Peugeot 206: Backfire en gevolg een gescheurd inlaatspruitstuk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16vGti

Slecht stationair lopen en een backfire die het inlaatspruitstuk heeft laten exploderen.
Heeft iemand dit wel vaker meegemaakt?
Na uitlezen de volgende storingen P0338 krukas zender, P0106,P0406,P0403.
Na het bekijken van wat meetwaarden kom ik er achter dat de temperatuurzender niet goed aangeeft (7 graden bij een bedrijfswarme motor) deze heb ik nu besteld en ga ik morgen monteren.
Auto ploft ook bij gas loslaten (volgens klant)Na vervangen van spruitstuk en wissen storingen loopt hij weer redelijk goed.
Wie heeft dit vaker meegemaakt.
vr.gr. Ido.

ido123

Geplaatst door ido123 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

p0106 is gevolg van de geexplodeerde inlaat,
namelijk storing op de MAP-sensor
p0403 en p0406 beide egr storingen, dit kan komen door de backfires.

de temperatuursensor zal de belangrijkste boosdoener zijn.
controleer bij deze ook goed dat je de bedrading van de kvs-sensor controleert of deze droog is en ook bij de computer of deze droog is. komt namelijk voor dat de kvs-sensor kapot gaat en dat de kvs via de kabelboom naar de motorcomputer komt.
Als dit zo is dan 1 advies maar mogelijk, kabelboom en computer vervangen.

normaal gesproken zal hij niet explosies geven in de inlaat als je kvs-sensor verkeerde spanning geeft, dan loopt hij namelijk ook te rijk
controleer de krukassensor en ook de bedrading ervan. de sensor zit uit mijn hoofd onderop bij de krukaspoelie, en de kabel loopt daar omhoog mogelijk dat draad bloot ligt.
tevens controleer eventueel ook de timing of hij netjes op tijd staat. als hij namelijk tand is versprongen, dan kun je inderdaad zulke problemen krijgen in de inlaat
interval van de riem is 120.000km qua leeftijd advies na 8-10jaar te vervangen maar staat volgens mij bij deze nog niet bij

ido123 (0) PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor deze reactie, ik heb eerst een imitatie zender geprobeerd, nog een te lage waarde op zender, daarna originele en geeft nu iets meer aan, ongeveer 20 graden bij bedrijfswarme motor, stekker van computer schoongemaakt en nog te laag, dus klopt waarschijnlijk jou verhaal van kabelboom en computer.
Heb even een variabele weerstand tussen temp zender gezet en dan kan ik gewoon alle waardes afregelen die ik wil, dus er zit overgangsweerstand denk ik.
Wat de timing betreft loopt hij mijns inziens te mooi.
Maar hij wil er niet te veel kosten meer aan maken dus wordt hij waarschijnlijk ingeruild.
Met vriendelijke groet Ido.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum