Peugeot 605: accu spanning, start problemen

Bouwjaar: 1997

Hallo,

Ik heb enkele keren start problemen gehad, door een bijna lege accu. Hoe kan ik controleren of de accu slecht is of dat (ook) de dynamo aan vervanging of reviseren toe is ? Het accu lampje brand niet tijdens het rijden, en licht ook niet lichtjes op.

Ik heb de spanning op de accu gemeten nadat de auto weer een poosje had gereden. die was rond de 12.5 volt. Met de moter aan ongeveer 14.4 Helaas heb ik nog niet kunnen meten wat de spanning was wanneer de auto niet wilde starten.

Ik denk dat de accu nu een jaar of 2,5 oud is.

Groeten,
Arni

arnismit

Geplaatst door arnismit (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 605? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Arie560 (0), 18 jaar geleden

De ladingstoestand van een accu kan je enkel goed controleren met een accutester. Een voltmeter meet bij een bijna lege accu nog steeds meer als 12 V.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

een accumeter belast de accu gedurende een 10 seconden, aan de hand van de terugval in spanning na die 10 sec wordt de conditie van de accu bepaald.

arnismit (0), 18 jaar geleden

OK, bedankt voor de informatie.
ik heb de spanning gemeten met het contact aan en toen viel de spanning wel wat terug maar bleef net boven de 12 volt hangen. Dat zegt waarschijnlijk ook niet zo veel, ik zal de accu ergens laten testen.

Hoe hoog moet de boordspanning zijn als de moter draait ? ik heb bij verschillende auto's gementen maar de spanning lag meestal rond de 15 volt (ik meen mij te herinneren van mijn vorige auto, een 205 GTI, dat de psanning dan zelfs 16 volt was).

alvast bedankt!

w.vries28 (0), 18 jaar geleden

Arni zijn de accu polen wel goed schoon zo dat de dynamo je accu goed vol houd.
Omdat de accu met 2.5 jaar ongeveer op de helft van de levensduur zit.
Ik zit ook nog aan de startmotor te denken die kan ook wel meer stroom nodig hebben vanwege versleten lagers.
Mijn voorbeeld ik had ooit een 305 starte oke maar beneden de 10 graden starte hij niet meer.
Dus overdag oke maar om .4.00 uur smorgens de 1e X geen ronddraaiende startmotor alleen maar een klik.
Het vreemde was dat wel mijn dimlicht bleef branden tijdens het starten, dus stroom genoeg.
Wat was het geval de lagers van de startmotor waren zo versleten dat het anker scheef trok en vast liep op de magneten.
Revisie startmotor en probleem was opgelost.
Succes gr Willem.

Franssel (0) PRO, 15 jaar geleden

Sommige auto's hebben calcium-calcium accu die geladen worden met 16 volt

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

14.4v is ok bij draaiende motor, maar slechts 12,5v na een rit vind ik weinig.

kan je 's morgens even meten? mijn insziens is de accu niet meer te best... en levensduur, daar kan je geen cijfers opplakken. Soms zijn de batterijen van nieuwe wagens al stuk voordat ze verkocht zijn....

arnismit (0), 8 jaar geleden

Excuses voor de late reactie maar heb toendertijd de accu vervangen. Het probleem was toen verholpen.

w.vries28 (0), 8 jaar geleden

Arnismit evengoed bedankt voor het late bericht.
Maar het probleem was opgelost, was gewoon de accu.
Ik had wel een grotere accu gekocht met meer ampere!
Grappig ik heb al van af 2010 een Citroen C5 break met een hele hoop andere problemen.
Deze zijn gelukkig allemaal opgelost daar had ik de C5 club onder andere geïnformeerd.
Als je naar de velgen kijkt zie je Peugeot LM velgen dat past gewoon.
Groet Wim.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.