Peugeot 306 XSI: Afslaan en stotteren/schokken

Bouwjaar: 1994

Mijn 306 XSI 2.0 heeft soms het volgende probleem (sinds een jaar ongeveer):

Tijdens het rijden heb ik last van stotteren/schokken van de auto als ik gas geef enals ik het gaf los laat (soms reageert de motor niet als ik gas geef en vallen de toeren terug).

Wanneer ik bij een bocht/stoplicht of ergens anders afrem, dus terug schakel en de toeren terug lopen, slaat de motor af. Alle lampjes op t dashboard gaan branden (net zoals bij het "op contact zetten"). Meestal start de motor vervolgens slecht, alleen als ik veel gas geef blijft de motor lopen.

Zo deed het probleem zich vandaag ook voor. Maar er gebeurde nog iets anders: Nadat ik was gestopt omdat de motor stotterde, sloeg de motor af (dat is vaker gebeurd). Maar toen ik de auto weer startte, gingen de deuren op slot en gelijk weer van het slot af.

Ik ben ook al eens bij de dealer geweest voor dit probleem maar die heeft t niet kunnen verhelpen. De bougies en bobine zijn vervangen. Ook is het brandstof systeem al eens gereinigt (middels vloeistof te gooien in de benzinetank).

Lang verhaal, maar dan is t ook duidelijk. Ik hoop op een reactie.

PS mijn kennis van auto's is vrijwel minimaal :)

MJT

Geplaatst door MJT (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Klinkt als vacuumsensor of lamdasonde. Dit moet je dealer kunnen uitlezen, via meting gegevens op z'n DIAG testkast moet hij wat kunnen zien.

MJT (0), 20 jaar geleden

bedankt voor je reactie.
Het is wel zo dat de auto geen storing aangeeft, dus lijkt me dat het uitlezen weinig oplevert (of heb ik het verkeerd).
Zou je wat toe kunnen lichten over de lamdasonde? Heeft dit niet met de katalysator te maken?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja,de dealer kan met de DIAG "Dealertestapparaat" niet alleen de storingscodes uitlezen maar ook in "meting gegevens"kijken welke signalen er in de computer binnen komen en er uitgaan. afhankelijk van de ervaring en kennis van de monteur zal er dan een goed en gedegen reparatie advies uit komen.Hij kan dus bij lopende motor het lambda signaal zien maar tegelijk ook de temperaturen en vacuum en ontstekingstijdstip en injectieduur enz.
Nu even over de lamda sonde, dat is wat je vroeg nietwaar.
De lamda sonde meet de hoeveelheid zuurstof in het voorste gedeelte van de uitlaat die overblijft na de verbranding, dit is belangrijk om de katalisator te beschermen en om hem op z'n best te laten werken zodat er geen schadelijke gassen in het milieu komen. Dus op het moment dat het gaspedaal stil wordt gehouden 'kijkt'de computer naar het lambda signaal en stelt de injectietijd zodanig in dat het beste verbrandingsmengsel wordt verkregen zodat er eigenlijk geen onverbrande koolwaterstoffen en geen zuurstof meer overblijft na de katalisator,en dat is het doel van alles.Ik kan over de werking van deze systemen nog wel even doorgaan maar dat lijkt mij niet het doel van deze site

MJT (0), 20 jaar geleden

Het is dus zo dat ik ruim een jaar geleden een andere katalysator(origineel, bij de peugeotsloop) er onder heb laten zetten. Kort daarna moest ik mn auto apk laten keuren (samen met een beurt), voordat mijn auto naar de garage ging is de auto wel is afgeslagen (dat kan een keer gebeuren, dacht ik toen). Nadat beurt+apk is uitgevoerd kreeg ik vaker met t probleem te maken (soms was het er, en meestal niet). En is vervolgens weer naar de garage gegaan die het probleem niet heeft kunnen verhelpen. Voor dat de kat gemonteerd werd waren er geen problemen.

Toen jij over de Lamdasonde begon, vielen de stukjes op zn plaats (naar mijn mening). Of je moet zeggen dat de montage van de Kat en dit probleem niet met elkaar te maken kunnen hebben. Waar zit de kat? is dit een los onderdeel? Als ik nou de zekering (als het kan tenminste) voor de lamdasonde eruit haal, is het dan zo dat (als het probleem door de lamdasonde wordt veroorzaakt) de auto niet meer stottert/afslaat?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

De katalysator is het voorste gedeelte van de uitlaat, en zet dus in het uitlaatsyteem door katalyse de schadelijke gassen om in onschadelijke.Dit kan alleen maar onder ideale omstandigheden en daar moet dus de lambdasonde voor zorgen, door in te grijpen in het motormanagementsysteem. Als je dus de Lambdasonde UIT zet dan weet het motormanagement niet meer wat het moet doen en zal uit z'n regeling gaan lopen , gevolgen de motor gaat nog beroerder lopen.Het één kan dus niet zonder het ander.Het kan dus wel zo zijn dat een verkeerde kat het niet goed lopen van de motor veroorzaakt , maar ook een niet goed werkende lambdasonde.Meten is de enige remedie, om zeker te weten wat de oorzaak is van jou probleem.

MJT (0), 20 jaar geleden

ik ga nu naar de garage om uit te laten lezen.
ik laat wel weer van me horen!

MJT (0), 20 jaar geleden

Ik ben dus bij de garage geweest. Er stond een tijdelijke storing in. Het was iets met de luchtdruksensor ofzoiets, ik weet het niet meer precies.
Er is geen storing van de lamdasonde gevonden, ook met een draaiende motor leek ie normaal te werken.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Waarschijnlijk is dus toch je vacuumsensor stuk.Dat het een tijdelijke storing geeft wil dus zeggen dat hij af en toe wel af en toe niet de juiste gegevens geeft,maar elektrisch wel in orde is.De computer ziet de gegevens van de vacuumsensor en berekend gelijktijdig aan de hand van alle andere gegevens wat die zou moeten zijn binnen een bepaald kenveld, liggen die gegevens geregeld ver uit elkaar dan ziet de computer dit als een tijdelijke storing .Vervangen is de remedie. succes Oldtimer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum