close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 605: accu spanning, start problemen

Bouwjaar: 1997

Hallo,

Ik heb enkele keren start problemen gehad, door een bijna lege accu. Hoe kan ik controleren of de accu slecht is of dat (ook) de dynamo aan vervanging of reviseren toe is ? Het accu lampje brand niet tijdens het rijden, en licht ook niet lichtjes op.

Ik heb de spanning op de accu gemeten nadat de auto weer een poosje had gereden. die was rond de 12.5 volt. Met de moter aan ongeveer 14.4 Helaas heb ik nog niet kunnen meten wat de spanning was wanneer de auto niet wilde starten.

Ik denk dat de accu nu een jaar of 2,5 oud is.

Groeten,
Arni

Geplaatst door

arnismit (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een accumeter belast de accu gedurende een 10 seconden, aan de hand van de terugval in spanning na die 10 sec wordt de conditie van de accu bepaald.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Arni zijn de accu polen wel goed schoon zo dat de dynamo je accu goed vol houd.
Omdat de accu met 2.5 jaar ongeveer op de helft van de levensduur zit.
Ik zit ook nog aan de startmotor te denken die kan ook wel meer stroom nodig hebben vanwege versleten lagers.
Mijn voorbeeld ik had ooit een 305 starte oke maar beneden de 10 graden starte hij niet meer.
Dus overdag oke maar om .4.00 uur smorgens de 1e X geen ronddraaiende startmotor alleen maar een klik.
Het vreemde was dat wel mijn dimlicht bleef branden tijdens het starten, dus stroom genoeg.
Wat was het geval de lagers van de startmotor waren zo versleten dat het anker scheef trok en vast liep op de magneten.
Revisie startmotor en probleem was opgelost.
Succes gr Willem.

w.vries28 0

19 jaar

De ladingstoestand van een accu kan je enkel goed controleren met een accutester. Een voltmeter meet bij een bijna lege accu nog steeds meer als 12 V.

Arie560 0

19 jaar

OK, bedankt voor de informatie.
ik heb de spanning gemeten met het contact aan en toen viel de spanning wel wat terug maar bleef net boven de 12 volt hangen. Dat zegt waarschijnlijk ook niet zo veel, ik zal de accu ergens laten testen.

Hoe hoog moet de boordspanning zijn als de moter draait ? ik heb bij verschillende auto's gementen maar de spanning lag meestal rond de 15 volt (ik meen mij te herinneren van mijn vorige auto, een 205 GTI, dat de psanning dan zelfs 16 volt was).

alvast bedankt!

arnismit 0

19 jaar

Sommige auto's hebben calcium-calcium accu die geladen worden met 16 volt

Franssel 0
badge

15 jaar

14.4v is ok bij draaiende motor, maar slechts 12,5v na een rit vind ik weinig.

kan je 's morgens even meten? mijn insziens is de accu niet meer te best... en levensduur, daar kan je geen cijfers opplakken. Soms zijn de batterijen van nieuwe wagens al stuk voordat ze verkocht zijn....

AR 67202 0
badge

15 jaar

Excuses voor de late reactie maar heb toendertijd de accu vervangen. Het probleem was toen verholpen.

arnismit 0

9 jaar

Arnismit evengoed bedankt voor het late bericht.
Maar het probleem was opgelost, was gewoon de accu.
Ik had wel een grotere accu gekocht met meer ampere!
Grappig ik heb al van af 2010 een Citroen C5 break met een hele hoop andere problemen.
Deze zijn gelukkig allemaal opgelost daar had ik de C5 club onder andere geïnformeerd.
Als je naar de velgen kijkt zie je Peugeot LM velgen dat past gewoon.
Groet Wim.

w.vries28 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.