Peugeot 205: blower van de kachel luistert niet

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn peugeot 205 1.1 accent. Als ik het contact aanzet gaat mijn blower op zijn hoogste stand loeien. de draaiknop op het dashboard reageert hiet niet op. naar links of naar rechts draaien heeft geen zin..er gebeurt niks. weet iemand wat dit kan zijn. en heeft dit gevolgen voormijn APK keuring volgende week??? de knop heb ik er al afgehaald en met een punttangetje geprobeerd maar dat helpt ook niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Wendy

Roel/Roland nooij

Geplaatst door Roel/Roland nooij (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

wendy dat hij op volle kracht draaid geeft niet voor de apk als hij maar werkt.
de oorzaak is waarschijnlijk de voorschakelweerstand die rechts onder in de kachel geschroefd is.
deze zul je moeten vervangen.
als je er onder gaat liggen zie je hem wel zitten.
het is soms wel lastig om hem eruit tekrijgen omdat je moeilijk bij de schroefjes kan.


groetjes jan.

rowero (0), 17 jaar geleden

Hallo Jan,

Heeft het (elektro)plaatje achter de draaischakelaar er niks mee te maken. ik zit met hetzelfde probleem en zag dat het plaatje (waar de scak.overheen draait) zwart is en achter op de schakelaar zat(zit) ook geen ijzertje die over de printplaat sleept???????

Alvast bedankt

rowero

rowero (0), 17 jaar geleden

Nog een foto van het printplaatje..??

[url=http://imageshack.us][img]http://img241.imageshack.us/img241/999/i...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img241.imageshack.us/img241/6200/...[/img][/url]

Kan dit het probleem zijn van een aanjager die niet meer uit wil???

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Ziet er nog best ok uit! Ik zou toch de module die Jan zei eens controleren, gaat het meeste kapot.

Roel/Roland nooij (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. kan iemand mij zeggen, of met een plaatje laten zien, waar dat weerstandje precies moet zitten?

vind het leuk om eerst zelf eens te kijken waar dit zit

Bedankt

Wendy

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo,
volg jan zijn uitleg maar en het zal opgelost zijn,kijk maar onder de passagierskant onder het dashbord je gaat een zwarte bak zien zitten
met de ventilator deze zit met 3 schroefjes vast,en daar zit erlangs nog ergens een blokje met 2 schroefjes deze is het onderdeel dat je moet vervangen
succes

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit daar niet.

Bij de bestuurderskant achter de kachelradiateur. Makkelijkst is om de middentunnel weg te halen.

Robert

CroezCo (0), 17 jaar geleden

Op de aanjager zit een aansluiting met 2 draden. Als je die draden volgt dan kom je onder het middenconsole bijna tegen het schutboard aan bij een plug van 5 aansluitingen. Twee schroeven losdraaien, met een rateltje of een korte schroevendraaier, en dan haal je uit het omhulsel een aluminium koelplaat met daarop een Thyristor. Soms als de aanjager het niet doet, is de middenaansluiting gecorrodeerd. Als de aanjager vol vermogen draait moet de Thyristor vervangen worden. Succes.

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

CroezCo heeft het juist. De kachelventilator module is defect. Art nr 6445.90 bij de dealer te koop voor € 55,87 incl btw

rowero (0), 17 jaar geleden

Hallo,

bedankt voor jullie reacties, alleen kan ik betreffende onderdeel niet vinden. heb bij de bijrijderskant de kachel losgedraaid en de ventilator eruitgehaald maar zag niks zitten, waar ga ik de fout in????????

nog een klein vraagje: waar is het printplaatje voor achter de draaihendel van de aanjager???? zie foto.


Alvast bedankt en we zoeken gewoon verder

Roland

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

Kacchel module zit niet in de ventilator maar ernaast in de kachelbuis gemonteerd. exacte plaatst kan ik zo niet aangeven.
Printplaatje achter de draaihendel is zelden kapot, dus zou eerst de module proberen.
Als de module kapot is draait de ventilator of helemaal niet of op maximale snelheid.

Succes

Teun

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

zo moet het onderdeel eruit, nummer 2 op de tekening. je ziet alleen het linkergedeelte hiervan. de rest zit in het kachelhuis.

[img]http://img267.imageshack.us/img267/8602/...[/img]

rowero (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het onderdeeltje nr.2 eruit gehaald ( zie foto ). is dit het goede???

kan ik zien of doormeten of deze inderdaad kapot is.

wat voor een functie heeft het printplaatje achter de aanjagerschakelaar? zie vorige foto.

Alvast bedankt en ik ben alweer een stap verder

Roland

[url=http://imageshack.us][img]http://img262.imageshack.us/img262/2710/...[/img][/url]

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

doormeten zal best kunnen alleen weet ik (als magazijnman) het schema niet. het printplaatje hoort bij de weerstand die erop zit, en wordt als compleet onderdeel vervangen.
Maar de door jou aangegeven storing kan haast niet anders zijn dan dat dit onderdeel defect is.

Succes

CroezCo (0), 17 jaar geleden

Dat ronde ding op de koelplaat is een Thyristor, ongeveer hetzelfde als een transistor uit de antieke electronica. Deze Thyristor heeft 3 aansluitingen. Twee ervan, de twee buitenste, zitten gesoldeerd op de printplaat. De middelste aansluiting is dmv een drukcontact (een verend stukje metaal). Als de aanjager het niet doet, dan zit er meestal wat corrosie (witte roest) op dit veerstukje en de Thyristor zelf. Alles goed schoonmaken (schuren) Pas op, achter het veerplaatje zit een klein rond plaatje dat ook schoon geschuurd moet worden. Dit plaatje kan gemakkelijk wegspringen als je het veerplaatje van de middenaansluiting haalt.

Als de aanjager op volle toeren draait dan moet deze module vervangen worden.

De printplaat achter de aanjagerschakelaar is een dun plaatje met dunne draden. Als je hiermee de aanjager zou aansturen dan zullen zowel de printplaat als de draden doorbranden vanwege de hoge stroom (ampere|).
Dus nu wordt met een laag vermogen van de schakelaar de Tyristor aangestuurd die een variabele spanning met hoog vermogen kan leveren en dus een variabel toerental van de aanjager mogelijk maakt.

peter8854 (0), 16 jaar geleden

geweldig bedankt allemaal met de tips ik heb hetzelfde probleem en ga dus deze week eens onder het dashboard sleutelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum