auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 308 2009: airco doet het niet

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: RHR, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

airco wil maar niet aanslaan en de volgende dingen zijn gedaan;

* systeem is gevuld
* spoel van de pomp is vervangen
* druksensor (die vlakbij het koelvloeistof reservoir zit) is vervangen
* kachelweerstand is in orde en een keer gewisseld met nieuwe

De kachelweerstand die dus voor de radiateur zit heb ik een paar jaar geleden vervangen en toen was het euvel opgelost, maar nu kan ik deze weerstand nog doormeten. Zelfs als ik de deksel eraf haal en dan de stekkers aansluit , de motor start en dan handmatig het relais contact laat maken gaat de koelventilator draaien, maar nog steeds slaat de aircopomp niet aan.
Het airco lampje gaat branden als ik deze aanzet en de interieur ventilator werkt goed.
Als ik de grijze stekker in de motorruimte zekeringkast losmaak en de stekker bij de airco pomp kan ik tussen die stekkers 2 draden doormeten, als ik de stekker bij de pomp dan weer aansluit kan ik de spoel ook doormeten vanuit de grijze stekker (dus in dat gedeelte geen kabelbreuk).
De thermostaat is bij dit motorblok NIET electronisch aangestuurd en er zit ook alleen maar de temperatuur sensor in het thermostaathuis die ik zelf met een ELM dotII adapter kan uitlezen (deze geeft het op de graad precies aan en de laatste tijd is de temperatuur niet boven de 90º C uitgekomen).
De accu is ook al een paar minuten ontkoppeld geweest.

Naar mijn idee wordt de airco uit veiligheid geblokkeerd, maar ik weet niet meer waar ik moet/kan zoeken.

Geplaatst door

Mesje75 +100

al 1 maand lid

Reacties

De EGR klep is trouwens zo'n 9 maanden geleden softwarematig uitgeschakeld, maar de airco doet het sinds een maand niet meer.
Het lijkt mij niet dat dit er iets mee te maken heeft, maar voor de zekerheid vermeld ik het.

Mesje75 +100

3 weken

Oke en als je uitleest met dealer apparatuur wat komt daar uit ?
Als er een relais in het airco systeem zit wat zijn daar dan de signalen ?

Dealer uitlezen is nog niet gebeurd.
Met mijn ELM dotII adapter krijg ik geen foutmelding gevonden.

Het enige relais dat ik kan vinden of waarvan ik weet dat die er iets mee te maken heeft is bij de kachel weerstand.
Het lijkt erop dat die geen signaal ontvangt en ook niet naar de pomp stuurt (zelfs niet als ik die dus handmatig inschakel).

Mesje75 +100

3 weken

Zou em idd ook even origineel uitlezen(hele auto) Kun je ook in de meetwaarden zijn of de airco wordt vrijgegeven en zo niet, waarom niet. Deze compressor heeft een magneetspoel en een regelstift. deze laatste kan ook defect zijn, ik weet niet geheel zeker of dan de magneetspoel nog wel inslaat. Is dit plotseling onstaan? geen update of reparatie uitgevoerd. zou ook een coderingsfout ergens kunnen zijn namelijk.

harry4203 +4430
badge vip badge

3 weken

Is plotseling ontstaan.

Ik zal hm binnenkort origineel laten uitlezen en als ik dan meer weet laat ik het hier in een reactie weten.
Kan even duren aangezien mijn dochter de auto vaak mee heeft, maar ik kom er op terug.

Mesje75 +100

3 weken

Zou je me meer uitleg willen geven over de regelstift waar je het over had.
Of een tekening waar ik die kan vinden of hoe die er uit ziet.

En de storing is plotseling ontstaan.
Geen update of reparatie.

Mesje75 +100

2 weken

Vandaag de auto laten uitlezen bij een Peugeot specialist (nog niet bij dealer), maar helaas niks kunnen vinden.
Ook nog 2 andere koelventilators en regelweerstanden met de auto getest.
De koelventilators gaan alleen aan als ik handmatig de relais contact laat maken (1e en 2e stand) , maar helaas zelfs als ik de koelventilator ruim een minuut laat draaien komt er geen reactie bij de aircopomp / aircospoel.

Het lijkt er volgens mij op dat er een software fout is ingeslopen of een computerstoring, maar ik heb nog geen idee waar ik zoeken moet.
Graag zou ik de draden naar de regelweerstand willen doormeten, maar zou niet weten waar die uitkomen.

Mesje75 +100

2 weken

.

Mesje75 +100

2 weken

moest video zijn, maar niet gelukt

Mesje75 +100

2 weken

Regelstift bepaald de capaciteit van de compressor maar eerst zal de compressor iets moeten gaan doen , magneetkoppeling moet inkomen om de compressor te laten werken.
Heb je de bedrading en zekeringen al gecontroleerd.

Bedoel je het regelventiel ?
Die aan de andere kant van de pomp zit.

Alle zekeringen zijn goed.
Bedrading van zekeringkast naar pomp is oke, maar naar regelweerstand weet ik niet helemaal te vinden.

Mesje75 +100

2 weken

Kun zo ook niks aan zien , zit inwendig in de pomp , aan de buitenkant enkel bedrading , masr zoals gezegd eerst moet je een magneetkoppeling hebben die inkomt.

kleine update, maar airco doet nog steeds niks.

* systeem is gevuld
* spoel van pomp is oke en bedrading er naartoe ook
* druksensor vervangen
* koelvin doet het op 1e en 2e stand , maar wordt niet aangestuurd
* regelweerstand is oké , maar krijgt dus geen signaal binnen
* thermostaat is mechanisch en koelvloeistof temperatuur sensor is oké
* buitentemperatuur sensor is oké
* bedieningspaneel is omgeruild met andere en op beide gaat airco lampje branden, maar verder geen reactie (interieur ventilator is bij beide regelbaar)
* zekeringkast is omgeruild met andere
* auto is uitgelezen bij Peugeot specialist en geen storing gevonden, maar was geen diagbox

garage heeft nu ook geen idee waar te zoeken, maar auto moet nog wel een keer aan de diagbox aangesloten worden (nog ff geen mogelijkheid voor)

Zou het dan toch met het software matig uitschakelen van de EGR te maken hebben ?

Mesje75 +100

1 week

Kans is klein, maar t zou in principe kunnen,Ik zou, zeker gezien hetgene er allemaal al gecontroleerd/vervangen is, eens opnieuw automatisch laten coderen. Bsi en motorecu. Dit moet wel bij de dealer of een diagnosespecialist met een originele diagbox.

airco doet het weer (soort van; of je stopt de stekker erin)

Vanochtend kwam ik met het idee om de druk eens zelf te controleren, dus dopjes van de vulpunten eraf gedraaid en de ventielen ingedrukt, maar helemaal geen reactie (systeem is dus leeg, maar is het al die tijd dan leeg geweest).
Ik heb toen de stekker van de drukschakelaar in het reservoir van de koelvloeistof gehangen en daarna de motor gestart ... en ja hoor de spoel van de aircopomp werd geactiveerd.

Naar mijn idee is bij het opnieuw vullen zo'n 1,5 maand geleden het systeem alleen maar gevacumeerd en dus niet opnieuw gevuld (er kwam 230 gr uit, maar ik heb nooit meegekregen hoeveel erin ging).
Vandaag kon ik nog bij de airco garage terecht en was mijn systeem in zeer korte tijd gevuld (er ging 440 gram in).
Motor gestart en vrij snel sloeg de aircopomp aan en kwam er ijskoude lucht uit de roosters.

Binnenkort nog op zoek naar het lek (er zit fluoriserende vloeistof in).

Mesje75 +100

2 dagen

Als oa gecertificeerd f gassen monteur , wordt ik altijd erg kwaad over dit soort acties , meteen zoeken naar het lek is de werkwijze , deze werkwijze is voor mensen die niet weten wat ze doen , maar prima .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.