Bekende probleem: achteras van peugeot 206
er zat een speling bij de rechts achter wiel en auto stond scheef. Ik heb de rechterkant helemaal gedemonteerd ( anti rol bar, torx bar, arm)
ik had gehoopt dat ik er met 2 lagers klaar mee zou zijn, helaas is de aspin ook beschadigdt.
Weet iemand een manier waarop ik de aspin kan loshalen( zonder pers,) heeft iemand hier ervaring mee?
2e vraag is: ik heb de arm en torx bar wel losgehald, maar torx bar zit nog in de draagarm, ik heb hem langer dan 2 dagen onder de WD-40 laten liggen.
en met een hamer van 5kg alle brute kracht gebruikt. helaas zit het nog steeds in de dragarm vast.
hoort de torx bar van rechterkant in de draagram te zitten? of zit hij door de roest zo muurvast? ik twijfel nu er aan of hij ooit los was?
voordat ik hem eerst heel heet maakt en met hamer ga slaan( as pin slaan van uit de linkerkant naar rechterkant toe) wou ik jullie meningen en ervaringen weten.
alvast bedankt voor de reacties
de groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aan 1 kant, ik dacht rechter zijde, hoort de eindplaat (die met het boutje vastgezet wordt op de draagarm) vast te zitten aan de torsie. Ben er ook al eens mee aan het stoeien geweest, maar bij goed kijken zie je dat dit eindstuk vastgelast zit.
de as is in de draagarm gekrompen. Door de as extreem koud te maken krimpt deze, en door de draagarm te verwarmen wordt het gat groter. Door snel de pen in het gat te persen onstaat een rotsvaste verbinding. De komplete achterasas moet onder de auto uit gehaald worden. Daarna moet de AS onder een Hydrolische pers met voldoende capasiteit er uit geperst worden. Daarna kan de nieuwe as op de manier zoals ik xojuist heb beschreven op zijn plaats geperst worden...
Er zijn 4 manieren om van het probleem af te komen..
1: De peugeot afvoeren naar de sloop.
2: Een complete gerevideerde achteras monteren, of een goede sloppas??? Je weet nu waar je op moet letten.
3: De methode gebruiken zoals ik reeds heb beschreven.
4: Je kunt ook de as laten zitten en dan van binnen naar buiten een gat in de as boren, te beginnen met bv 3 mm, dan bv 6mm en daarna 8,10,12,16 en 18 mm. Hoe groter je het gat boort hoe minder lastig het zal zijn om de as bv met een zware poulietrekker te verwijderen. De nieuwe as 1 dag van te voor in het vriesvak van ee 3 sterrenkoelkast plaatsen, en de draagarm ter plekke met een gas of lasbrander verwarmen tot bv 200 graden. Als je van te voren hebt gezorgd dat je voldoende sluitringen hebt verzameld welke er voor moeten zorgen dat de nieuwe as niet te ver geperst gaat worden en je daarbij gezorgd hebt voor bv een goede trekker waarmee je de nieuwe pen snel op zijn plaats kan persen. Dan moet het lukken. Pas op als het mislukt kun je weer helemaal overnieuw beginnen.
De draagarm moet echt wel minstens 200 graden zijn rondom het gat. Door het verwarmen met een Las of fikse gasbrander te beginnen aan de kant met de meeste massa kun je controle houden op de temperatuur. als een druppel water gaat sissen is de temperatuur minstens 100 graden. door de tijd welke je nodig had om zover te komen te verdubbelen zal de eindtemperatuur ongeveer 200 graden zijn. daarna telt elke seconde...
vw-golf, bedoel je met aspin het deel waar de draagarm dmv de 2 lagers op draaid? dit deel is gewoon de complete as.
Ik zal gewoon een goede gebruikte achter-as van de sloop halen.
Heb zelf een achteras voor mijn 306 gekocht voor 90,00.
Als de remleidingen een beetje makkelijk los te krijgen zijn heb je deze as er zo onder gezet.
12 jaar
Allereerst bedankt iedereen voor de snelle en uitgebreide reacties.
Hans, je hebt gelijk. rechter zijde, hoort de eindplaat (die met het boutje vastgezet wordt op de draagarm) vast te zitten aan de torsie.
dit is antirolbar ( ik denkt dat het zo wordt genoemd) een antirolbar heeft 2 eindplaten. men kan linker eindplaat los halen, maar rechterkant zit aan de bar vast, ( zoals jij het zei).
ik heb probleem met de torxbar van de rechterkant, deze zit in de draag arm vast.
[url=http://postimage.org/image/garqwjwhh/][img]http://s18.postimage.org/garqwjwhh/tors9...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/k5f250bmv/][img]http://s15.postimage.org/k5f250bmv/beam3...[/img][/url]
bij deze foto hebben ze de torxbaar wel kunnen loshalen, toen ik de draagarm los trok ,trok ik de torxbar mee, en zit die nog steeds er in vast :)
Beste Cor bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik zal beginnen van optie 4, en dan 3 en 2
Harry,ik bedoel inderdaad met aspin het deel waar de draagarm dmv de 2 lagers op draaid.
hieronder paar fotos van internet.
[url=http://postimage.org/image/5agtfz6cn/][img]http://s15.postimage.org/5agtfz6cn/scale...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/gmk9ttcr7/][img]http://s13.postimage.org/gmk9ttcr7/beam1...[/img][/url]
de as bestaat uit 3 delen. de as pinnen zitten ongeveer 25cm in de hofdbuis( van de beide kanten geperst)
ik moet nu de as pinnen er uit halen en de nieuwe pinnen er in monteren. zelf reviseren is natuurlijk de beste, dan heb ik eigenlijk een helemaal nieuwe as.
als ik ze niet er uit krijg, dan heb ik nog de opties van Cor 4 3 en 2 :)
Jeroen, je hebt echt geluk gehad met de achteras voor 90 euro, voor een achteras van 206 vragen ze van 300 tot 600 euro.
12 jaar
Had de achteras er zelf onder vandaan gehaald en toen ging er nog 10,00 vanaf dus had uiteindelijk maar 80,00 betaald.
Had net nog even rondgekeken maar de achterassen voor een 206 lijken inderdaad wel een stuk duurder dan die van een 306.
12 jaar
Ik wilde even laten weten hoe het afgelopen is.
Ik kon de aspin niet er uit halen, daarom ik heb ik 1 extra lager gemonteerd( aan dragarm, buitensde dunne lager). er is geen speling meer, maar ik weet niet hoe lang het kan volhouden.
topic kan opslot
iedereen bedankt voor de bijdrage
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar