wie heeft een idee hoe ik aan een nieuwe injector kan komen
die van mij begint met ratelen .
of is het ook mogelijk om zon ding te laten reviseren ik hoor graag van iemand die een idee heeft hierover
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt beginnen met het rondbellen van alle AG LPG specialisten. via www.lpg.nl kun je doorklikken naar
" TeleflexGFi AG Autogasystems | Daar vind je de zogenaamde KEY-dealers.
Nieuwe AG DGI injectoren zullen ze niet meer hebben, wat ze verkopen zijn gereviseerde / gebruikte exemplaren. Een jaar of 2 terug waren ze al erg moeilijk leverbaar en erg duur, nu zal het nog erger zijn..
Zo'n AG DGI injector bestaat uit 3 delen. Is opzich makkelijk uit elkaar te halen. Je kunt het binnenwerk uitlkaar halen, plunjer, veer voorzichtig schoonmaken en alles weer terugmonteren, of het helpt..
Op de foto zie je een (bijna komplete) uit elkaar gehaalde AG DGI injector.
[url=http://img124.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img124.imageshack.us/img124/4791/...[/img][/url]
Check in dit topic even de post #27 van GJ span hij geeft hier aan hoe de DGI injector weer gerepareerd kan worden.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Toevallig keek ik rond en zag nog wat over DGI injector. Alhoewel op gegeven moment problemen over leken was dat toch nog niet geheel het geval. Met het maken van de "schijfring" van Viton bleek ik nog niet het gehele problem te hebben opgelost. Ik rijdt echter nu nog steeds in dezelfde auto en nu wel bijna storingsvrij. Wat zijn nu de parameters die je in de gaten moet houden. Het horten en stoten wordt veroorzaakt door een teveel aan gas (in mijn geval). Er gaat een ongecontroleerde hoeveelheid door de injector heen en daardoor "smoort" de motor.
In de injector zit op de plunjer niet alleen een "schijfring" maar ook nog een rubber membraam. Deze zit onder het koperkleurige metalen schijfje waar de onderzijde van de veer op rust. Dit membraam was bij mij kapot (wist ik niet, ik heb lang gedacht dat dit ook een soort grote dunne schijfring was). Het blijkt nl dat de plunjer ook nog uit 2 delen bestaat. De kop kun je van de romp draaien en op het scheidingsvlak zit dus dit membraam. Uiteraard is dit membraam niet te verkrijgen en dus ben ik ook voor deze aan het experimenteren geslagen. Begonnen met wederom Viton dat ik helemaal dun geschuurd heb (tot 0,1 mm) maar dit bracht niet de soepelheid die het origineel had. Bijkomend probleem is dat op de buitenrand van het origineel een verdikking zit die exact weer in een ril van de behuizing past en daardoor een goede afsluiting verzorgt, met een dikte van 0,1 mm heb je niet veel vlees over zeg maar........ Dus uiteindelijk een fietsbinnenband genomen (lekker soepel en veerkrachtig), schoongemaakt, een een membraam gemaakt ter grootte van het origineel. Deze in de plunjer gezet en het rijresultaat ging zeer aanzienlijk omhoog. Maar nog steeds niet optimaal. Trouwens de binnenband is dikker dan origineel maar sluit daardoor wel goed af ook al heeft hij dus niet de verdikking op de buitenrand. Dit membraam draait al 3/4 jaar en bij recentelijke controle zit hij er goed in en geen enkele indicatie van slijtage of oplossen in lpg omgeving.
Uiteindelijk denk ik zelfs dat hier mijn probleem is begonnen, de schijfring op plunjer heb ik later zelf verklooid en dan denk je dat je daar moet zijn.
Alhoewel het rijden dus aanzienlijk is verbeterd was ik er nog niet en ben nieuwe schijfringen gaan maken van Viton. Uiteindelijk heb ik uit Viton een schijfring gemaakt met de een gelijke buitendiameter als de originele schijf maar met een kleiner gat (origineel 9,4 mm de mijne 8 mm). Dit omdat mijn ervaring leert dat het Viton net iets minder stug is als origineel en hij licht de neiging heeft om te gaan lubberen om de plunjer met als gevolg gaslekkage door het gaatje waar de schijfring omheen sluit. Verder is het VERSCHRIKKELIJK belangrijk dat de nieuw te maken schijfring geheel vlak is. Zo niet, dan zijn de veer en gasdruk (door plunjer komt gas onder het eerder genoemde membraam en drukt zo plunjer weer mee omhoog) niet in staat om de gas toevoer te sluiten en dus zul je blijven horten en stoten. De opwaartse krachten zijn maar klein (ik heb al zwaardere veer geprobeerd maar dan gaat de plunjer weer niet naar beneden en loopt de auto in het geheel niet). Tevens is het VERSCHRIKKELIJK belangrijk de schijfring zo dik te maken dat hij PRECIES past. Een te dikke ring zal door te veel klemmen een beetje gaan "bollen" en zoals eerder gezegd drukken de veer en gasdruk dat niet dicht. Te dun is niet goed want dan lekt hij gas. Hij moet precies passen, gewoon schijfring dus passen door hem zijdelings even in zijn zitting te drukken, het moet licht stroef passen, er tussen frutten en duwen leidt absoluut tot slechte eigenschappen.
Omdat de krachten klein zijn en het Viton geschuurd is behandel ik de schijfring als laatste nog met schuurpapier P400 zodat het geschuurde oppervlak van het Viton superglad wordt. Voordat ik de ring op dikte schuurde had ik dat ook al gedaan op de niet te schuren kant aangezien het Viton ook niet geheel vlak van zichzelf was.
Probeer verder niet uit de hand te schuren, je handen hebben niet de nauwkeurigheid. Ikzelf nam voor het schuren een vlak houten onderplaatje. Daarop vastgeplakt 3 strookjes schuurpapier (met dun dubbelzijdig tape). De middelste met korrel omhoog (om te schuren), de buitenste met korrel omlaag, puur om als geleiding te dienen die even hoog is als het middelste stukkie. Vervolgens een vlak houten klosje. Hierop plakte ik 2 stuks 50 eurocent stukken (is ongeveer de dikte van de schijfring) evt met een extra laagje tape om nog iets dikker te worden. Deze muntstukken geleiden dus over de schuurpapierdelen die ondersteboven liggen. Er middenin kwam dus het Viton en dan schuren totdat het de juiste dikte heeft. Het is dus een brugstukje dat je maakt.
Eindresultaat is een bijna storingsvrije auto, door meer te rijden is het de bedoeling dat als laatste een afdruk in de ring ontstaat (agv op en neer gaan van de plunjer) die dan zo strak is dat het allerlaatste beetje storing (gaslekkage)ook verdwijnt.
Totale kosten van Viton 20 euro voor lapje van 10x10 cm, binnenband had ik nog, slagpons 8mm had ik ook liggen, een boel ergenis als het weer niet optimaal was en al met al 2 jr experimenteren.
Hopenlijk hebben jullie er wat aan.
Oh ja, de o/ring tussen bovenste en onderste deel van de behuizing heb ik ook nog vervangen door eentje die het beste paste, de oude was uitgelubberd en zorgde voor slechte afdichting als ik hem voor de zoveelste keer weer uit elkaar haalde......
groet, GJ Span
16 jaar
GJ je bent zo onderhand wel beetje een expert geworden op dit gebied ! Een deel van je verhaal gaat me nog een beetje boven mijn pet omdat ik mijn gasinstallatie (gelukkig) nog nooit tot een dusdanig detail uit elkaar heb hoeven halen maar ik vind het prachtig om te lezen dat je er met relatief eenvoudige middelen toch in slaagt om de boel aan de praat te houden ! Het helpt ook om de problemen die bij gasinstallaties optreden beter te begrijpen. Respect :))
16 jaar
Ook ik had met mijn 306 1.6 problemen met de injektor de auto heeft bijna 260000 km gelopen
De auto had na de vakantie de symptonen van hakkelen tussen de 2 a 3000 toeren en soms niet goed stationair lopen.
De verdamper was recent vervangen omdat deze inwendig lpg lekte in het koelsysteem dus daar lag het niet aan.
Dus de injektor was de boosdoener deze heb ik uit elkaar gehaald en constateerde dat het membraampje nog heel was maar dat ook het harde rubbertje op de plunjer ver ingeslagen was. Als ik op de drukzijde blies dan dichte hij nog wel af!!! maar zoals hiervoor beschreven de dikte van de ring is zeer belangrijk voor het goed funtioneren van de injektor!!.
Naarmate de harde ring verder inslaat word hij dunner in het midden van de ring{scherpe afdruk} om dit weer goed te krijgen heb ik de ring voorzichtig van de plunjer af gepeuterd en deze gewoon omgedraaid zodat er weer een glad oppervlakte is onstaan.
Resultaat :geen gehakkel meer en loopt weer perfect!!
16 jaar
[quote=corshobbys]Ook ik had met mijn 306 1.6 problemen met de injektor de auto heeft bijna 260000 km gelopen
De auto had na de vakantie de symptonen van hakkelen tussen de 2 a 3000 toeren en soms niet goed stationair lopen.
...de dikte van de ring is zeer belangrijk voor het goed funtioneren van de injektor!!.
Naarmate de harde ring verder inslaat word hij dunner in het midden van de ring{scherpe afdruk} om dit weer goed te krijgen heb ik de ring voorzichtig van de plunjer af gepeuterd en deze gewoon omgedraaid zodat er weer een glad oppervlakte is onstaan.
Resultaat :geen gehakkel meer en loopt weer perfect!![/quote]
Oplossing hoeft niet moeilijk te zijn.. Klasse Corshobbys !
16 jaar
Perfecte test, zo heb ik het ook gedaan, echter hield hij het niet lang uit. (ik vergelijk het maar met een kraanleertje, die kun je ook omdraaien maar meestal is het maar van korte duur), De bovenzijde is nu welliswaar vlak maar aan de onderzijde zit nu een deuk die dus ter plekke geen steun heeft en waarschijnlijk zal de zitting deze ruimte wegduwen waardoor de vlakheid afneemt en dus ook het hakkelen weer toe gaat nemen.
Voor alle duidelijkheid, ik hoop het niet voor je!!!!
Het ALLERBELANGRIJKSTE is echter dat je de vinger op de zere plek hebt gelegd, HET LIGT ALLEEN MAAR AAN DAT RUBBERTJE. Je kunt dan daar evt mee door als het rubbertje het toch niet houdt . Succes.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar