Mijn auto is verleden jaar afgekeurd in verband met een te groot remverschil bij de achterremmen.
Dit heb ik nooit gemerkt, de auto remde altijd prima, ging tijdens het remmen netjes rechtuit en ik had ook geen last van trillen/schudden tijdens remmen.
Had na het verwijderen van de remtrommels geconstateerd dat beide remcilinders wat olielekkage vertoonden en dat per kant 1 van de 2 remschoenen ook wat ongelijkmatig versleten waren, zie foto hieronder.
Dus heb ik beide remcilinders, remschoenen en verenset vervangen en de remleidingen ontlucht.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/830...][img]http://img830.imageshack.us/img830/777/v...[/img][/url]
Vanaf dat moment heb ik last van een schuddende auto als ik rem en dat kan ik ook in mijn rempedaal voelen.
De auto schud ook als ik alleen de handrem aantrek dus dan moet ik de oorzaak 100% zeker bij de achterremmen zoeken.
Als ik de auto aan de achterkant opkrik en de handrem een paar tandjes aantrek en dan met de hand het wiel ronddraai dan voel je dat dit niet 360 graden gelijkmatig gaat.
Op de ene stuk draait het wiel lichter dan op het andere stuk.
Heb dit probleem destijds elders op dit forum geplaatst (waren meerdere problemen in 1 post, vandaar dat ik hier nu een aparte post voor plaats) en men beweerde toen dat de remtrommels waarschijnlijk ovaal waren.
Heb de remtrommels naar een automaterialenzaak gebracht om ze te laten uitdraaien maar dat kon niet omdat de wiellagers er nog in zaten.
En het schijnt dat als je deze wiellagers eruit wilt halen dat deze meestal stuk gaan.
Mijn broer heeft de remtrommels (er vanuit gaande dat ze toch al niet goed waren) meegenomen naar zijn werk, zijn collega heeft de remtrommels op het wiellager op een draaibank ingespannen en de trommel uitgedraaid.
Nadat we de remtrommels weer gemonteerd hadden was het probleem nog steeds niet verholpen, klacht bleef exact hetzelfde.
Aantal maanden later was mijn achteras overleden (de bekende lagers) en heb ik deze door een kennis die automonteur is laten vervangen door een goede gebruikte van de autosloop.
Deze achteras had een ander remsysteem (de remschoenen waren in ieder geval van Lucas) dus alle Bosch/Bendix remonderdelen (ankerplaat, remcilinders, remschoenen, verenset) van de oude achteras heeft hij overgezet op de "nieuwe" achteras, alleen heeft hij wel de "nieuwe" remtrommels gebruikt.
In het begin leek het schudden over te zijn maar na ca. 1 week kwam het probleem langzaamaan weer terug en daarna remde de auto weer net zo beroerd als met de vorige remtrommels.
Nu vraag ik mij een aantal dingen af:
1:
Er even vanuit gaande dat de oude remtrommels krom zijn.
Hoe kan de auto met de oude remschoenen/remcilinders dan helemaal niet schudden en na het vervangen van deze onderdelen ineens wel?
Dan zou ik daar, gezien de achterremmen het tijdens de APK-keuring het gewoon deden, toch ook (eventueel in mindere mate) last van gehad moeten hebben?
Kan me nog herrinneren dat de wijzers van de remmenbank bij de APK-keuring niet heen en weer slingerden terwijl ze dat na het vervangen van de onderdelen bij de herkeuring wel deden (keurmeester was bijna gehypnotiseerd).
2:
Er even vanuit gaande dat de remtrommels krom zijn.
Komt het wel eens meer voor dat beide remtrommels tegelijkertijd ovaal worden?
3:
Zouden de oude remtrommels niet recht ingespannen zijn geweest omdat de collega van mijn broer deze op het wiellager op de draaibank heeft ingespannen?
4:
Hoe kan de auto met de "nieuwe" remtrommels een week goed gereden hebben en na een week weer dezelfde problemen vertonen?
5:
Zouden de "nieuwe" remtrommels dan ook weer ovaal zijn?
6:
Is het inderdaad zo dat je de wiellagers er niet heel uit krijgt?
Ik heb zelf zomaar het vermoeden dat het een andere oorzaak heeft maar ik heb geen flauw idee wat de oorzaak nog meer kan zijn gezien de remschoenen/remcilinders een stilstaand iets is (tenminste draait niet rond) en alleen de remtrommel ronddraait.
Misschien hebben mensen op dit forum nog andere theorieen/ideen hierover?
Alle nuttige informatie is welkom!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zie eigenlijk weinig vreemds aan de remschoenen
Onderste remschoen is aan de rechterkant wat dunner.
Remschoenen zijn eigenlijk meer als zijnde preventief vervangen maar ik had er nog wel een tijdje mee door kunnen rijden.
13 jaar
Die trommeltjes zaten op zo ongeveer elke 2e Franse auto in de jaren '90, haal er gewoon 2 op de sloop en kijk wat die doen.
Overigens , hoe waren die oude trommels in de draaibank ingespannen?
Het probleem daarbij is dat de trommel op de gegoten buitenomtrek niet echt goed gecentreerd zitt.....p
Overigens lijkt het erop dat de oorzaak niet in de trommels zit, maar in de schoenen c.q. de opbouw van de remmen.
Heb je de onderdelen van de nieuwe as nog? Monteer die eens (niet de remscilinders)
Hoi Beunhaas,
Zoals je hierboven kunt lezen heeft mijn broer zijn collega de remtrommel ingespannen "op het wiellager", is even niet bekend of dit op de buitenrand of binnenrand van het wiellager is gebeurd.
Als het op de binnenrand gebeurd is dan zet ik mijn vraagtekens bij de manier van inspannen gezien er altijd wel een beetje speling in een lager lijkt te zitten en de remtrommel op die manier dan nooit zuiver uitgedraaid kan worden.
Kan natuurlijk niet de remschoenen van de "nieuwe" achteras monteren op de huidige situatie gezien dat remschoenen voor een ander remsysteem zijn.
Heb nog wel de oude remschoenen bewaard dus die zou ik nog wel terug kunnen zetten.
Toch kan het volgens mij niets anders zijn dan de remtrommels zelf.
Als je de handrem een paar tandjes aantrekt dan staat het raakvlak van de remschoen ten opzichte van de trommel stil dus dat kan volgens mij nooit de oorzaak zijn van een ongelijkmatige remdruk op de remtrommel.
13 jaar
Ik denk ook de remtrommels. Als deze ovaal zouden zijn, en ze worden opgespannen met lagers er nog in, dan zal dit minimale speling geven en dus de beitels voor het uitdraaien de ovale trommels blijven volgen. Gevolg....je haalt wel materiaal weg, maar nog steeds in de ovale vorm.
Kans is inderaad groot dat bij het verwijderen van de lagers, de lagers het niet overleven.
Ik denk dat je voor Beunhaas z'n optie #4 moet gaan.
Je hebt toevallig onlangs geen brede(re) (lichtmetalen) velgen gemonteerd he?
probeer eens een paar andere wielen, ik heb ook wel eens gehad dat het uit de banden kwam
Even voor mijn beeldvorming. Je hebt dus de uitgedraaide remtrommels weer gebruikt?
Waarom heb je niet de "nieuwe"as van de sloop in zijn geheel overgebouwd ondanks een ander systeem?
Of zat de reminrichting niet meer op deze as?
Het overzetten van handremkabel en eventueel een nieuwe remleiding lijkt mij minder werk.
Het schudden of klapperen van je auto tijdens het remmen had ik ook. Na veel gepuzzel bleek het een ruime bus van de schokbreker te zijn.
En dan bedoel ik echt ruim!!!
13 jaar
oorzaak is de remtrommel vervang deze maar , ze zullen ovaal zijn
En als er goeie trommels op zitten, ook goed de naven van de wielen schoonmaken. als de wielen vuil zijn dan trekken ze zo de trommel krom.
dat zal waarschijnlijk in eerste instantie ook gebeurt zijn.
13 jaar
Ik heb vandaag 2 andere remtrommeltjes gehaald die ik er eerdaags onder ga zetten.
Voordat ik de trommels van de sloopauto afgehaald had heb ik er nog even aan gedraait en je hoort dat deze 360 graden gelijkmatig langs de remvoering gaan dus zijn ze waarschijnlijk mooi rond i.p.v. ovaal.
Ik vraag me nog 1 ding af.
Als je de naafmoer en de ring verwijderd dan zit daar allemaal vet achter.
Is dan nou vet wat uit het lager gelopen is (dat hoop ik dus niet) of is dat een restant van het vet wat gebruikt word tijdens het inpersen van het wiellager?
13 jaar
Het kan ook vet zijn dat teveel op de as-tap gezeten heeft althans, dat doen wij eigenlijk altijd als de remtrommels eraf gehaald worden. Bij terugzetten doen we een (kleine) hoeveelheid vet op de as-tap. Gebruik je teveel vet, dan schuift dit teveel aan vet mee naar achteren als je de trommel op de as schuift, en eindigd dan dus aan de achterzijde van het binnenste lager. Kan ook vet zijn wat daar gesmeerd is om het achterste stof-ringetje op de as te "smeren"
Ik ga er van uit dat er lichtmetalen wielen op zitten, Maak die goed Schoon. de aansluiting op de trommel MOET vlak zijn anders trek je alle trommels krom.
13 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Heb de remtrommels zojuist vervangen en helaas blijft de auto schudden.
Ik word er werkelijk doodmoe van.
Wat Mausx zegt dat zou zometeen nog even kunnen checken.
Ik houd jullie op de hoogte!
13 jaar
probeer eens een paar andere wielen, ik heb ook wel eens gehad dat het uit de banden kwam(2e keer)
[quote=hans4074]Je hebt toevallig onlangs geen brede(re) (lichtmetalen) velgen gemonteerd he?[/quote]
[quote=oldtimer]probeer eens een paar andere wielen, ik heb ook wel eens gehad dat het uit de banden kwam[/quote]
Het is maar goed dat jullie mij niet kunnen horen want ik heb me net toch een potje lopen vloeken.
Heb zoals Mausx aangaf de raakvlakken van de remtrommel en de lichtmetalen velg schoongeschuurd en wat denk je??
Mijn Peugeotje kan geen milkshakes meer maken hoor want deze schud niet meer.
Was me daarvoor wel eens opgevallen dat er was aanslag op de raakvlakken zat maar dacht dat het geen problemen zou geven omdat je het wiel toch strak vastdraaide.
En als het dan toch een probleem zou zijn dat je dat tijdens het rijden ook zou moeten merken.
Dat door de vuiligheid de trommel na het vastdraaien van de wielen zelf krom zou trekken daar had ik nooit bij stil gestaan en dat wierp een ander licht op het probleem.
Auto is in de tussentijd nog bij 2 autogarage's geweest.
1 keer omdat we na het vervangen van de remonderdelen een remleiding niet lekdicht kregen en dachten dat de leiding lek was.
Ze hadden na het lekdicht maken van de remleiding een proefrit gemaakt, geconstateerd dat de auto vreselijk trilde maar hadden daar verder geen onderzoek naar gedaan omdat de het af deden als zijnde kromme remschijven aan de voorkant.
Auto is begin dit jaar bij een andere autogarage geweest voor het vervangen van de achteras.
Had ook aangegeven dat de auto na het vervangen van de remonderdelen verschikkelijk schudde en of hij wilde controleren of alles goed gemonteerd zat.
Auto heeft het na ophalen, op de handrem na, een week goed gereden en toen begon de ellende weer.
Dus beide autogarage's hebben niet gecontroleerd of de boel schoon was.
Je zou van een automonteur verwachten dat dit het eerste is wat ze controleren als ze zo'n klacht horen.
Heb nu alleen nog 1 laatste probleem en dat is dat de handrem niet goed werkt.
Als ik deze 3 tandjes aantrek dan staat het ene wiel "vast" en draait het andere wiel nog vrolijk rond.
Pas als ik de handrem flink aantrek dan remt de andere trommel ook.
Probleem zou in de handremkabels kunnen liggen (ongelijkmatig uitgerekt) maar deze zijn samen met de "nieuwe" achteras onder dezelfde auto vandaan gekomen.
Of er moet ooit een nieuwe kabel gemonteerd zijn geweest maar dat is niet te achterhalen.
Zover ik weet kan je de kabels aanspannen maar dit kan niet los van elkaar.
Iemand nog een idee hoe dit probleem op te lossen?
13 jaar
Het blijft raar dat het eerst goed ging en daarna niet meer.....
Een kromme trommel wordt niet opeens weer recht.
Een wiel schoon monteren op een schone naaf is altijd goed, doe ik standaard.
AFAIK zijn de handremkabels gewoon apart te stellen.
En op het juiste aanhaalmoment, en niet zoals de meesten doen met een luchttol of een pijp van twee meter, is overdreven weet ik.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar