefrit gemaakt, maar deze was minder dan de proefrit gisteravond.

Gisteravond: constant brandend check engine lampje, en storing uitlaatgassen op het display. Motor liep verder goed.

Zojuist: een display wat zijn beste best doet om 2 storingen door elkaar te laten zien, storing uitlaatgas en katalysator storing. Deze berichten wisselen elkaar zo snel knipperend af, dat ze er bijna tegelijk op staan.
Storing katalysator is niet constant, maar ik kan daar niet echt een patroon in ontdekken. Het lijkt niet te gebeuren bij een constante belasting of in zijn vrij draaien.
Zodra de katalysator storing opkomt, begint de auto ook te piepen (een waarschuwingstoon). De motor loopt voor mijn gevoel gewoon goed overigens.

Zou het helpen om de boordcomputer te resetten (via de lange procedure waarbij je o.a. door je raam je contact aan moet zetten en je deur moet dichtlaten etc)?
Of kan ik ze via een OBD kabel zelf makkelijk resetten en eventueel uitlezen wat er nu nog is?
ik heb nog wel een oude laptop die ik van windows XP kan voorzien daarvoor.

Voorlopig laat ik de auto nog even staan, al lijkt hij goed te lopen, het is niet prettig om met die warnings rond te rijden.

jackel7007 0

9 jaar

Loopt de motor nu wel op 4 cilinders?

Voordat je gaat resetten toch eens uitlezen en eens zien waarom de lampjes branden. Dan fouten wissen, rijden tot er weer storingen zijn en opnieuw uitlezen.

Ja dat denk ik wel, het blok schud totaal niet meer (Zoals het wel deed toen hij op 3 cilinders liep.
Ik heb een OBD2 / EOBD / CANBUS Diagnosecomputer Autophix OM580 besteld, dus daarmee hopelijk zaterdag de codes uitlezen en inderdaad resetten.

Mocht het niet wegblijven heb ik dan ook de actuele foutcode's om verder te gaan zoeken.
Wellicht zijn lucht massa meter? of wellicht heeft de katalysator die 20km rijden met 3 cilinders toch geen goed gedaan, en moet vervangen worden...

jackel7007 0

9 jaar

Kleine update, vandaag mijn OBD2 kastje ontvangen, waarmee je ook codes zou moeten kunnen resetten.
Kastje aangesloten op de connector van de auto, maar de verbinding gaat niet goed.

Zodra het kastje signaal heeft, gaat hij verbinden en je ziet dan dat hij verschillende (7 stuks) protocollen probeerd.
Ik heb 1 maal bij Iso14230-4 KWP (5 baud) een vinkje gezien, en kon daarna verder naar het uitlees menu.
Daarna werd ook de verbinding verbroken.

Daarna is het nog 1 keer gelukt om door die eerste stap heen te komen, maar krijg het nu niet meer voor elkaar.
Ik zit eraan te denken, de reset voor de BSI uit te voeren, en te kijken of hij daarna wel wilt communiceren.
Volgens mij is de BSI ook in de war, gezien de foutcodes door elkaar op het display staan. (eigenlijk dus gewoon onleesbaar)
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo knipperend en flitsend gepresenteerd hoort te worden op dat display.

jackel7007 0

9 jaar

laat eerst eens een dealer controleren of de laatste software in de motorcomputer zit. oa het snel knipperen van het display was indertijd een bekent fenomeen.

Ik kwam erachter dat de dealer geen peugeot dealer meer is, maar is een algemene garage/verkoper geworden tesamen met de dealer van het andere merk wat ernaast zit.
Ze hebben geen peugeot computer meer, dus ze kunnen geen software controleren.

Was het knipperen van het display het enige probleem, of is er met die nieuwere software versie nog meer veranderd?
(een klacht over de auto is dat hij in lage toeren altijd erg inhoud, pas vanaf 2500 a 3000 begint er een beetje pit in te komen.)

jackel7007 0

9 jaar

Is dit niet het bekende klepstoter probleem wat hoort bij de tweeliter.
Zit er niet de verkeerde olie in?.
Er moet 5W30 of 5W40 in.
Een 10W40 mag er beslist niet in.
Als dat er in zit kun je ook deze problemen krijgen.
Bij de meeste zijn inmiddels de stoters allemaal vervangen.
Heb je dit probleem alleen bij koude motor?.

primera p11 0

9 jaar

Lijkt me niet, hij heeft de bobine vervangen en probleem van slecht lopen is weg. Alleen de storing blijft over, dit kan alleen een goede universeel met geschikt gereedschap of een dealer voor je doen naar mijn idee.

Bij het probleem met de stoters loopt de auto ook slecht, ik lees dat dat opgelost is.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

Ik zou als ik jou was naar een dealer gaan, deze kunnen verder in het systeem komen.
Ook hebben deze een grote database met klachten en storingen met eventuele oplossingen.

Daar de storingen laten verwijderen en een herprogrammering van de motormanagement computer laten doen.
Hierna weet je zeker dat dit goed moet functioneren en worden ook alle regelapparaten weer opnieuw ingeleerd.


mvg Ronnie

Ronnieboj 0
badge

9 jaar

Na een update van de Diagnosecomputer Autophix OM580 heb ik toch de storingen kunnen resetten.
De auto loopt nu weer prima.
Het lui zijn waar ik het over had staat geheel los van de storing, is altijd al zo geweest sinds wij deze auto in ons bezit kregen.
Vanaf 2000 toeren is het wel goed te doen, daaronder voelt hij een beetje lui aan (ondanks dat het toch een 2 liter is).

jackel7007 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.