Onze 405 doet raar. Laatst starte hij niet, maar de vorige eigenaar vertelde ons dat de auto moeilijk starte met koud weer en weinig benzine erin. Dus ik had er 5 liter erbij gegooid en hij starte weer direct.
Nu houd mijn vriendin de tank tot een kwart vol, maar vanmorgen starte hij weer niet terwijl er wel 20 liter benzine in zit. Warempel wil hij wel starten met aanduwen, dus dat snap ik dan weer niet.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Want het wordt nu echt vervelend.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zakt de accuspanning bij een koude accu niet flink (lees "te veel")in elkaar?
De startmotor heeft maar 9 volt nodig om rond te komen, maar je ontsteking en motormanagement werken bij die spanning niet.
Zou het daarom komen dat hij dan wel start met aanduwen? En stel, dat de accu wel flink in mekaar zakt...wat zou ik dan moeten vervangen...de accu?
19 jaar
Ja want bij duwen belast de startmotor de accu niet en zakt de spanning niet. ja accu vervangen.
Maar als ik er een jumpstarter op zet, start hij ook niet
19 jaar
Hallo A,
Vraag 1: Gaat de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan, of gaat de startmotor niet rond?
Als de startmotor niet rond gaat:
Meet de spanning op de accupolen tijdens het starten. Die moet minimaal 10 volt zijn. Is de spanning minimaal 10V en de startmotor draait heel langzaam dan moet je het zoeken in slechte kabelverbindingen tussen de accu en de startmotor. Berucht zijn de massaverbindingen en de aansluitingen op de accupolen. Ook kan de startmotor zelf aan zijn eind zijn.
Gaat de startmotor niet rond en is de spanning tijdens starten (veel) minder dan 10V dan is de accu verdacht. Hoe hoog is de spanning op de accu tijdens het starten MET de jumpstarter? Van een G#mma jumpstarter mag je geen wonderen verwachten.
De accu wil dus niet. De accu is versleten of hij wordt niet (of niet genoeg) bijgeladen door de dynamo.
Meet bij lopende motor de spanning op de accupolen. Deze moet liggen tussen de 13,7V en 14,5V.
Gr.
Paul
De startmotor gaat heel mooi rond met voldoende pit erachter, lijkt het. Ik hoor ook niks beruchts aan de startmotor als versleten koolborstels of dat hij klikt.
Het rare is dat hij de eerste keer dat hij niet starte, de tank bijna leeg was. We hebben toen een kwartier geprobeerd de auto te starten. Na het vullen van de tank met enkele (2 a 3) liters starte hij per direct weer. Toen keken we mekaar aan en zeiden we dat we hem dan minimaal een kwart vol moest blijven. Maar gisteren was hij een kwart vol, maar ook weer niet starten. 5 liter benzine gehaald, erin gegooid, maar wederom niet starten. Aangezien het op mijn vriendin d'r werk was en ik niet kon komen, heeft ze een vrouwelijke collega gevraagd even te duwen. toen starte hij per direct met aanduwen. Vanmorgen dus weer hetzelfde. Tank ruim over een kwart vol, maar niet starten. Aangeduwd en lopen maar....ik snap er niks van, want aan de startmotor te horen krijgt hij voldoende stroom, want je hoort hem niet haperen of wat dan ook.
Jumpstarter is idd een Gamma achtig ding. Zal best kunnen dat die ook niet goed zijn best doet.
19 jaar
Mischien is het de aansturing van het contactslot ?
19 jaar
Nee want in de zomer doet hij dat niet
19 jaar
Bougiekabels?
Koud = vaak vocht en doorslag en niet starten
Warm = geen vocht dus bijna geen doorslag en wel starten
Dus het aanslepen zorgt dan voor een sterkere vonk, waardoor je de doorslag min of meer compenseerd.
Denk niet dat het vocht is. Laatst 2,5 uurin de sneeuw ermee gereden en de auto gaf geen krimp. Dan had hij dan ook wat moeilijk moeten doen. Ik ga de accu eens nakijken.
19 jaar
Als hij eenmaal warm is, heb ja daar over het algemeen ook weinig last van. Het probleem is condens wat neerslaat op je kabels tijdens het afkoelen.
Daar heb je ook weer gelijk in...ik zal de kabels eens inspuiten in het donker...eens zien of er wat vanaf vonkt.
19 jaar
Zo lang de startmotor vlot ronddraait en de spanning op de accu tijdens het starten minimaal 10V is, is dat allemaal in orde.
De motor wil dus niet aanslaan: Maak de bobinekabel los en hou die vlak bij het motorblok en probeer te starten. Dan moet je regelmatig vonken zien overspringen. Is dat niet het geval dan moet je het in de ontsteking zoeken. Mogelijk een probleem met het contactslot. Vonkt hij wel, controleer dan of een bougie wil vonken. Wel vonk dan moet je eens aan de uitlaat ruiken nadat je hebt geprobeerd te starten. Ruik je geen benzinedamp dan heb je een probleem met de brandstofvoorziening. Ik hoop je zo weer een stukje op weg geholpen te hebben.
Gr.
Paul
Als ik de motorkap omhoog doe, ruik ik de benzine wel. Wat betreft de accu, die ga ik straks even onderzoeken :)
19 jaar
Zojuist vriendin even opgebeld om te vragen of ze hem wilde starten en nu starte hij direct. terwijl hij toch vanaf half 9 stil staat en het buiten ijskoud is. Wel heeft ze hem weer getankt :(
19 jaar
Tsja,
Die kuren die er af en toe zijn, zijn het lastigst.
Gr.
Paul
Als de startmotor draait, zit het tandwiel van de startmotor dan wel op het vliegwiel? Bij het draaien van de startmotor moet het tandwiel iets naar voren komen en dan dus op het vliegwiel zitten. Als dat bij jouw af en toe vast blijft zitten draait de startmotor wel, maar het vliegwiel niet, en dus ook de motor niet. Even met een hamertje of zo een (beheerst) tikje op de startmotor wil dan nog wel eens werken.
Als de auto weer eens niet start, probeer dat eens, is makkelijker dan aanduwen.
19 jaar
zal het eens proberen, dank voor de tip. Verklaard nog niet waarom hij het alleen in de winter doet.
19 jaar
Door de kou ..
Laadstroom 14,1V, Accuspanning 12.35V, accuspanning na 10 seconden starten zonder bougiekabels 11,4V
Wat wel uiterst raar is, is het volgende: De kortste bougiekabel zit vrij los, de andere drie moet ik erop drukken, maar deze zit gewoon los (hij vonkt wel). Als ik de auto start met 4 bougiekabels erop, dan loopt hij op het oor gewoon goed. Trek ik de eerste (kortste) bougiekabel eraf, dan gebeurt er helemaal niks. Hij loopt dan nog steeds op het oor goed. Hij roggelt dan ook niet even omdat hij op drie pitten loopt. Zou het kunnen zijn dat hij al die tijd op 3 pitten heeft gelopen, maar dat je dat niet hoeft te merken? Want ik heb wel eerder in een auto gezeten die op drie pitten liep en dat voelde verre van stabiel aan.
En zou dit ook het probleem kunnen zijn wat betreft starten? Aangezien de accu in topstaat is.
Ik zeg je eerlijk....ik snap er geen hol meer van :)
19 jaar
Als het mijn auto was, had ik allang de bougiekabels vervangen voor een nieuw setje. En nu ik je laatste reply lees, ook de bougies,rotor en verdeelkap.
Die kosten vallen reuze mee hoor!
Die worden ook vervangen :) alleen vraag ik me af of een motor al die tijd op drie pitten kan lopen zonder dat je dat merkt?
19 jaar
Misschien dat die cilinder minder heeft gedaan, maar met dit vochtig weer wordt het duidelijker.
Hallo,
welk model gaat het om? Carburateur of injectie?
Mijn 405(gri 1.9 1992) heeft die kuren ook weleens vertoond. Ik ben er nooit echt achter gekomen maar verdenk het relais van de injectiesproeier van een slecht contact of blijven hangen oid.
Met de hand een paar tikken geven op dit kastje kan wellicht helpen. Het zit bij het rechter binnenscherm.
Succes,
Jos
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar