auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Achterruit verwarming Voltage.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Peugot 306 gekocht, wat blijkt problemen te hebben met electriciteit.

Na enige tijd zoeken, bleek het de Relais te zijn aan de zekeringkast.

Enige weken later, dook hetzelfde probleem weer opnieuw op.

Deze keer, was het de relais op de achterruitwisser.

Deze vervangen, en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Met 1 uitzondering, en dat is : Achterruit verwarming voltage schommelt, als ik schakelaar 1x op zet krijgt die bv. 5 volt en de andere keren 1 volt tot 11 volt.

Ik dacht, dat dit mss het probleem was van weer een relais, maar heb deze bekeken..en deze blijkt in orde te zijn.

Batterij nagekeken, en deze laad niet meer op tot meer dan 12.65V, maar dit kan (denk ik) niet de oorzaak zijn.

Heb nagemeten na de schakelaar, en hier geeft hij dus wel 11V door, naar de verwarming.

Heeft iemand dit probleem al eens voor gehad? Of die mij hier mij meer info kan over geven?

P.S. : Heb onlangs versterker aangesloten, via batterij en langs binnekant auto naar de koffer laten gaan maar deze werkt prima.

Bedankt voor alle hulp bij voorbaat.

Geplaatst door

Mike De Wachter (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je bedoelt dat als je de auto laat lopen en je meet op de accu dat er dan maar 12.65 v laadspanning gemeten wordt.
Als dat zo is ,is dit veel teweing moet minstens +/- 14v zijn.
Dan zou ik eerst eens kijken waarom dit zolaag is , dynamo controleren , spanningsverlies , slechte massa enz.
Als je de versterker los neemt heb je dan wel voldoende accuspanning.

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

Nee, toen ik de batterij meet kwam de ik op 11.60V, met het contact uit.

Heb deze proberen te opladen, maar wanneer deze bijna aan 13V kwam, verliesde deze de overtollige stroom weer tot 12.50 circa.

De versterker is enkel 1 van 333W, maar heb nog niet geprobeerd om deze los te koppelen, en dan de verwarming te meten.

Grtz

Was dit met een acculader of met lopende motor?
Ook een acculader moet +/- 14 volt afgeven om een accu goed op teladen.
11.6 v is al aan de lage kant voor een accu in rust.
Laat de motor nu gewoon eens lopen en meet dan nog eens , bedrijfssituatie.

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

die 13V was gemeten wanneer hij aan de acculader aangesloten was.

De batterij meten op bedrijfsituatie kan ik pas enkel testen maandag, aangezien hij momenteel op het werk/garage staat :)

Maar idd, toen hij aan de acculader aangesloten was, gaf hij ook geen 14v door, maar batterij was uiteraard nog niet volledig opgeladen op dat moment.

Kan iemand hier mij soms vertellen, ofdat er een mogelijk is dat de verwarming een stroomonderbreker heeft?

Werd verteld, dat wanneer de motor draait, de verwarming voor een periode stroom krijgt van de batterij, maar afzwakt na een tijd.

Voor de reden, zodat de batterij niet zou worden leeg geraken wanneer een persoon de schakelaar vergeet af te zetten.

Volgens mij wordt de achterruitverwarming bij het nieuwe model 306 inderdaad na een aantal minuten uitgeschakeld. Een achterruitverwarming is een stroomvreter en meestal schakelen ze (lees: berijders) de achterverwarming in, maar laten em lekker aanstaan, terwijl de ruit allang schoon is. Vandaar de tijdschakeling. Het lijkt me dat het systeem dan volledig uitschakeld, dus niet afzwakt.

hans4074 0
badge

12 jaar

Het is eigenlijk niet een nieuw model, bj is van 2000 dus mss is het een ander systeem?

Wanneer ik volgende week, mijn veer van Cardan binnenkrijg kan ik alternator en dergelijke weer aansluiten en dan uittesten.

Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet :)

Is het geen zogenaamde 306R? Vreemd, maar k'ben niet zo goed met de veranderingen van modellen en bouwjaren.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik geloof dat de volledige naam, peugot 306 midnight is..dus geen 306R zover ik weet.

Je kunt de laatste 8 van het chassisnummer even plaatsen, dan valt het via de peugeot-onderdelensite wel te achterhalen, maar nog simpeler: als je de motorkap bij wijze van spreke opent, gaat het embleem van het leeuwtje dan mee omhoog of blijft het leeuwtje beneden in de grille. Blijft leeuw beneden in de grille, dan 1ste model, gaat leeuw mee de lucht in, dan 2de model = R van Remodelage.

hans4074 0
badge

12 jaar

Gaat mee de lucht in, dus 2de model dan

Pffff...ik schrok al.

hans4074 0
badge

12 jaar

hahaha, hoezo? :P

Vanwege m'n veronderstelling dat het gewoon een model 2, dus 306R moest zijn qua opgegeven bouwjaar.

hans4074 0
badge

12 jaar

heb geprobeerd om een beetje te googlen, en spijtig genoeg vind ik niets van een stroomonderbreking bij de 306 ivm achterruitverwarming.

Wat ik vandaag wel merkte, is dat de kabel voor de achterruit bloot lag..maar heb deze afgeplakt met plakband en het probleem bleef zich voordoen.

Zou het probleem bij die kabel kunnen liggen? ik zou vermoeden dat die dan totaal geen stroom zou moete krijgen, en niet blijft hangen op 1V.

102
Achterruitverwarming
Schakelaar van de achterruitverwarming
(en verwarming
van de buitenspiegels*).
De achterruitverwarming gaat na ca.
12 minuten automatisch uit om
onnodig stroomverbruik te voorkomen.
Druk nogmaals op de schakelaar om
de achterruitverwarming opnieuw
gedurende 12 minuten in te schakelen



Citaat gekopieerd uit het instructieboekje betreffend 306R

hans4074 0
badge

12 jaar

ah leuk, dat weten we dus ook weeral...nu hoop ik natuurlijk dat dit uiteraard het probleem is.

Enig idee, of dit in de boord computer geprogrammeerd zit of via ergens anders word geregeld?

Zodat ik deze kan controleren ofdat die nog werkt.

Vandaag alles nog eens gecontroleerd, en nu bleek dat 1 van de contactpunten van de relais kapot was.

Deze eventjes terug gesoldeerd, en nu doet die het weer. Waar de verwarring is onstaan?

Omdat ik de schakelaar ook heb vervangen,maar deze was niet origineel van de zelfde klasse.

De schakelaar was een 2x drukken schakelaar, en de originele was 1x indrukken.

Dus wanneer ik de verwarming opzette, moest ik 4x duwen, om het gewenste resultaat te krijgen.

Dat + het valse contact van de relais veroorzaakte het verlies van Voltage.

Nog een klein probleem gevonden, alhoewel ik niet precies weet..of dit een ernstig probleem kan worden of niet.

Wanneer ik aan het rijden ben, als ik men voet van het gaspedaal afhaal..hoor ik gerattel aan de rechter voorkant (lijkt onderkant te zijn), aan de kant van de distrubutieriem en dergelijke dus.

Maar wanneer ik gwn gas geef..hoor ik het geluid niet, ook past het geluid zich aan, met de snelheid...sneller met hogere snelheid, lager met lagere.

Heb de Lange cardan nagekeken, daar bleek veer kapot te zijn, deze vervangen..maar dat bleek het probleem niet te zijn.

Iemand al gelijksoortige ervaringen hiermee gehad?

bedankt voor alle hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.