Peugeot 309: Bobine-aansturing

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: GTi 16v

Geachte specialist,

Bobine, ontstekingsmodule zijn nieuw. De bobine is aangesloten met een stekker waarin 4 draden zitten, op de bobine staat links het + en rechts het - tekenen met dus 4 pinnetjes. (zonder duidelijke aanduiding welke + en - horen te zijn/worden bij het starten!)

Contactslot aan, stand vóór het starten, nu meet ik 4 maal +spanning op deze 4 draden vd stekker/bobine. Tijdens het starten, wisselt er géén enkele + naar -, met als resultaat dus 0,0 geen vonk naar de verdeler toe. Als ik nu met de spanningzoeker 2 (dacht middelste 2 apart genomen wel!) vd 4 pinnetjes aanraak, springt er WEL een goeie vonk over vanuit de hoofdaansluiting richting verdeler.

Mijn vraag is of IEMAND AUB mij kan vertellen wat er nog in de kring zit, welke de bobine moet omschakelen? Is dit puur en alleen nog het motormanagement zelf, of zitten er nog relais' ergens die dit horen aan te sturen? Ik weet dat alle bobines van de oude peugjes gelijk zijn, alleen ken ik de regelkring niet.
Het is mij nog niet gelukt om de electrische schema's te bemachtigen van de 309 gti16v, motorcode: XU9J4 D6C (zonder kat nog) van juli 1990. Dus eenieder die hier raad mee weet, hulp is hartelijk melkom!
Ook weet ik niet hoe ik met zekerheid kan vaststellen of de ECU nog in orde is!?
De rol of relatie van de BDP sensor is mij ivm omschakelen bobine ook niet duidelijk...kan deze door de ontstekingsproblemen toen hij nog draaide zijn beschadigd?

U zou mij een enorme dienst bewijzen indien u mij hier verder mee kan helpen, vrijwel alles componenten zijn reeds vervangen en in goede staat.

Met vriendelijke groet, Roy

Royenzo

Geplaatst door Royenzo (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

roy zit de oorzaak niet in de verdeler wat daar moet het signaal uitkomen.
maak eerst de stekker van de verdeler is schoon en kijk of daar een spaningkje op komt.

groetjes jan.

Royenzo (0) PRO, 17 jaar geleden

Jan super dat je zo snel reageert al!

Ook de verdeler is nieuw, maar de bobine vonkt niet eens onkdanks 3 dagen geleden ingebouwd nieuw en 4x + aankomt, MOET er dacht ik toch eentje - schakelen om te laten vonken richting de eerste/enige kabel van bobine naar verdeler! Daar zit al de fout, op de (ook nieuwe) verdeler was wel te zien dat er iets niet lekker gevonkt heeft, de centrale stift was wederom zwart, dus vóór de verdeler gaat al iets de mist in helaas!

Tegek dat je meedenkt, dankje!

Roy

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij mijn 205 1.9 8v (DKZ) heb ik op pootje 4 van de bobine stekker spanning vanaf de zekeringkast (draad 2a). In zekeringkast is dat een 3 polige stekker (beige kleur dacht ik). Spanning op contact dus.

pootje 3 draad 2b gaat naar ontstekingsmodule

pootje 2 draad 112a gaat ook naar module

pootje 1 weet ik zo even niet.

Op pootje 5 bij mijn module komt het signaal binnen vanaf de computer (draad 101).

Is de massa ook goed van het module?

Gr.
Robert

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zit er een start onderbreker op af fabriek en heb je centrale deur vergrendeling??
jerry

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat is ook een goeie, even ter aanvulling zit er alarm installatie op?

Royenzo (0) PRO, 17 jaar geleden

Heren heren dank u vriendelijk! Ten eerste is de nieuwe module exact hetzelfde teruggezetals origineel het geval is, dus de massa zal goed zijn.
Het alarm, had hij wel, echter heb ik tijde geleden eruit gehaald, bij ombouw.
Centrale deurvergrendeling heeft de auto, het kastje naast de ECU is dat toch?

Wat zegt dit jullie, de auto heeft ook na de ombouw al 5000km gereden, momenteel dus alles behalve BDP-sensor en ECU vervangen door nieuw. Pas enkele dagen het bobine-aansturings-probleem.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

sommige modellen kunnen in de cv tevens een programering hebben.
als deze van slag raakt kan dit de startblokkering activeren.
dan spreken wij over de fabrieks startblokkering en niet over een alarm

Royenzo (0) PRO, 17 jaar geleden

zover ik weet heb ik geen startblokkering meer, sinds het alarm eruit getrokken is en ik heb geen idee hoe te controleren wat beschreven staat! ECU BDP, relatie onderling en meting vd werking!

Met vriendelijke groeten, Roy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum