Sinds verleden week brand af en toe het rode acculampje op het dashboard en op dat moment wordt de accu niet meer bijgeladen, spanning op de accu is dan ca. 12 volt met draaiende motor.
Heb de verbindingen tussen dynamo en de accu ohms doorgemeten en op het moment dat de klacht erin zit, zit daar geen overgangsweerstand in.
Het is een dynamo van het merk Valeo, het typenummer weet ik niet want er zit geen sticker meer op.
Het vermoeden is dat de koolborstels versleten zijn maar als de fout erin zit of er juist niet in zit en ik een tik op de dynamo geef dan heeft dit geen enkel effect terwijl ik toch wel zou verwachten dat de klacht er dan weer even uit zou zijn of er juist in zou komen.
Het kan wel gebeuren dat met draaiende motor de klacht ineens verdwijnt en dan zie je de accuspanning van ca. 12 volt naar ca. 14 volt gaan.
Omdat de dynamo vervangen toch wel even een klusje is en de koolborstels/complete borstelbrug vanaf de achterkant te vervangen lijkt te zijn heb ik gekeken of ik deze borstelbrug kon verwijderen zonder de dynamo van de motor te verwijderen.
Nadat ik alle boutjes losgedraaid had kon ik het deel wat aan de linkerkant zat niet loskrijgen omdat deze onderin ergens aan vast bleef hangen, vermoedelijk aan spoeldraden, dus kon ik de borstelbrug niet verwijderen.
Omdat ik tijdens het losdraaien van de moertjes achterop de dynamo merkte dat 1 moertje niet vastzat en dit mogelijk voor een contactprobleem kon zorgen heb ik alle moertjes er weer op gedaan en aangedraaid.
Probleem leek opgelost, accu laadde prima bij, acculampje was uit en na enkele ritjes bleef deze uit.
Toen mijn partner vanochtend haar auto startte toen zat de klacht er weer in.
Dus gistermiddag werkend weggezet, de volgende ochtend meteen de klacht er weer in.
Nu heb ik even een paar vragen.
Er zit op de dynamo naast de +-aansluiting ook nog een 2-polige stekker (met gele/groene draad), wat is de functie daarvan, detecteert deze stekker of de dynamo draait?
Als je deze stekker los zou halen, zou de accu op dat moment nog steeds opgeladen worden?
Is deze borstelbrug makkelijk te vervangen of zitten er aan de onderkant allemaal koperdraden aan de borstelbrug gesoldeerd?
Zijn er behalve versleten koolborstels nog andere bekende oorzaken op de dynamo zelf die tot deze intermitterende klacht kunnen leiden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Grote kans dat idd de koolborstels aan hun einde zijn.
Echter moet de dynamo wel gedemonteerd worden als je deze wilt vervangen.
Deze zitten gesoldeerd.
Dat stekkertje met de geel groene draad is de laadstroom controle.
Dat rode accu lampje op je dashboard dus.
@Plakkie 1200:
"Echter moet de dynamo wel gedemonteerd worden als je deze wilt vervangen. Deze zitten gesoldeerd"
Weet je zeker dat je voor het verwijderen van die borstelbrug/spanningsregelaar iets moet lossolderen, als ik een foto bekijk van een nieuwe borstelbrug/spanningsregelaar (Merk: AS en artikelnummer: ARE3002) dan lijkt deze alleen op de dynamo geschroeft te zitten, zie bijlage.
Het enigste wat zou kunnen is dat er eerst een ander deel gedemonteerd en losgesoldeerd moet worden om de borstelbrug/spanningsregelaar eraf te kunnen krijgen.
Heeft iemand ervaring met een nieuwe borstelbrug/spanningsregelaar van het merk AS?
Wat raden jullie aan?
De defecte dynamo vervangen door een gebruikt exemplaar?
De borstelbrug/spanningsregelaar vervangen voor een aftermarkt model?
Alleen koolborstels vervangen bij oude borstelbrug/spanningsregelaar?
1 maand
Als je de complete borstelbrug gaat vervangen hoeft er idd niet gesoldeerd worden.
Ik durf je in dat geval niet te zeggen of hij er dan af moet.
Ik heb een maand of 3 geleden alleen borstels bij een 307 vervangen.
En daar voor kiest de dynamo er af.
Bij de 307 was het opzich niet echt spannend om de dynamo te verwijderen.
Ik zou persoonlijk zelf je eigen dynamo voorzien van de nieuwe borstelbrug.
Als je een gebruikte haalt weet je toch ook niet hoe deze er aan toe is.
@ Plakkie 1205:
Hoe is jouw ervaring met aftermarket borstelbrug/spanningsregelaar?
Werken deze gewoon goed of zijn daar regelmatig problemen mee?
Bij de 206 moet de stuurbekrachtigingspomp verwijderd worden en zitten de bouten aan de snaarkant ergens achter verscholen dus ik dacht, als ik vanaf de achterkant de borstelbrug/spanningsregelaar kan vervangen is dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
1 maand
Borstelbrug en spanningsregelaar heb ik nog nooit vervangen.
Eigenlijk tot nu alleen de koolborstels bij diverse merken.
Bij de laatste die ik gedaan heb Peugeot 307 had ik de dynamo er af.
De spanningsregelaar zat met 3 of 4 moertjes vast.
Na die los gedraaid te hebben kon ik hem er zo afpakken en de koolborstelbrug er uit nemen.
Dus als je de ruimte hebt zou het in theorie moeten lukken om de koolborstelbrug (met de dynamo gemonteerd op de auto) te vervangen.
Ik heb slechte ervaringen met aftermarket borstelbruggen. Zou alleen de borstels vervangen als de sleepringen nog redelijk zijn.
Grtn.
1 maand
Probleem is opgelost!
In het begin was de klacht wisselvallig en uiteindelijk permanent, acculampje aan en geen laadspanning.
Koolborstelbrug/spanningsregelaar van de dynamo verwijderd zonder de dynamo te demonteren.
Gewoon verschillende moertjes (dopje 8 en 13) en 1 messing schroefje (dopje 7) achterop de dynamo losdraaien en desbetreffende onderdelen verwijderen.
De afdekkap zit met 3 moertjes (dopje 8) vastgeschroefd.
Het eerste onderdeel onder de afdekkap wat je moet verwijderen zit behalve met 4 moertjes (3x dopje 8 en 1x dopje 13) ook nog gepuntlast aan het deel wat daaronder zit, deze koperen verbinding knip je in het midden door zodat je deze daarna weer goed aan elkaar kunt solderen.
Daarna kun je de borstelbrug/spanningsregelaar losdraaien (2x dopje 8 + 1x messing schroefje dopje 7) en deze eraf pakken.
Borstels waren aardig versleten en het binnenste contact van de rotor iets ingesleten en een beetje zwart.
Omdat men hier op het forum aangaf een slechte ervaring met aftermarket spanningsregelaars te hebben (waarom weet ik niet) en indien mogelijk alleen de koolborstels vervangt en de originele spanningsregelaar behoud en een ander alleen de koolborstels vervangt heb ik een setje losse koolborstels besteld maar omdat een complete aftermarket borstelbrug/spanningsregelaar maar 8,13 EURO kostte heb ik deze toch maar voor de zekerheid mee besteld voor het geval dat de spanningsstabilisator defect zou zijn.
Koolborstels verwijderd, borstelhuis schoongemaakt (kwam echt heel veel koolstof/gruis uit), nieuwe koolborstels gemonteerd en rotor licht opgeschuurd en alles weer in elkaar gezet maar helaas nog steeds een brandend acculampje en geen laadspanning.
Na opnieuw meten bleek ik een verbinding van 150 Ohm te hebben tussen de +D-draad en massa en deze verbinding kan alleen tot stand komen als de regeltransistor van de spanningsregelaar kortgesloten is.
Dus blij dat ik toch voor de zekerheid een nieuwe borstelbrug/spanningsregelaar mee besteld had want na het plaatsen daarvan was het probleem opgelost.
Voor de liefhebbers nog wat informatie:
Aftermarket borstelbrug/spanningsregelaar: artikelnummer ARE3002 (merk: AS-PL)
Aftermarket losse koolborstels: artikelnummer SVX7 (merk: AS-PL)
Afmetingen oude opgemeten koolborstels (LxBxH): ?,??x 6,40x4,60mm (lengte onbekend i.v.m. versleten)
Afmetingen aftermarket koolborstels (SVX7): 15,5x6,30x4,50mm (LxBxH)
4 weken
Nog even een kleine aanvulling op mijn verhaal hierboven.
Als je een aftermarket ARE3002 borstelbrug/spanningsregelaar monteert komt 1 moertje te vervallen doordat er een draadeind op deze borstelbrug/spanningsregelaar ontbreekt, deze verbinding wordt op mijn dynamo niet gebruikt dus dat is geen probleem.
4 weken
Nou helemaal top.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 maand