close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot PARTNER: 5e versnelling trilt

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 9H06, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 66

Hallo

Ik zit met het volgende probleem, mijn 5e versnelling trilt.
Ik probeer ff wat voor geschiedenis te geven.
De auto heeft nu 245.000 km gelopen.
De auto had al een aantal problemen zoals schokken als je 55 km reed op de cruise control en kop schudden tussen de 70 en 90 km per uur.
De versnelling-bak schakelde ook niet helemaal lekker je hoorde vaak een knak bij de versnelling pook.
En als je in zijn 5 reed dan ging de pook redelijk veel heen en weer.
In september begon de 5e versnelling te trillen, je voelde het maar kon het ook horen.
Na overleg met de garage zijn een aantal dingen vervangen.
Zoals koppeling platen met alles wat er bij hoort.( preventief onderhoud)
En andere versnellingsbak (80.000 KM gelopen)
En ook de steekassen zijn vervangen door de steekassen die bij de versnellingsbak horen.
Het schokken bij 55 KM per uur is opgelost.
Het kopschudden is ook opgelost.
De oude steekassen zat veel speling op.
Wat de versnellingsbak betreft, Schakelen van 1 tot 4 gaat wel beter het knakken bij de versnelling pook is wel beter geworden af en toe hoor en voel ik het nog.
Als die in de 5e versnelling staat dan gaat de pook ook niet meer zo veel heen en weer bij het gas geven en los laten.
Maar de trilling in de 5e versnelling is nog steeds aanwezig.
Het schakelen in de 5e versnelling gaat ook niet zo lekker af en toe kun je horen en voelen dat hij in zijn 5 gaat.
Als je in zijn 5 rijd en je trapt de koppeling in en laat hem in zijn 5 staan en laat de auto uit rollen en je drukt de pook licht naar voren dan voel je de trillingen.
Laat je dan de auto helemaal uit rollen tot hij stil staat, dan voel je de trillingen ook af nemen. (Als je bijna stil staat voel je gewoon dat de pook weg gedrukt wordt.)
Dan lijkt het net als of er een nokkenas tegen de pook aan drukt.
De linker wiellager is ook al vervangen.
Als je bij de pook kijkt onder de pook hoes dan zit er wel wat speling in de witte bol waar de pook in staat maar die speling is niet veel.

Weet iemand ook hoe ik dit probleem kan oplossen.

Gr Geert

Geplaatst door

Raptor4all (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Motorsteunen en hun bevestigingen al gecontroleerd ?
En dan met name de nummers 2 , 3 en 5 .
Als deze nog nooit zijn vervangen ( 245.000 km ) zijn dit grote verdachten .

Tevens geeft PSA nog onderstaand bericht op . Lijkt mij wel erg sterk met 2 bakken . Maar zeg nooit " nooit " .

Grote kans dat of de centrale moer van de price-as, waarmee de groep van de 5e versnelling vast zit, los gelopen is, of dat de tanden binnenin de synchro-mesh van de 5e versnelling er deels af liggen.

hans4074 0
badge

6 jaar

op 5 november 2018 is de pook kabel (zie bijlage) vervangen en het knakken van het schakelen was toen opgelost.
En vervolgens is er nog een smeersel Fortè Diff & Treatment 125 ML in de bak gegooid om het allemaal wat soepele te laten lopen.
Maar de 5e versnelling bleef een probleem geven.
Als je te snel in de 5e versnelling schakelde dan voelde je dan de tanden over elkaar heen gingen en de pook bleef trillen voor dat je de koppeling liet op komen.
Dus ik had mij aan geleerd als je in 5e de versnelling ging schakelen dan zet je de pook er eerst tegen aan en dan pas in zijn 5 drukken.
Maar ongeveer 6 weken geleden deed de 5e 1 keer helemaal goed, je kon hem normaal in zijn 5 zetten en de pook trilde niet.
Dan weer niet dan weer wel, uit eindelijk ongeveer 3 weken geleden tot op heden is het probleem schakelen in zijn 5 opgelost.
Of de synchroon messen aan het plakken waren weet ik.
Maar ik ben allang blij dat het nu goed is, het rijd een stuk prettige kan ik je vertellen. :-)

Raptor4all 0

5 jaar

Ik denk ook aan de motorsteunen, vooral de centrale steun onderaan.

koertb 0

5 jaar

De onderste motorsteun is vervangen, maar het trillen in de 5e versnelling en bewegen van de pook bij het gas en los laten is nog niet opgelost. [yt]https://youtu.be/S-pT7n83hvE[/yt]

Raptor4all 0

5 jaar

Lijkt er toch op dat er iets teveel beweegt qua motorsteunen .

Het probleem is uit eindelijk toch nog opgelost.
De 5e versnelling hebben ze achter de linker voorwiel er uit getrokken en onderdelen vervangen.
Hier onder een filmpje van de vervangen onderdelen.

[yt]https://youtu.be/yBOTmsl-IxM[/yt]

Groeten Geert

Raptor4all 0

5 jaar

[quote=hans4074]Grote kans dat of de centrale moer van de price-as, waarmee de groep van de 5e versnelling vast zit, los gelopen is, of dat de tanden binnenin de synchro-mesh van de 5e versnelling er deels af liggen.[/quote]

Dank voor het plaatsen van de oplossing.

hans4074 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.