Beste lezers,
de temperatuur van mijn motor werd vandaag veel te warm als ik stil sta, en wel tegen het rode aan.
Als ik ging rijden zakte de temperatuur net onder de 80 graden, en als ik weer stil sta liep deze weer langzaam op.
de thermostaat werkt volgens mij want de onderste slang word heet boven de 90 graden.
de ventilator slaat niet aan, geen ene keer.
wat kan dit zijn ??
alvast mijn dank.
Anton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er onlangs aan het koelsysteem gewerkt? Is niveau koelvloeistof in orde?
Heeft deze auto airco?
Zo ja, draait de koel-fan (lage snelheid) wel als je de airco aan zet?
Geen airco, dan systeem koel-fan, dus voeler, zekering, bedrading en fan (laten) controleren.
Wil je zelf een poging doen, dan graag even de laatste 8 cijfers van chassisnummer plaatsen zodat de peugeot mensen even op het juiste schema kunnen kijken om je advies te geven.
zolang ik hem heb, al 4 jaar, is er aan het koelsysteem niet gewerkt.
koelvloeistof niveau is in orde.
de auto heeft geen airco.
de laatste 8 cijfers zijn; 438635.
de zekering is heel.
heb zelf de opleiding monteur motorvoertuigen en ben monteur geweest maar ben er al 32 jaar uit.
hoop het wel zelf op te lossen.
alvast mijn dank.
13 jaar
[quote=Koolhaas]de laatste 8 cijfers zijn; 438635.[/quote]
Anton, ik tel helaas maar 6 cijfers.
sorry,
42438635
13 jaar
Het schema en de onderdelen-site "spreken" elkaar tegen. Volgens onderdelen-site zou er een thermocontact bovenin de radiateur (aan luchtfilterhuis zijde) moeten zitten, maar op schema staat dit thermocontact niet aangegeven.
Is het zonder thermocontact in de radiateur, dan zit er onderin de bak waar de zekeringkast motorruimte (BM34) inzit en relais. Op de stekker van dit relais moet op stekkeraansluiting 5, voeding komen van/via grote zekering MF1 hangend onderaan de zekering-kast in het aparte blokje met grote zekeringen. Aansluiting 3 op relais-stekker moet dan, na inschakelen relais, de spanning geven aan de koel-fan, dus als je deze uitvoering hebt, dan zou je m.b.v. een los draadje met zekering even een spanning kunnen zetten op de losgenomen relais-stekker aansluiting 3 om te controleren of de fan dan gaat draaien. Aansluiting 2 op relais-stekker is geschakelde plus vanuit zekeringkast (BM34) via/van zekering F8
Massa punt van fan zit onder/achter de L koplamp.
Kijk eerst even welk systeem je hebt, dus even kijken of er een thermocontact boven in de radiateur zit.
koelfan gaat vaak stuk van de uitvoering zonder airco. Als je het fan een zwieper geeft, hoor je soms de lagers al rauw zijn.
beste Hans,
boven in de radiateur zit helemaal niets.
13 jaar
Dan zal het om het systeem met relais onderin BM34 gaan, dus even de fan op werking testen met los gezekerde draad en massa controle.
Je kunt ook even de grille tussen de koplampen verwijderen en rechtstreeks op de fan testen. Is misschien nog simpeler om te controleren of de fan defect is.
Het peugeot onderdeelnummer van de fan is 1253 83 en das inderdaad 1 die vaker voorkomt om te vernieuwen.
Okay Hans,
ik ga dit morgen gelijk even testen, mijn dank, en je hoort het resultaat uiteraard.
13 jaar
goedemorgen,
de ventilator werkt als ik er rechtstreeks + en - op zet.
de massa is ook okay, gecontroleerd met een proeflampje.
ga nu het relais Controleren zoals aangegeven door Hans.
update,
er zit 1 relais onder het zekeringenblok waarop 4 aansluitingen.
dikke gele daar staat spanning op
dunne gele staat spanning op
rode (met dunne groene) gaat naar de fan (volgens mij.
witte deze is dan volgens mij de schakeldraad.
volgens mij dus een massa werkend relais.
als ik op de rode spanning zet draait de vin.
als ik op de witte massa zet gaat ook de vin draaien.
het relais is dus in orde en mijn vraag is, waar gaat die witte heen ? waar zit deze sensor die bij het te warm wordende van de motor opdracht moet geven dat de fan moet gaan draaien :-)
even nog een tweede vraag, op welke temperatuur, of welke stand temperatuurmeter dient de fan te gaan draaien ?
13 jaar
Anton, peugeot werkt niet met draadkleuren, vandaar de gegeven nummers. De nummers van de aansluitingen staan meestal klein op de stekker(s)
De andere 2 aansluitingen is hoofdstuk 2 en komen van de ECU. Zal vanavond de exacte gegevens en posities plaatsen.
Koel-fan zal rond de 110 graden aan moeten slaan.
Hans,
dank je wel en ik wacht het even af.
13 jaar
Op relais stekker-aansluiting 3 = die aansluiting met de door je genoemde rode met dunne groene draad, gaat 1 draad met draadnummer 1599 naar de koel-fan (plus-draad) de andere (dunne groene) met draadnummer 1514 gaat naar ECU en zal dus ook een plusje zijn bij ingeschakeld relais.
Op relais stekker-aansluiting 1 zit nog een draad met draadnummer 1540 en deze draad komt van ECU en zal massa-schakelend zijn.
ECU, platliggend in motorruimte achter de R koplamp, heeft 3 (op zicht) zwarte stekkers. Als je ze loskoppeld, zie je de juiste kleur van de stekkers = gedeelte van de stekker wat in de ECU zit.
1 van die stekkers is bruin met 48 aansluitingen. Aan de contact-zijde van de stekker staan kleine rijen met cijfertje = 1 t/m 4 en kleine lettertjes A t/m weet ik niet zeker.
Nu moet je op zoek naar F2 in die bruine ECU stekker en dat is draadnummer 1514 = dunne groene draadje uit relais aansluiting 3.
J4 in diezelfde bruine ECU stekker is de massa schakelende draad met draadnummer 1540 = relais aansluiting 1
Mocht je ter controle willen kijken of de gegeven draadnummers kloppen......op de draden staan bij peugeot een soort gestempelde kleine nummertjes/cijfertjes. Meestal niet al te ver van de stekkers.
Draden doormeten op onderbreking met een ohm-meter, of nog beter een belaste meting uitvoeren.
Het wil bij 206 wel eens gebeuren dat er een draad doorschuurt op de harde plastic kabelgoot achter de distributie. Als dit toevallig 1 van deze 2 draden is, kom je hier wel achter met doormeten van de draden.
Sukses! Hopelijk niet nog een hoofdstuk 3, anders lezen we het wel.
Hans,
dank je wel voor je duidelijke uitleg, ik ga het morgen gelijk kontroleren.
groet,
Anton
13 jaar
Hans,
Zo de controle zit er op.
als eerste de ECU los gehaald om wat ruimte te krijgen, vervolgers de achterste 2 stekkers losgehaal ivm zie boven.
op draad van relais stekker aansluiting 1 (de witte/ massa) heb ik spanning gezet via een spanningszoeker en vervolgens bij de bruine stekker J4 aan massa gelegd.
en ja hoor het lampje ging branden v/d spanningszoekker dus deze is okay.
dit wilde ik ook doen bij relais stekker aansluiting 3 (rode groene draad) na spanning hierop via de spanningzoekker ging deze gelijk branden..... tuurlijk want deze krijgt massa over de rode draad die naar de ventilator gaat.
dus heb ik van de andere kant F2 spanning gezet met de spanningszoekker en ja hoor deze ging gelijk branden.
dus deze groene draad F2 naar relais aansluiting 3 is ook okay.
alles weer terug gebouwd en ik wilde weer eens kijken wat er gebeurde.
motor laten draaien en wat gaf deze aan; lamje geel motorblok brande en "uitlaatgas storing"
toch verder gegaan en bij 90 graden ging de thermostaat open en liep de temp. terug naar 80 graden.
na verloop van tijd liep deze natuurlijk over de 90 graden heen en wat schertste mijn verbazing.
net voor de 100 graden floepte de ventilator aan en liep de temp. terug naar de 90 graden.
nou dat was een openbaring en voor de eerste keer, na 4 jaar, hoorde ik de vin draaien.
gezien de temperatuur nimmer boven de 90 graden is geweest, ook niet bij file en warm weer.
vond wel dat deze aardig wat lawaai gaf, lagerachtig geluid en bij afslaan van de vin zo langzaam terug zakkend.
de aansturing lijkt in orde dus, maar ja een storing gaat niet zomaar vanzelf over, misschien ergens toch een breukje in 1 v.d 2 draden en door het enigsinds bewegen bij demontage, en meting weer kontakt gemaakt.
wie zal het zeggen ??
zit ik nu nog met de uitlaatgas storing erbij, door het loshalen en meten ??
en het lawaai van de vin, is deze duur ?
groet van,
Anton
13 jaar
Anton,
1253 83 VENT MOTOR 81,01 EUR exl. 96,40 EUR incl. 96,40 EUR = origineel peugeot.
Waarschijnlijk heb je toch contact aan gehad/gezet toen de stekkers los lagen?
Is dit het geval, dan zul je de storing(en) moeten laten uitlezen en vervolgens wissen. Komt er na het wissen geen storing terug, dan is het opgelost. Misschien handig dit te doen na het vernieuwen van de fan. Doordat de fan via ECU aangestuurd wordt, heb je kans dat er sowieso een (minder belangrijke) storing van de fan inzit.
hoi Hans,
ja kan best dat ik het contact aangehad heb met de stekkers los.
nou ik ga mijn best doen.
dank je wel voor je advies tot nu toe.
groet van,
Anton
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar