Hallo,
Ik heb een klein half jaar geleden de airco laten vullen omdat die volledig leeg was. Nu dus weer. Mijn vraag: Waar kan de installatie allemaal lekken (compressor seal/ verdamper?). Men heeft wel de laatste keer het systeem opgevuld met contrast vloeistof, alleen denk ik dat dat weinig zin heeft gehad aangezien de installatie nu weer volledig leeg is. Is het te doen om zelf alle afdichtingen, slangaansluitingen en seals te vernieuwen en dan het systeem op te laten vullen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lekkage is door de contrastvloeistof makkelijk op te sporen met een speciale lamp bij het bedrijf dat ook je airco heeft gevuld. Vaak lekt bij een 406 de condensor.
Probleem is alleen dat het systeem nu weer leeg is. Ik neem aan dat de contrast vloeistof dan ook niet meer werkt?
19 jaar
Deze vloeistof licht op onder de speciale lamp. Hij werkt dus juist wel als er een lek is, anders zie je er niets van.
Okee, dus er zouden droge "resten" bij het lek moeten zitten waardoor je het lek toch nog ziet als het systeem al leeg is?
19 jaar
Vaak vind ik het lek doordat hij terplaatse een beetje vettig is van de speciale olie die in het systeem zit.
Geen "droge resten", maar waarschijnlijk een geelachtige vloeistof. Deze licht op bij de speciale lamp, Ga naar je aircospecialist!
Ik ga daar volgende week eens langs. Kijken of ze nog wat kunnen vinden. Bedankt voor zover.
19 jaar
Update:
De verdamper blijkt lek te zijn. Kosten a 975 euro omdat schijnbaar het hele dashboard verwijderd moet worden.
Wie heeft tips om dit zelf te doen, eventueel een slimme manier om het dash niet te hooeven verwijderen?
19 jaar
Je dashboard moet er echt uit er zitten schroeven in de ruimte onder de voorruit achter rubber doppen verder links en rechtsonder bij de voordeurstijl, achter de klokken set en ik den nog achter het dashboardkastje. stuurwiel er af voor zichtig naar je toe trekken en kijken of alles los is. O-ja de bekleding bij je voeten moet ook weg.De twee pijpen tegen het schutbord moeten los van het koperen blok, vaak zit daaronder een afvoerslang van de verdamper die moet ook los. ik denk dat daarna het complete kachel huis los moet of je kunt het terplaatse in tweeen delen dan kan de verdamper er uit. kijk voor een andere eens bij een demontagebedrijf,waarschijnlijk kan er ook een van citroen in.reken prive op zo'n twee dagen werk. Mocht je dit niet aan kunnen ga dan naar een autobedrijf.
sleutel ze John
John,
Waar zit ongeveer de verdamper, als ik recht op het dash kijk? Ik weet dat de kachel radiator rechts achter het handschoenenkastje zit, zit daar dan ook de verdamper mee samengebouwd, of zit die eerder in het systeem (ik neem aan het laatste)
Sleutelen is niet zo'n probleem, maar in die *#@ Haynes manual staat: voor airco problemen: ga naar Peugeot... ARGH
19 jaar
Hallo Erwin misschien te laat maar je verdamper zit achter je dashboard kastje eerst de aan jager want blazen door een radiator gaat beter dan zuigen. Ik heb de hele installatie op de sloop verzameld nieuw kachelhuis, verdamper,condensor compressor.pijpenplan en de rest alles in gebouwd elektronika omgebouwd vanmorgen bij mijn favoriete citroen dealer laten afpersen vacumeren en vullen. 100% dicht en bevriezen in de auto.fus ook met spullen van de sloop moet het te doen zijn. Groetjes John.
Hee John,
Ik heb besloten om het toch maar te laten doen, want het kost te veel tijd (2 dagen als ik het zelf doe?) Ben alleen nog op zoek naar een goedkoper adres dan de peugeot garage, maar kan geen probleem zijn.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar