Peugeot 206: zeer hete turbo

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6hdif

Betreft een 206sw met 1.6hdif motor. Wagen is 8 weken oud met 5000km op de teller. Soms gebeurt het na een rit, zoals daarstraks ongeveer 25km gereden dat na de wagen geparkeerd te hebben de turbo gloeiend heet staat. Als je de motorkap opent voel je echt de warmte eraf stralen. Na een uur stilgestaan te hebben kan je amper je hand erop leggen. Is nu waarschijnlijk de vierde keer dat dit voorkomt. Heeft het te maken met de roetfilter die gereinigd wordt ?

chivas

Geplaatst door chivas (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Beunhaas (520) PRO, 17 jaar geleden

Nee, dat heeft te maken met de uitlaatgassen die er doorheen geblazen worden....

chivas (0), 17 jaar geleden

Hoe komt het dan dat dit niet altijd gebeurt, en zelfs na een rustige rit.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De enige hitte die een turbo krijgt is van de uitlaatgassen die hem aandrijven.
Aan het eind van de rit rijdt ik het laatste stukje erg rustig, of geef de motor even de tijd om met de doorloop olie het turbolager af te koelen.

Groet,
Cor

T luteijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Tijdens een regeneratie van het roet filter ()zit onder de turbo) wordt het zaakje daar wel wat warmer ,de ene of de andere keer kan schelen. Als de auto tijdens het regeneren stilgezetwordt(motor uit) dan kan het roetfilter behorrlijk heet worden/zijn. Dit gaat soms ook gepaard gaan met het draaien van de koelventilator op hoge snelheid. Dus niets om zorgen over te maken dus.

chivas (0), 17 jaar geleden

Inderdaad, ik hoorde een ventilator draaien toen ik de wagen in de garage parkeerde. Deze sloeg af wanneer ik de motor afzette. Hartelijk dank voor de correcte informatie.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Is dat tegenwoordig nog nodig om een auto met turbo na een rit nog steeds effe stationnair te laten draaien alvorens de motor af te zetten.
Om de turbo tot rust te laten komen.
Ik denk trouwens dat half nederland de auto gewoon afzet, die denken daar niet over na of weten het niet.
Bijna alle diesels zijn met turbo, dan zouden ze toch bij bosjes overlijden?.
Of is dit bij de moderne motor geen probleem meer.
Als je dit advies weleens geeft aan mensen om hem effe te laten lopen, dan staan ze je aan te kijken alsof ze water zien branden.

T luteijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Primera,dat advies van jou geld voornamelijk als je net heel hard gereden hebt,de turbo draait dan nog heel hardt. als je dan de motor stil zet dan blijft de turbo nog even doordraaien zonder smering. Maar als je b.v een parkeer garage ingereden bent kun je de motor wel direkt stil zetten, de turbo draait dan lang zo hard niet meer. och overlijd er zo nu en dan toch wel eens een turbo. Als je het advies als het nodig is opvolgt dan heb je langer plezier van je turbo.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb er een gewoonte van gemaakt de laatste kilometers wat rustig aan te doen in de toeren zodat de turbo kan bijkomen.
Net als met het startten en rustig warm rijden van het blok met de diesel/motor.

chivas (0), 17 jaar geleden

waarom verschijnt er dan bv niet op het dashboard een indicatie dat de filter gereinigd wordt, zodat je tijdens het proces de motor niet stillegt en nog even laat draaien of een stukje kan gaan doorrijden.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je zult je aan de auto moetten aanpassen, en dit soort dingen als een gewoonte bij jezelf moetten inbouwen/aanleren.

Als er voor alle zaken een waarschuwings lampje op het dashboard moet, is het straks een hele kerstboom, met het gevolg dat niemand meer let op wat er brand van lampje, en dan zal het een olielampje maar zijn...

Meestal staat het ook in je boekje dat bij de auto hoort, net als het in de mijne staat, ff lezen dus...

Groet,
Cor

MisterE (0), 17 jaar geleden

Zodra je de motor stopt, stopt de turbo ook. Hij kan immers de lucht niet meer kwijt. Ik kan toch ook niet met mijn longen de motor doorblazen wanneer deze uitstaat? Je turbo overlijdt voornamelijk doordat het lager niet meer gekoeld wordt als de motor uit staat.

T luteijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Een turbo doe 100000 toeren of meer draait stopt niet direkt, tenminste niet zo snel als dat het motortoerental 0 is. Het zal niet lang zijn maar de korte tijd dat hij dan zonder smering, en dus ook koeling draait zorgt voor veel slijtage aan de lagers van de rotors.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Vandaar ook mijn post over de laatste paar km rustig rijden en de motor afzetten in stationair toerental..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum