Peugeot 106: Achteras 106 1.5 diesel vervangen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 TUD

Hoi,

auto is afgekeurd op de achteras. Vervanging bij de garage is +/- 700 euro, dat is de auto in mijn ogen niet waard.
Ik wil proberen om zelf een "nieuwe" as te monteren, het lijkt mij het eenvoudigste om de complete achtertrein over te zetten inclusief schokbrekers, remtrommels, handremkabels etc etc.

De lokale sloop heeft 2 106'en staan:

- Phase 1 GTI
- Phase 2 1.5 diesel

Ik heb zelf een Phase 1 1.5 diesel, zonder remkrachtverdeler en 4 wielbouten.
Mijn vraag, passen 1 van de assen die mijn lokale sloperij heeft? En zoniet, welke passen er wel.

Waar moet ik rekening mee houden tijdens montage/demontage? Speciaal gereedschap?
Ik heb een put, luchtgereedschap, wringijzers, assteunen, poelietrekkers etc etc.

Alvast bedankt !

Toverstaf11661

Geplaatst door Toverstaf11661 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Toverstaf11661 (0), 13 jaar geleden

Goed, even een update.

Het schijnt dat de achterassen van de 106, 205, 206 en Saxo berucht zijn om deze kwaal. De lagers in de torsie-as lopen uit waardoor de wielen scheef komen te staan, als je achter de auto staat ziet het er ongeveer zo uit: /-\

De achteras van een GTI past niet zondermeer omdat deze remschijven heeft met een aparte remkrachtverdeler. Als je deze as wilt gebruiken zul je ook wat remleidingen moeten aanpassen.

Alle andere assen zijn gelijk, of je nu een 1.0, 1.1, 1.4, 1.4D of 1.5D hebt. Het enige waar je op moet letten zijn het aantal gaten van de velg (3 of 4).
De assen van een Phase I en Phase II zijn uitwisselbaar, alleen de handremkabel van een Phase II is langer. Je zult in dit geval met klemmetjes moeten werken om de handrem werkend te krijgen.

Vervanging is relatief eenvoudig. De achtertrein is met 4 bouten bevestigd aan de carrosorie. De achterste 2 bouten zijn vierkant, deze kun je beter vanuit de kofferbak losmaken omdat hier wel een normale dop (nr. 18) op past. De wielen kun je er het beste op laten zitten tijdens de demontage zodat de hele as niet ineens naar beneden valt, hierbij kan de brandstoftank en remleiding namelijk beschadigd raken !
Verder ruim van de voren alle remnippels inspuiten met kruipolie aangezien deze erg vast kunnen zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum