Onlangs is in onze Peugeot 206 1.1 van januari 2002 een gereviseerde versnellingsbak gemonteerd. Sindsdien trekt de auto traag op, ligt de maximum snelheid op 130 km/h, en geeft de snelheidsmeter een lagere snelheid aan dan de Tom tom (zou andersom moeten zijn). Ik vermoed dat het revisiebedrijf een verkeerde versnellingsbak heeft geleverd, maar zij ontkennen dit, en beweren dat op een 1.1 alleen een 1.1 versnellingsbak past.
Mijn vraag: Hoe kan ik controleren of de juiste versnellingsbak op mijn auto gemonteerd is? Is er bijvoorbeeld ergens een typenummer zichtbaar, of zijn er andere uiterlijke kenmerken? Is het waar dat een versnellingsbak van bijv. een 1.4 of een diesel niet past op een 1.1 benzinemotor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn voor elke motor verschillende tandwiel overbrengingen toegepast. De bakken kunnen in principe wel uitgewisseld worden maar dat kan gevolgen hebben voor de zaken die u beschrijft, km teller, trekkracht. Uw auto heeft nu zoals dat heet een langere eindoverbrenging.
Volgens de 206-vraagbaak van 1998 tot 2000 hebben de motorcodes TU1JP, TU3JP EN TU5JP alledrie een versnellingsbaktype MA5.
Het typeplaatje zit op een vertikaal vlak ongeveer onder de koppelingshefboom.
Naast de typecode moet er nog een overbrengingscode op staan.
Voor de TU5JP is dit 20CD32 of 20CD38 , voor de TU3JP is dit 20CE44 of 20CE45.
Voor de 1.1-motor ( TU1JP ) wordt code 20CE44 of 20CE47 genoemd
De 44 heeft een eindoverbrenging van 4,29:1 en de 47 heeft 4,54:1.
Waarom EEN motortype twee verschillende bakken kan hebben, is me niet duidelijk.
Ik vermoed, dat in deze auto de 20CE47 hoort te zitten, en ik ben er redelijk zeker van ,dat je de verkeerde bak hebt.
15 jaar
Bedankt voor jullie reacties. Het heeft even geduurd voor ik de code kon controleren. Onze auto heeft ondertussen weer een andere versnellingsbak gekregen, met code 20CE42. Het optrekken en de topsnelheid lijken nu weer goed te zijn. Via een ander versnellingsbakrevisiebedrijf zijn wij te weten gekomen dat in onze auto een versnellingsbak met code 20CF08 thuishoort, maar deze zou dezelfde overbrengingsverhoudingen en eindreductie hebben als de 20CE42. Dat klopt dus met onze bevindingen.
Een probleempje wat nog niet is opgelost is de snelheidsmeter, die geeft nog steeds een te lage snelheid aan. Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank.
15 jaar
Dan denk ik toch, dat ook deze bak een iets andere eindoverbrenging heeft, dan de originele bak, omdat het probleem is begonnen na het wisselen van bak.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar