Peugeot 307: Auto gaat plots op 3 cilinders lopen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Hoi,

Kan iemand mij helpen?

Mijn auto gaat als ie warm is op de meest verschillende momenten plots op 3 cilinders lopen. De ene keer is het na 20 km rijden en de andere keer kan het zomaar zijn dat het 300 km weg blijft. Hij is al een paar keer uitgelezen en daarbij kwam te voorschijn dat cilinder 3 moeilijk aan het doen was.

Het volgende is ondertussen vervangen maar helaas zonder resultaat:
- ECU
- Bobine (3 keer ondertussen)
- Bougies
- krukas sensor.
- Lambda sensors voor en achter ( Als ik de voorste loskoppel lijken de problemen verdwenen)
- Distributieriem inclu spanrollen en waterpomp (Was aan vervanging toe) na de hand nog een keertje laten controleren op timing maar die was goed.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?? Ik heb ondertussen zelf het vermoeden dat het een injector is die aan rommelen is.

1 opmerking: Door deze problemen komt de auto in storing op LPG als ik op Benzine rij heb ik het probleem ook maar niet goed genoeg om in storing te komen. Auto is licht aan het bokken.. Hij rijdt niet soepel. Als hij "nog" niet in storing is merk ik wel dat ie stationair een beetje aan het springen is in de toeren.

Hopelijk heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken.

Bedankt alvast voor het mee denken!

Motorsmurf

Geplaatst door Motorsmurf (55) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo
Allereerst had zelf een 306 op LPG deze kreeg na het inbouwen LPG ook allerlei vage klachten.
Op de een of andere manier werkten de twee computers , die van de auto en van de LPG installatie niet goed samen.
Ook vaak bokken niet willen aanslaan op 3 cilinders lopen , het motor manegement lampje laten branden etcetera.
Bij het uitlezen kwam van alles naar voren.
Maar probleem is nooit opgelost.
Auto is van de hand gedaan.
Heb nog een vraag aan je .
Heb je bij het doen van de distributie ook de kleppen laten stellen , en vernomen hoe de staat van de kleppen en klepsittingen is.
De mijne zijn kleppen waren na 120.000 km in na vele malen stellen ook al af
En de kop kon er af.
Dit zijn dingen die niet er bij worden verteld wanneer ze het hebben over de zaligheid van lpg
Maar het is gewoon zo dat veel motoren standaard niet geschikt zijn voor LPG

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik heb de auto ondertussen 1,5 jaar in het begin nooit problemen gehad. Deze zijn later gekomen.
Ik heb de compressie bij een warme motor gemeten en daar zat tussen hoogste en de laagste 1 bar verschil dus mijn kleppen zijn dus niet het probleem.

Ik heb een topic gisterenavond gevonden met een soort gelijk beeld. Hij kwam er mee dat zijn o-ringen van de injectoren aan het eind van hun leven zijn en valse lucht trokken. Dit word volgende week gecontroleerd door de garage.

Mijn auto heeft nu ruim 230000 km gelopen.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

voor de beeld vorming bij hamke ging het om kleppen die je moest stellen.
bij de 1.6 16v is dubbele nokkenas deze heeft hydraulische stoters naar mijn weten en daar wordt dus de spelling standaard bij starten al gesteld.

wat ik niet lees maar wel adviseer is om de injector van cil3 over te zetten naar cil2 e
en de gasinjector van cil3 overzetten naar cil4
dan verder te kijken.
tevens is het belangrijk om te weten of hij op benzine geen probleem geeft met rijden.
het kan ook een probleem in de gascomputer zijn. deze moet namelijk de benzine injector uitschakelen en de gasinjector aansturen.

o-ringen die op het einde zit en valse lucht aantrekt dan zou je ook andere storingen moeten hebben verwacht ik. maar zeg nooit nooit

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Op Benzine geeft ie ook problemen maar niet genoeg om in een storing te komen. De motor loopt dan ook niet soepel.

Het kan zomaar zijn dat mijn injectoren stuk zijn. Deze gaan ze ook testen dus dan kunnen we dat uitstellen.
Ik heb indd de injectoren niet om gewisseld das een beste k klus trouwens... Heb de boel een tijd terug wel los gehad om de stekkerverbindingen te controleren.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als je het probleem op allebei de brandstoffen hebt zit het niet in de injectoren.
Wel kan het zijn dat de motor op beide brandstoffen loopt,onderbreker relais defect,zoals Werner al zei.
Wat het niet goed lopen op benzine kan zijn zijn vervuilde injectoren door het rijden op lpg.
Dat kun je proberen te verhelpen door er twee flesjes injector cleaner in te gooien en 25 liter verse benzine (V-power of iets dergelijks).
Niet met de auto op lpg rijden,eerst moet de auto gewoon goed lopen op benzine,of het probleem nou veel of weinig aanwezig is op benzine.
Als de motor goed loopt op benzine,dan over naar lpg en kijken hoe die op lpg loopt.
Maar ik zou eerst een tank benznie met twee flesjes injector cleaner erin leegrijden,knapt tie vaak goed van op,op benzine althans.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Verbruikt de motor olie?
Met deze motoren heb ik al meermaals meegemaakt dat door lichte koolafzetting de zuigerveren vast gaan zitten , dit zie je niet altijd goed terug op een compressietest maar zorgt wel voor instabiliteit op 1 of meerdere cylinders.
LPG heeft een andere verbrandingswaarde als benzine dus het probleem kan inderdaad iets in hevigheid veranderen als je omschakelt naar een andere brandstof.
De oplossing is dan redelijk simpel, je gebruikt een motor-flush middel, dat doe je bij de motorolie en je laat de auto een uur stationair lopen met af en toe een toerentalverhoging tot max 1500 toeren. (ik gebruik zelf Forté motorflush)
Hierna ververs je meteen de olie en vervang je het oliefilter.

Op deze manier heb ik al regelmatig dit soort problemen opgelost, het wil niet zeggen dat dit ook jouw probleem is , maar het lijkt er wel heel sterk op.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik gebruik met zekerheid de goede olie. Ik heb deze vernieuwd een paar maanden geleden.
Ik heb ook geen last van olieverbruik. Althans niet noemens waardig. Zal wel iets weet maar dat is normaal. Ik heb nog niks bijgevuld en wel gecontroleerd.

garage van horne3459 (0) PRO, 10 jaar geleden

Toch kan het heel goed zijn dat de klepspeling te klein is geworden,mede omdat hij het ook op benzine doet.

Al meegemaakt ondanks goede compressie meerdere uitlaatkleppen te vast waardoor de motor oversloeg op lpg, en niet op benzine.

Dus kun je het beste mee beginnen.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik heb mijn garage houder gevraagd om ook de klepspeling te controleren.

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

is zelfstellend, niet te stellen

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

vandaag een zelfde motor gehad en toen de kleppen deksels eraf waren kon ik zien dat er geen stel blokjes eronder zitten. direct hydraulische stotters. dus valt niks te stelllen.
zie mijn vorige post waar ik dat al door had gegeven, bij problemen van deze stotters dan zal je het ook horen, dan gaat hij tikken.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik hoor geen rare geluiden uit het blok komen.. Is trouwens ook nog eens een dure reparatie geloof ik. waar ik niet vrolijk van ga worden.

Ik laat iig even kijken naar mijn injectoren.. Mocht het niet zo zijn dat het mijn benzine injectoren zijn dan even mijn lpg injectoren laten controleren.. anders toch maar gaan uitkijken naar een andere auto denk ik.. Zou wel jammer zijn want ik vind ze toch wel lekker rijden als ze geen problemen hebben.. :(

heemskerk4251 (0), 10 jaar geleden

Wat voor gasinstallatie zit er in? Als het Vialle is, dan kan het een injector zijn. Heb ik ook gehad bij mijn vorige 406. Gaat ineens op 3 poten lopen op LPG. Ik zette hem dan op benzine, en 5 minuten later weer op LPG. Was er dan weer een tijdje van af. Maar het kwam steeds weer terug. Uit laten lezen bij de gasspecialist. Nieuwe injector erin, en geen probleem meer gehad. Ik had op benzine geen probleem. Bij jou kunnen de benzineinjectoren wat vervuild zijn, of de benzine (te)oud.

Bij mij ging geen motorlampje branden. Waarschijnlijk omdat er maar één lambdasensor op zat. Jouw auto is een stuk jonger en al voorzien van een netwerk. Dus voor en na de katalisator een lambdasensor. Dan heb je voor wat of niks een brandend lampje.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik heb er een AG Systeem onderhangen.

ara91 (0) PRO, 10 jaar geleden

1 van de kleppen verbrand heb ik mee gemaakt met een 307 lpg en het was de 4de cilinder waarvan de injector automatisch weerd uitgeschakeld door het verkeerde verbranding

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Het lijkt er op dat het probleem is gevonden. Benzine is allemaal gecheckt en dat bleek gelukkig weer in orde.

Mijn verdamper blijkt lekt te zijn. Nu is er ooit een modificatie geweest te zijn voor het AG systeem welke erbij niet op zit. Dus dan maar het hele setje vervangen.

De gascomputer zorgde ervoor dat er cilinders werden uitgeschakeld.

Thanks voor het mee denken!!

Erwin2907 (0), 10 jaar geleden

Dat vind ik een vreemd verhaal. die modificatie is een druksensor die niet meer in de verdamper zit en zorgt er enkel voor dat de auto arm gaat lopen als de sensor uitvalt. Losse cilinders uitschakelen door een falende druksensor kan niet.

Het probleem treedt plots op, dus ik denk aan onderbreking van de ontsteking OF injector aansturing. Controleer de 16-pins (?) stekkers van de gacomputer maar, bij mij zat er toen een stukje kit uit de stekker in de stekker (vrouwtje), mijn gasspecialist keek hier direct naar omdat het blijkbaar vaker voorkomt.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Mijn druksensor is niet kapot. Die is vorig jaar vervangen.

Alleen mijn verdamper is lek door leeftijd. Er komt gas naar mijn gascomputer ipv van een vacuum.

Erwin2907 (0), 10 jaar geleden

ik hoop dat het de oplossing is dan voor het lopen op 3 poten

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Ik hoop het ook.. Maar zal het uiteindelijk laten weten ;)

Erwin2907 (0), 10 jaar geleden

Ik ben benieuwd. Dus als ik het goed begrijp komt er lpg, via de vacuumslang die vanaf het inlaatspruitstuk naar computer en verdamper gaat, lpg vanaf verdamper trug naar inlaatspruitstuk en computer?

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

De vacuumslang loopt vanaf de comp naar de verdamper waar die gesplit word richting het inlaatspruitstuk

Erwin2907 (0), 10 jaar geleden

Dat zou betekenen dat in het inlaatspruitstuk extra gas wordt aangetrokken, dat kan wel het beroerd lopen op benzine verklaren, ivm de extra ongewenste brandstof, maar ik kan de link nog niet leggen met het uitschakelen van cilinders door de lpg computer.

Motorsmurf (55), 10 jaar geleden

Hij loopt nu goed op benzine.. Sterker nog ik momenteel even niet meer op LPG vanwege deze problemen.

Hoe het precies werkt weet ik niet.

jakob-1 (0), 4 jaar geleden

gooedemiddag

ooit het probleem nog verholpen met de lpg ?
Heb namelijk dezelfde problemen
lpg membramen verwisselt
nieuwe bobine
nieuwe bougies
weet het ff niet meer

Motorsmurf (55), 4 jaar geleden

Nee helaas. Ik heb hem met problemen verkocht.

Met de auto die ik daarnahad ben ik bij een DHZ garage geweest die ook een LPG inbouw station (Zwaag n-h) was en toen kwam het probleem ter sprake en die zei dat ik misschien achteraf het hele systeem had moeten vervangen. Op zich vallen die kosten ook wel omdat je de kosten van de tank niet heb.. Ik hoop dat je je problemen kan verhelpen. Succes!

check

Beste antwoord, geplaatst door jakob-1 (0), 3 jaar geleden

motorsmurf
heb de lpg installatie laten vervangen
de auto loopt weer als een zonnetje

Motorsmurf (55), 3 jaar geleden

Goed om te horen. Veel veilige kilometers!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum