Hoi,
Mijn auto( peugeot 206 cc 2.0 uit 2000) heeft last van bonkend geluid bij het sturen naar links op een klinker weg.
dit is best storend, de eerste keer dacht ik dat mijn wiel lost zat maar dit was niet het geval.
heb hem op de brug gehad waarbij de wielen los hangen.
toen heb ik tegen de band aan geschopt ( gevoelt ofdat hij los zat).
dit was rechtvoor dus het geval, en verder nergens.
Maar het wiel zit dus gewoon vast aan de draag-arm, en deze heeft dus blijkbaar speling.
Nou heb ik verder gekeken en gezien dat er dus speling zit op het punt waarbij het wiel aan de draagarm vast zit, met een rubber.
verder beweegt de draagarm niet, de schokbreker wel die gaat gewoon mee in de beweging.
Nu is mijn vraag:
wat moet ik vervangen?. complete draagarm? of alleen rubbers en/of nog meer?.
en is dit een beetje zelf te doen?, heb beschikking over een brug waarbij je hem erop rijd, dus ik denk dat ik met een krik moet werken want het wiel moet loshangen lijkt me.
verder over veel gereedschap dus dat komt wel goed.
heb geen 2 linker handen dus dat moet ook lukken.
Alvast bedankt,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou gaan voor een complete draagarm. De omschrijving klinkt inderdaad als speling op de voorste draagarm bevestiging aan subframe. Dit komt vaker voor. Maar fuseekogelspeling komt ook nogal eens voor, vandaar mijn advies om te gaan voor complete draagarm. Vervangen van de complete draagarm is goed te doen.
Heb je toevallig de stabilisator-eindstangetjes L en R ook nog gecontroleerd op speling op de kogeltjes?
Hoi,
Oke, dat was inderdaad ook mijn plan.
de stabilisator stangetjes heb ik niet naar gekeken, zag namelijk meteen dat het van mijn draagarm af kwam.
draagarm vervangen dus,
moet ik dan nog ergens op letten of wijst alles zichzelf?
15 jaar
Wiel eraf, borgmoer aandrijfas los, bout uit onderste fusee, zorgen dat je de pen van de fusee kogel uit het fusee-stuk krijgt door draagarm naar beneden te drukken (kan lastig zijn!), aandrijfas uit fusee-stuk, dus aandrijfas hoeft NIET uit de versnellingsbak, maar alleen aan wielzijde uit de naaf, aandrijfas opzij leggen, zodat je de voorste (torx) bout uit de draagarm kunt krijgen (zit net onder de aandrijfas, vandaar as opzij leggen/houden), daarna de achterste bout verwijderen. Kun je er niet bij met een torx dop, dan kunt je een griptang op de (torx) boutkop zetten om em tegen te houden bij het losdraaien van de moer aan de onderkant. De achterst bout kan er dan uit, net langs de balk omhoog. Daarna kun je de draagarm via voorzijde uit het subframe draaien en kun je de oude draagarm als boemerang gebruiken....wel even bukken als hij terugkomt hoor! lol
Montage nieuwe draagarm in omgekeerde volgorde.
zal ik jullie een tip geven?
als je de bouten van het subframe losdraaid maar er niet compleet uit, dan kunnen de fusee's er zo uit!
ik heb zelf al eens staan k....n omdat ik de draagarm niet vergenoeg naar beneden kreeg.
als je de bouten van het subframe losdraaid dan heb je niet eens een banden ijzer nodig om de fuse's te lossen!
deze draag armen gaan inderdaad veel kapot!
Groeten
Bart
Is inderdaad misschien een tip voor degenen die hier geen speciaal gereedschap voor hebben?
Wij gebruiken hiervoor het speciale gereedschap van peugeot, maar zou zelf redelijk simpel te maken zijn. Het is niet veel meer als een steunpunt-plaat, ketting om de draagarm en een verlengde hefboom om zo de draagarm gemakkelijker naar beneden te drukken en de fusee-pen los te krijgen.
oke bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er wel uitkom met deze uitleg!.
Groeten,
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar