Goedenavond,
Mijn 405 1.6 uit 1997 met XU5JM (BFZ) motor met AG G3 DGC gasinstallatie heeft sinds kort de onhebbelijke gewoonte bij stationair toerental af te slaan, en dat alleen op LPG.
Het is dezelfde motor als in de Citroens Xantia en ZX, kunststof luchtfilter en kleppendeksel boven op het blok.
De DGC verdamper heeft tevens een stappenmotor.
Op benzine draait de motor heel mooi rond, bij LPG daalt het toerental gelijk naar 0.
De motor blijft wel draaien met ingedrukt gaspedaal op 1100 toeren, bij 1000 toeren heeft de motor neiging tot dalen in toeren en afslaan.
Tijdens accelereren niets te merken, trekt normaal op. Bij gas los laten daalde het toerental haast niet, sinds het probleem van het afslaan daalt de motor WEL in toeren.
Vorig jaar lekke koppakking gehad, daarna diverse kleine lekkages in koelsysteem, nu eindelijk opgelost. Nu vind ik de temperatuur soms wat aan de hoge kant, normaal 92 graden. Bij constante snelheid 110 km/u op snelweg kan deze oplopen tot 95 a 97 graden, ga ik dan van de snelweg af waarbij ik even tot stilstand moet komen (stoplicht) dan loopt de temp. op waarna de fan gaat koelen tot 92 graden en de temp daarna tijdens normaal rijden ook op blijft.
Wat heb ik gedaan
Service mededelingen van AG doorgelopen
ALG004 35-polige stekker losgenomen en de weerstanden tussen punt 28 en 29 opgemeten en tussen 9 en 10 opgemeten, beide geven 49,5 Ohm aan, dat zit keurig tussen de opgegeven waarden (40-60 Ohm, afhankelijk temp.)
DGC003 Het juiste type verdamper zit erin, is vorig jaar pas vervangen.
Alle soldeerverbindingen opnieuw gemaakt, tevens nieuwe massa draden er tussen gezet (was slacht gedaan)
De computer (printplaat) bekeken, absoluut geen vocht, ziet er erg goed uit.
Andere druksensor (Mapsensor?) geplaatst voor LPG, geen verschil (had ik ook niet verwacht)
Stappenmotor LPG ingespoten met WD40, geen effect
Wie weet hier iets meer over?
Of kan meetschema opgeven voor stappenmotor LPG.
De auto gaat op 24 mei naar een LPG bedrijf, maar ik vind liever zelf de oorzaak.
Nu niet komen met laten uitlezen, het afgelopen jaar is de auto vaak bij de dealer en garage geweest, hoop aan gedaan maar helaas zelf de problemen moeten oplossen (dankzij internet en vraagbaak). Helaas wel een hoop geld kwijt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben bang dat je verdamper lek is,waardoor hij stationair op gas verzuipt.je zou eens met de co meter kunnen kijken of het co omhoog gaat voordat hij afslaat.
Je moet wel zeker weten dat hij op benzine wel goed loopt.
Dank je wel,
Ik hoop dat dit te meten is, hij slaat erg snel af. Gas los binnen 2 seconden uit.
18 jaar
Ik denk ook dat je probleem in het stationair systeem zit van de verdamper.
De slang naar de lucht inlaat vond ik ook een slimme tip op de Xantia site.
Zou een ander probleem ook kunnen zijn dat er valse lucht binnen komt bij het mengstuk?
Johan
18 jaar
De slang zal ik nakijken, tevens zal ik de afdichting bij het mengstuk en aanvoerslang nakijken. En voor het testen even compleet afplakken met tape.
Morgen proberen we dit even.
18 jaar
Probleem opgelost, kenvelden DGc computer opnieuw ingeleerd. Loopt nu perfect!
Verdamper blijft in de toekomst aandachtpuntje.
iedereen bedankt.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar