Gisteren het ene probleem opgelost en nu alweer een nieuw probleem.
Toen ik gisteren in mijn vriendin haar auto reed viel mij iets vreemds op.
Als ik gas geef trekt de auto naar links, laat ik mijn gas los dan blijft hij gewoon rijden waar hij rijd (dus hij trekt dan niet meer terug naar rechts).
Dit heeft de auto alleen tijdens optrekken, remmen doet hij wel in 1 rechte lijn.
De fusee- en stuurkogels zijn op dit moment goed.
Heb gisteren de complete linkerdraagarm vervangen vanwege een fuseekogel die ruim was. (klacht was daarvoor ook al aanwezig)
Heeft iemand enig idee wat hier mogelijk de oorzaak van kan zijn??
Misschien banden raar afgesleten door ruime fuseekogel?
Banden zijn wel bijna versleten dus aan vervanging toe.
Heb nog een paar vraagjes:
Moet een auto eigenlijk nog uitgelijnd worden na het vervangen van een draagarm?
En er was ook nog een klemmetje van de stofhoes van de komokineet gebroken waardoor er hier en daar wat vet gekliederd zat.
Blijft zo'n stofhoes ook goed zitten als je deze met een ty-rap vastzet?
En ik moet binnenkort ook de remslangen (voor) vervangen en heb wel eens gehoord dat het op de plaats waar de remleiding aan de remslang gekopppeld word muurvast zit.
Heeft iemand nog tips hoe je dit los kunt halen zonder dat er wat stuk gaat?
Misschien is herhaaldelijk inspuiten met kruipolie een goed idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om uit te sluiten dat de banden de oorzaak zijn van het naar links trekken, kun je de voorwielen eens wisselen van links naar rechts als het band-type (met of zonder draairichting) dit toelaat. Anders beide voorwielen wisselen met achter.
Om op zeker te spelen zou je de uitlijning kunnen laten controleren en eventueel afstellen na het vervangen van de/een draagarm. Doe dan verstandig en combineer dit met de nwe banden die je binnenkort nodig zou hebben.
Als de grote klem (buitenste) van de aandrijfashoes gebroken is, dan kun je het proberen met een bredere, dus sterkere ty-rap. Of het gaat werken is de vraag. De originele hoezen zijn van hard-plastic en met name bij uiterst sturen komt er behoorlijk kracht op. Je kunt ook een zelfde soort knijp-klemband halen bij een auto-materialenzaak, maar wel van het stevige type. De dunnere knijp-klembandjes kunnen de krachten niet aan en breken al bij het inknijpen/vastzetten, of de hoes komt alsnog weer los bij uiterst sturen. Degelijke oplossing is nwe originele hoes + de daarbij geleverde klembanden incl. vet = set. Alternatief is de universele hoes via de auto-materialenzaak.
De verbinding van remleiding naar remslang aan voorzijde is over het algemeen bij 206 niet echt een probleem. Gebruik wel een goed passende en degelijke remleidingsleutel, dus geen steeksleutel. Voordien regelmatig inspuiten met een weinig kruipolie kan geen kwaad.
Heb nog even een vraag aan Hans4074 of aan andere mensen op dit forum.
Hans4074 heeft het hierboven over een spanbandje van een stevig type.
Heb een spanbandje gekocht maar is dit zo'n stevig type??
Zie hieronder:
[url=http://img810.imageshack.us/i/spanband.j...][img]http://img810.imageshack.us/img810/7594/...[/img][/url]
En ik ga ook 2 stuurkogelhoesjes vervangen maar deze hebben onderop een metalen rand welke waarschijnlijk geplet moet worden zodat deze zich vastklemt.
Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of volstaat een stukje pijp en een hamer??
Zie hieronder:
[url=http://img703.imageshack.us/i/stuurkogel...][img]http://img703.imageshack.us/img703/1558/...[/img][/url]
Gr. Jeroen
13 jaar
[quote=Jeroen1978]Heb een spanbandje gekocht maar is dit zo'n stevig type?? Gr. Jeroen[/quote]
Jeroen, het is wél zo'n knijp-klembandje, maar of deze stevig genoeg is kan ik niet beoordelen.
De originele klembanden zijn zo dik dat het heel wat knijpkracht kost om em geklemt te krijgen.
Met het bandje van de foto is het gewoon een kwestie van proberen. Lukt het om em vast genoeg aan te knijpen, dan is het goed. Breekt het bandje al tijdens aanknijpen dan is het niet goed.
Het vervangende stuurkogelhoesje ken ik niet, dus weet ook niet hoe dit werkt.
Wij snijden het originele hoesje altijd af net boven de klemrand en gebruiken de achtergebleven klemrand van het oude hoesje om hier een passend reparatie hoesje zonder metalen rand over heen te zetten.
Grote slangklem er op zetten kan ook, hebben ze ook vast wel bij de auto materialenzaak. Wel eerst even de diameter opmeten zodat je weet wat je moet hebben.
Spanbandje om de homokineethoes geplaatst en deze lag er na een paar dagen weer af.
Heb hem waarschijnlijk niet goed genoeg aangeknepen.
Van de week zo'n zelfde soort spanbandje gehaald alleen was deze wat breder, dikker en steviger.
Heb deze vandaag geplaatst en goed aangeknepen en ik heb nu het gevoel dat ie nu wel muurvast zit.
Stuurkogelhoesjes met metalen rand teruggebracht naar de automaterialenzaak (diameter was iets te klein) en hoesjes zonder metalen rand meegenomen.
Gezien er geen uitsparing rondom de stuurkogel zat bleef het rubbertje met behulp van een elastiekje niet zitten en schoot steeds los.
Uiteindelijk overgeschakeld naar plan B, oude hoesje boven de klemrand afgesneden en het nieuwe hoesje er overheen getrokken en een elastiekje er omheen gedaan en dat zit als een huis!
13 jaar
En weer een paar ervaringen rijker!
Blijft over: remslang en naar links trekken.
Vandaag beide remslangen vervangen.
Had alles een week lang ingespoten met kruipolie maar de nippel waarmee de remslang op de remleiding vastzat zat evengoed muurvast.
Had ook een remleidingsleutel aangeschaft maar daar had ik weinig aan, of de sleutel was te ruim (was geen duur exemplaar) of de nippel was teveel afgesleten.
De linkerkant kon ik uiteindelijk loskrijgen met een griptang en de rechterkant met een simpele steeksleutel en een hamertje.
Blijft dus nog over "auto trekt naar links tijdens gasgeven".
13 jaar
heb zelfde euvel gehad
nieuwe banden en uitgelijnd, bleek auto naar links te trekken bij accelereren.
probleem zat hem in een nieuwe band welke niet goed spoorde.
schijnt wel meer voor te komen, karkas niet helemaal recht.
zoal Hans al schreef, banden wisselen dan weet je het zo.
13 jaar
Auto heeft 2 weken geleden 2 nieuwe voorbanden gehad maar het probleem zit er nog steeds in.
Binnenkort laten we de uitlijning van de auto controleren.
We hebben kort voordat dit probleem zich voordeed de koppeling van de auto vervangen maar ik weet 100% zeker dat de auto daarna nog goed reed.
Misschien dat iemand anders, aan de hand van de bovenstaande informatie, nog ideeen heeft?
13 jaar
Auto is afgelopen vrijdag te uitlijnen geweest maar helaas is het probleem nog steeds aanwezig.
De uitlijnboer vermoed dat de rechterdraagarm de oorzaak is gezien je deze draagarm met een koevoet bij de ophangrubbers een aardig stukje op en neer kunt bewegen.
In tegenstelling tot de linker draagarm (die ik al vanwege een ruime fusee vervangen had), die kan je maar een klein beetje op een neer bewegen.
Hoe groot schatten jullie de kans in dat deze draagarm de oorzaak is?
De draagarm maakt in ieder geval geen klapperende geluiden.
13 jaar
Het naar 1 kant trekken bij optrekken wordt bijna altijd veroorzaakt door speling in de voortrein en dan met name de scharnierpunten van de draagarm.
Het zit dan niet in op en neer bewegen, dat MOET een draagarm namelijk doen, maar naar voren/achteren.
Hoi Beunhaas,
Ik bedoelde eigenlijk dat als je de draagarm op de rubbers veel op en neer kunt bewegen (in dit geval veel meer dan de eerdere vervangen draagarm) dat het rubber dan niet meer zo stug is en de draagarm waarschijnlijk in alle richtingen teveel meegeeft dus ook naar voren en naar achteren.
Heb vandaag een andere draagarm aangeschaft, deze komt van dezelfde sloopauto als waar ik een paar maanden geleden ook de linker-draagarm onder vandaan had gehaald.
Als het weer een beetje meezit dan ga ik deze morgenmiddag vervangen en ik zal mijn bevindingen op dit forum plaatsen.
13 jaar
Een oude arm, dat vind ik nou niet echt verstandig, tenzij het vrijwel nieuw is.
Veel beter nieuwe rubbers op een oude arm, dat kan bij diverse oudere modellen, weet niet of het bij de 206 kan.
Draagarmen van een 206 zijn slecht ontworpen. Een tweedehands draagarm plaatsen is dus niet verstandig. Bij een 1.4 zitten er rubbers in de draagarm welke goed te vervangen zijn met een pers. De rubbers zijn niet duur, bedenk wel dat de fuseekogels ook snel slijten en deze kun je niet vervangen.
13 jaar
Heb vanavond de draagarm vervangen en het probleem is opgelost.
Achterste rubber was nog vrij redelijk maar het voorste rubber was helemaal ruim, zie onderstaande foto.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/15/...][img]http://img15.imageshack.us/img15/1488/dr...[/img][/url]
Kon de metalen bus in het midden gewoon met m'n vingers flink heen en weer bewegen.
Mochten de rubbers vroeg of laat toch weer problemen gaan geven dan vervang ik wel in beide draagarmen de rubbers.
Iets waar ik op dit moment even geen tijd voor had.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar