Soortgelijke problemen zijn reeds geplaatst, we hebben echter nog geen antwoord kunnen lezen op onderstaande probleem.
Een 206 met 1.4 motor start 's morgens bij koude motor goed, pakt op 4 cilinders aan. Echter op het moment dat je gas wilt geven gaat de motor op 3 cilinders lopen met als gevolg dat motor afslaat of een toerenterugval heeft. Als de motor warm is rijdt de auto fantastisch en ook de trekkracht is prima. De hele dag is het starten ook prima in orde.
Wij hebben de volgende werkzaamheden al uitgevoerd:
1. Storing uitgelezen met KTS, geen storing aanwezig
2. Klepspeling gecontroleerd
3. Compressie opgemeten
4. Nieuwe temperatuursensor gemonteerd
5. Thermostaat vervangen
6. Inlaatluchtdruksensor gereinigd
7. Gasklep gereinigd
Alle metingen zijn binnen de aangegeven waarden.
Heeft iemend misschien nog mogelijke oorzaken die wij niet bekeken hebben?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bougies ok? Al eens de injectoren gereinigd?
Bougies zijn reeds vernieuwd, injectoren gereinigd.
Zou ook nog aan de bobijn kunnen liggen.
Ik weet niet of er een Dis-bobijn of een rail-bobijn opzit, bij de Dis-bobijn vallen meestal 2 cilinders uit, maar bij de rail-bobijn heb ik ook al gehad dat de auto mooi startte maar onder belasting op 3 cilinders ging lopen.
het is een bobine blok die direct op de bougies zitten
bobine voor 1-4 en bobine voor cil 2-3
komt vaker voor dat hij met de bobine blok als hij warm is op 3cilinder loopt (1bougie vonkt niet goed dan)
tevens komt de injector ook weleens voor
zijn de injectoren ook gemeten
geef laatste acht van chassisnummer dan kan ik en meerdere zien welke info flash hierover gaat, dit ivm voor deze er 1 kan zijn
De laatste 8 van het chassisnummer zijn: 47767799.
tav Trucker: voor de goede orde, het gaat om haperen en inhouden bij koude motor. Als het probleem zich voordoet, wil de auto ook niet meer dan 2000 tpm maken.
Voor de paasdagen een slechte massa verbinding aan de ECU hersteld en het brandstofinspuitcircuit opnieuw geprogrammeerd met KTS. Dit heeft geen resultaat opgeleverd.
enige wat ik wel inderdaad qua klachtomschrijving op kom is inderdaad software programma wijzigen
9666257580 of 9666256080 moet het referentie nummer zijn (of hoger dat houdt in dat er nog nieuwere software is)
daarna inleren van de regelorganen
Reset de regelcomponenten : (motor moet koud zijn )
Zet het contact af
Zet het contact aan
Trap het gaspedaal volledig in
Laat het gaspedaal los
Start de motor
Laat de motor draaien met stationair toerental en uitgeschakelde airconditioning, tot de ventilateurs gaan draaien
Maak een proefrit binnen en buiten de bebouwde kom van circa 30 km in het gebied van 1500 - 4000 t/min bij deellast
Laat de motor 1 minuut onbelast draaien met 5000 t/min
verder zie ik dat het om een tu3a gaat en wat ik wel meegemaakt heb is slecht koude start
daar is bij deze info flash van waarbij je de kvs sensor in de toevoerleiding van de kachelhuis gaat plaatsen
thermossensor in de thermostaat blijft zitten maar je stekker krijgt een korte verloop naar een nieuwe positie
de officiele klacht is dat na het starten bij koude motor na een keer gasgegeven te hebben toerental te ver terug zakt tot soms dat hij afslaat
verder lees ik dat je software met de kts hebt gedaan
helaas zie ik dat het om een bosch kast gaat
nooit geweten dat deze motor ebe nieuwe software kon in laden
dit kun je het beste bij de dealer altijd doen ivm de juiste software dat je dan krijgt en de laatste nieuwe
bij deze auto kan goed zijn dat diagbox al gebruikt wordt ivm hij na 2007-2008 is
hierna is eigenlijk meer diagbox dan de oude pp2000
wat betreft ontstekkingsystem over de bobine is er geen info flash van
dit had ik ook niet echt verwacht ivm hij niet ingevoerd is en uit 2008 komt
even kort gezegd
eerst bij dealer controleren of inderdaad de laatste software in de motor ebe geladen is
we kunnen alleen zien wanneer deze geupload is erin
kvs sensor zou ik in de gaten houden
mogelijk dat het toch hiernaartoe gaat (gaat om de kvs sensor verplaatsen in een kvs leiding, onderdeelkosten licht op iets van 200euro)
De auto is naar een Peugeot dealer geweest. Er zijn geen storingen aanwezig en ook het laden van nieuwe software heeft niets opgeleverd. Volgens de Peugeot dealer is ook de ECU in orde. Vandaag nog weer nieuwe bobine geprobeerd, maar probleem blijft aanwezig.
wat je eventueel kunt doen is localiseren welk cilinder het is
dus brandstofgallerij de stekkers allemaal de klemmen eraf halen
en bij lopen de motor gas geven en bij de eerste cilinder beginnen en zo verder
kom je uit dat cil1 op dat moment niet meedoet dan van injecotr wisselen op de brandstofgallerij
hierna test nog een keer doen
verplaatst het probleem dan weet je dat de injector is
verplaatst het niet dan weet je dat brandstof het niet aan kan liggen en dus in de ontstekking zou moeten zitten
echter dit geloof ik niet omdat je al een andere bobine hebt geprobeerd
weet dat bij de 1600 vaak de injector aan de distirbutiezijde vaak defect gaan
of dat in dit geval ook bij deze is weet ik zo niet
moet je de bovengenoemde test doen
Nieuwe injectoren gemonteerd, softwareupdate gedaan, probleem is niet opgelost.
Starten is geen probleem, maar na het starten hapert de motor heftig als je gas geeft. Tevens loopt de motortemperatuur heel langzaam op en bij stationair draaiende motor blijft de temperatuurmeter onderin staan.
Als de auto 1 keer warm is dan loopt de motor prachtig en ook als de auto later op de dag wordt gebruikt is er helemaal niets aan de hand, zelfs als er 6 uur tussen heeft gezeten. Het is alleen tijdens de eerste start van de dag een groot probleem.
Ergens hebben we gelezen over een temperatuurvoeler van de inlaatlucht, maar die kan volgens de Peugeot dealer absoluut niet defect zijn.
Het is belangrijk dat je uitzoekt of je een ontstekings- danwel een mengselprobleem hebt.
Een scope is handig om te kijken of er een bougie uitvalt (wat ik niet verwacht) maar dat je een mengsel(verrijking?) probleem hebt.
Als je gas geeft én je spuit een beetje remmenreiniger erbij gaat het beter? Sluit of knijp de benzineretour eens af?
Is de motortemperatuur via obd logisch? Trek de stekker er eens af, gaat het (dus) met noodloop beter?
Hallo Marcel,
Alles wat je opschrijft is al een keer gecontroleerd en geprobeert. Het probleem is dat we na elke meting en wijziging weer moeten wachten tot de volgende ochtend. Dan treedt het probleem namelijk weer op. Een paar uur wachten is niet lang genoeg. Alleen bij de eerste keer starten is gas geven een probleem, als de motor warm is loopt deze de rest van de dag als een zonnetje.
We hebben een bezoek gebracht aan een motorrevisie bedrijf. Deze heeft met behulp van vloeistoffen gecontroleerd of de koppakking in orde is. Bij stationair draaiende motor niets aan de hand, na enkele keren gas geven werd de vloeistof geel ipv blauw en dat zou duiden op een defecte koppakking. Deze is vernieuwd en de kop is gevlakt. De auto rijdt nu 4 dagen zonder probleem. Het enige is een kleine toerenval vlak na het starten van de auto, maar de auto reageert goed op het gas geven en houdt niet meer in bij koude motor. We hopen dat het zo blijft en dat het probleem daarmee is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar