Prachtig mooie 306 sedan gekocht! Alles in orde behalve:
Met wat gewicht achterin (1 persoontje/aanhanger...) hoor ik bij elke bocht naar rechts, vanuit het linker achter wiel, een schrapend geluid. Alsof er iets aanloopt. Als ik optrek, dus sneller ga rijden, gaat het geluid ook sneller... Bij bochten naar links, geen geluid. Als er niemand achterin zit, geen geluid...
De wagen heeft ooit een klein deukje in de hoek opgelopen (uiterste punt van de wielkast bij de linkerachterdeur), misschien heeft dat ermee te maken?
Ik voelde em bij de proefrit ook wel wat hobbelen achterin, maar dat kwam grotendeels door de zachte band die erom zat...das nu bijna helemaal weg. Iemand een idee wat dat kan zijn?
(ophanging, wiel, schokdemper)
groet,
Le Peugeot
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze assen gaan vaak stuk en dan kan zomaar een wiel in de wielkuip aanlopen. Ook al lijkt dat niet zo als je het bekijkt. Meestal loopt het wiel aan tegen de rand waar het buitenscherm aan het binnendeel vast is gelast. Dit moet je dan kunnen waarnemen dmv beschadigingen aan de band, vlak naast het profiel. Het KAN natuurlijk ook nog een remdeel zijn wat losligt van de ankerplaat. In beide gevallen liever even een kundig iemand snel laten kijken, dat is zo gebeurd en dan weet je het zeker.
Sytze
Afhankelijk van het soort geluid kan het een aantal oorzaken hebben. Meest voor de hand liggend is een kapot wiellager of een vastzittende (aanlopende) rem. Gecupte banden kunnen ook rolgeluiden produceren. Een wiel wat echt aanloopt tegen het spatbord lijkt me redelijk extreem. (tenzij je spatbord ergens loshangt natuurlijk)
Maar er is een makkelijke manier om het te controleren. Zet de krik eronder en draai het wiel een paar keer rond en luister (en voel) goed of er iets aanloopt.
Haal het wiel er af. Als je op het spatbord of wiel slijtageplekken ziet dan heb je gauw genoeg in de gaten wat er aanloopt.
Om een probleem met de band uit te sluiten zou je het reservewiel er op kunnen zetten en controleren of dat verschil maakt of niet.
16 jaar
[quote=TrafficBandit]Afhankelijk van het soort geluid kan het een aantal oorzaken hebben. Meest voor de hand liggend is een kapot wiellager of een vastzittende (aanlopende) rem. Gecupte banden kunnen ook rolgeluiden produceren. Een wiel wat echt aanloopt tegen het spatbord lijkt me redelijk extreem. (tenzij je spatbord ergens loshangt natuurlijk)
Maar er is een makkelijke manier om het te controleren. Zet de krik eronder en draai het wiel een paar keer rond en luister (en voel) goed of er iets aanloopt.
Haal het wiel er af. Als je op het spatbord of wiel slijtageplekken ziet dan heb je gauw genoeg in de gaten wat er aanloopt.
Om een probleem met de band uit te sluiten zou je het reservewiel er op kunnen zetten en controleren of dat verschil maakt of niet.[/quote]
Reactie: Toen de wagen op de brug stond om die schade aan de wielkast te repareren waren alle 4 de wielen vrij. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de banden te controleren en heb ze dus ook rondgedraait. Niks geen aanlopende geluiden, geen losse onderdelen...Alles zag er eigenlijk goed uit. Ik vind het ook vreemd dat je het alleen hoord als er wat gewicht op de achteras zit en ook alleen bij de bochten naar rechts (bij een bocht naar rechts word het linkerwiel toch naar buiten gedrukt, van het spatbord af...?) Ik laat em vrijdag controleren (er zit nog garantie op), maar ik blijf het vreemd vinden. Bedankt voor de tips!
Groet,
Le Peugeot
16 jaar
Ben het met Sytze eens, juist als er wat extra gewicht achterin de auto zit zakken je wielkasten dieper over je banden heen. Door nu een bocht naar rechts te nemen zal de bovenkant van je linkerachterwiel naar je spatbord toe gaan hellen.
In combinatie met een wat versleten achteras en misschien een versleten wiellager, is de kans erg aannemelijk dat de band toch wat in je spatbord gaat vreten,slijten. Maar dat zou toch echt te zien moeten zijn.
16 jaar
deze achterassen hangen in soepele rubbers, worden peugeot meesturend genoemd, in combie met versleten naaldlagers van de achteras kan dit zeker gaan schrapen/aanlopen aan de BINNENKANT van je scherm.dus ook binnenkantband controleren of kijken of er tectiel weg is, dus niet de buitenste wielkastrand....
meestal is het de rechterkant(passagierzijde) de geest gaat geven bij dit type peugeot..
Het geluid verandert niet als je de handrem zachtjes aantrekt?.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar