Peugeot 307: 4 elektrokleppen, smoorklep in inlaatsysteem, 307 HDI met roetfi

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI dw10ated FAP

Hallo allemaal,

ik heb een 307 SW 2.0 HDI met roetfilter bj.2002.
Er zijn in groepen van twee, 4 elektrokleppen die vacuumsystemen bedienen en zou ik graag de funktie van de vierde willen weten.
Zoals ik kan zien op de motor is een klep voor de EGR, een voor de wastegate, een voor de smoorklepbediening die in de inlaatpijp zit tussen intercooler en motor en de vierde weet ik niet wat voor funktie die heeft. In elk geval loopt de vacuumleiding van deze elektroklep naar achteren van de motor en eindigt in een ronde pot zoals die van de EGR-klep.

Waarvoor dient de smoorklep in de inlaatpijp? Kan ik deze uitschakelen zoadat deze klep open blijft?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand mij te vertellen?

m.vr.gr.

Hares

hares

Geplaatst door hares (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

die vierde klep zoals u beschrijft dient om de intercooler uit te schakelen wanneer de roetfilter geregenereerd wordt. hierdoor (samen met nog wat ingrepen) wordt een hogere uitlaattemperatuur verkregen die nodig is om de roetfilter te regenereren.

amplifier (0) PRO, 17 jaar geleden

De smoorklep in de inlaatbuis, wordt dichtgezet bij het afzetten van de motor, om de motor niet al te veel te laten napruttelen...

hares (0), 17 jaar geleden

bedankt Vervoort11761 en Amplifier,

Als de intercooler wordt uitgeschakeld, wordt dan de samengeperste lucht die van het compressorhuis van de turbo naar de intercooler, afgeplazen? Via een klep of iets dergelijks?
Dan zou er dan vermogenverlies zijn tijdens het rijden terwijl van intercooler naar motor hier aan de voorzijde zit dus hier kan de intercooler niet uitgeschakled worden. Alleen hier zit dan de smoorklep.
Kunt u dit beter uitleggen?

Alvast bedankt,

m.vr.gr.

Hares

vervoort11761 (0) PRO, 17 jaar geleden

de intercooler wordt wel degelijk afgesloten. er is achter de motor een dubbele inlaatleiding en zo kan men dit bekomen. de lucht van het compressorhuis gaat niet via de intercooler om af te koelen, maar rechtstreeks naar inlaat motor. deze lucht gaat dus veel warmer de motor in en zo bekomt men een hogere uitlaattemperatuur die nodig is om de roet in de roetfilter te verbranden. van vermogenverlies merk u niets. als u aan de kleppen gaat liggen klooien zal dit enkel nadelig zijn voor uw roetfilter.

hares (0), 17 jaar geleden

Bedankt Vervoort11761,

het is mij nu duidelijk! Ik ga niet aan de kleppen zitten klooien want ingeval dat de motor niet goed funktioneerd, weet ik hoe het in mekaar zit.
bedankt in ieder geval.

m.vr.gr.

Hares

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.