Als ik tijdens het wegrijden van een parkeerplaats oid aan het stuur draai, dan gaat het acculampje even branden (paar seconden).
Heb de riem bekeken en die ziet er nog goed uit. Piept ook niet.
Soms het gevoel dat de stuurbekrachtiging dan ook niet 100% werkt.
Als het lampje gaat branden, dan gaat ook de kachel motor even uit.
Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien toch even een te lage spanning.
Meet eens het accu voltage bij stationair, bij 2000 toeren en bij stationair terwijl er iemand aan het stuur draait.
Meet het ook eens stationair als je een hoop verbruikers aan hebt staan: kachel blower, dimlichten en achterruit verwarming.
Ondanks dat u geen piepen hoort en de riem er volgens u nog goed uitziet is de kans zeer groot dat deze toch ( kortstondig ) slipt.
De trapezium vormige riem word namelijk gespannen door een looprol uitgevoerde spanner . No 8 op de tekening .
De spanveer hiervan wil na verloop van jaren wel eens in kracht afnemen . ( 16 jaar oud ? ) Al vele hiervan vervangen .
De riem slipt op de krukaspoulie waardoor de dynamo en de stuurbekrachtingspomp niet , of minder , worden aangedreven .
Vandaar het dynamolampje en verminderde stuurbekrachtiging .
Een 2e mogelijkheid is nog dat de krukaspoulie slipt .( no 14 )
Deze is namelijk uitgevoerd met een rubberen trillingsdemper .
Indien deze niet meer goed vastzit slipt deze ook .
Echter gaat dit vrijwel altijd gepaard met piepgeluid .
Controleer bij démontage van de riem voor de zekerheid of de demper/ poulie nog in goed staat verkeerd.
Probleem is opgelost. Bleek wel een versleten multiriem te zijn.
Knapte zaterdagavond, vandaag vervangen en nergens meer problemen mee
6 jaar
Prima . bedankt voor uw feedback .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar