close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Bonkend gevoel bij opkomen koppeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6Hdif

Betreft een 206SW, 1.6 Hdif, bouwjaar 2006, met nu 62.000km. Nieuw gekocht.

Het voelt alsof de koppeling niet slipt maar steeds hapt. Het veroorzaakt dan aanzienlijk wat trillingen in het interieur. Bij sommige dieselwagens voel je niets wanneer je vertrekt uit stilstand. Best voelbaar wanneer je de koppeling laat opkomen zonder gas te geven. Vreemd is dat wanneer je de koppeling vlugger laat opkomen en stevig gas geeft, dan treden er geen trillingen op.
Wanneer je aanzet hoor je (in de garage of naast een muur wanneer het stil is) een geluid alsof je 2 conserveblikken tegen elkaar tikt, slaat.

Iemand een idee

Geplaatst door

chivas (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt mij een versleten koppeling,denk als je de complete set vervangt je er dan vanaf bent.

ricky 10
badge

16 jaar

Wagen doet dit al vanaf het begin en is nieuw gekocht. En de koppeling wordt niet misbruikt, dat kan niet de oorzaak zijn.

chivas 0

16 jaar

[quote=chivas]Wagen doet dit al vanaf het begin en is nieuw gekocht. En de koppeling wordt niet misbruikt, dat kan niet de oorzaak zijn.[/quote]
Dan niet......jij zegt het....waarschijnlijk heb jij er verstand van.

ricky 10
badge

16 jaar

Als dit probleem er al in zit vanaf de aankoopdatum, kan het moeilijk een slijtage-kwestie zijn zoals Ricky zegt.
Dit lijkt mij een fabrieksfout , die door de dealer allang onder garantie verholpen had moeten zijn.
Ik neem tenminste aan , dat je dit probleem tijdig bij de dealer hebt gemeldt.
Het zal hoe dan ook waarschijnlijk uitdraaien op een nieuwe kopp.plaat +drukgroep+druklager.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Wagen is al 3 x binnen geweest onder garantie ; 1 peilstok afgebroken, 2 vliegwel en nog iets vervangen, dan is onder andere de koppeling gedemonteerd geworden, en 3 nieuwe tandlat van de stuurinrichting.
Maar die 'happende, bonkende' koppeling doet zich al voor van in het begin. Het valt op als je met een andere (diesel)wagen rijdt dat deze veel stiller is.
Volgens mij voelt het alsof er een demper of iets te kort is tussen de motor en het aandrijfgeheel. Want bij gas loslaten rond de 1500 tpm treden er ook vibraties op.

chivas 0

16 jaar

ricky = wijsneus ?

chivas 0

16 jaar

2 massa vliegwiel kapot

[quote=chivas]ricky = wijsneus ?[/quote]
Het feit dat jij hier een probleem zet en ook nog particulier achter je naam hebt staan bewijst zeker dat ik wijzer ben dan jij ja!

ricky 10
badge

16 jaar

Robby,
Dat zou inderdaad weleens de oorzaak kunnen zijn.
Maar ik heb het reeds vermeld, het vliegwiel is reeds vervangen geweest denk rond de 25.000km. De dealer merkte toen zelfs op "zo'n voorzichtige chauffeur ik kan zelfs nog de gedrukte tekst lezen op de koppelingsplaten". Dat gevoel in de koppeling is eigenlijk nooit echt weggeweest na de reparatie.
- Kan ik daarmee blijven rijden, een tweetal jaar, dan gaat hij de deur uit
- Op welk bedrag mag ik rekenen als ik dit laat repareren
Dank

chivas 0

16 jaar

zoals jij beschrijft 2 reserveblikken tegen elkaar is precies zo'n geluid als wat ik heb gehad met een polo diesel net of je met 2 messen tegen elkaar slaat en was het 2 massa vliegwiel en dit is een kostbare grap wat je kunt doen is alles vervangen door een vast vliegwiel met koppelingsplaat en drukgroep deze sets zijn te verkrijgen en kosten de helft minder en gaan bijna nooit kapot

ik weet dat er merken zijn die idd als alternatief een vast vliegwiel leveren, maar volgens mij is dat voor deze auto echt niet te koop.

harry4203 2655
badge vip badge

16 jaar

Kan je mij eens (kort) het verschil uitleggen tussen een gewoon- en een massavliegwiel.
Hoe kan dan verklaard worden dat dit vliegwiel eraf geweest is, vervangen geworden, (de koppelingsplaat is wel nog origineel dacht ik) en toch nog zo'n bonkend gevoel geeft.
Als ik ermee door blijf rijden zal de boel totaal om zeep gaan of kan ik ermee door rijden, want het de laatste 30.000km is het niet erger geworden.

chivas 0

16 jaar

een gewoon vliegwiel is een geheel en zitten er veren in de koppelingsplaat die de schokken opvangen ,een massa vliegwiel zijn in feite 2 delen die los van elkaar kunnen bewegen en worden de schokken opgevangen door de twee losse delen en zitten er geen veren in de koppelingsplaat,die twee losse delen zitten op elkaar gemonteerd en daar treden de klachten op.

Hoor je ook gebonk/gerammel als je de motor uitzet?
En is je klacht ook weggeweest na het vervangen van het vliegwiel?

hans4074 0
badge

16 jaar

typ maar in bij google misschien weet je dan wat meer[quote=chivas]Kan je mij eens (kort) het verschil uitleggen tussen een gewoon- en een massavliegwiel.
Hoe kan dan verklaard worden dat dit vliegwiel eraf geweest is, vervangen geworden, (de koppelingsplaat is wel nog origineel dacht ik) en toch nog zo'n bonkend gevoel geeft.
Als ik ermee door blijf rijden zal de boel totaal om zeep gaan of kan ik ermee door rijden, want het de laatste 30.000km is het niet erger geworden.[/quote]

[quote=hans4074]Hoor je ook gebonk/gerammel als je de motor uitzet?
En is je klacht ook weggeweest na het vervangen van het vliegwiel?[/quote]
- Als ik de motor uitzet is er geen gerammel te horen.

- De eerste keer dat de wagen binnengeweest is voor dat probleem is het vliegwiel vervangen en de koppelingsplaat niet geloof ik, echter het euvel was niet verholpen, niet verbeterd of verslechterd.
Heb dan onmiddellijk een nieuwe afspraak gemaakt, wagen is terug binnen geweest, en na 2! dagen zoeken was het probleem gevonden. De tandlat van de stuurinrichting werd vervangen. En inderdaad het was toen beter, want voordien was er vooral in z'n achteruit een kloppend geluid te horen. Maar toch is het naar mijn gevoel niet zoals het hoort te zijn.

- Wat ik vreemd vind is dat als je de koppeling vrij vlug laat opkomen en stevig gas geeft er geen trillingen zijn, alles lijkt dan normaal.

- Kan ik daarmee nog een tijdje (2jaar) mee blijven doorrijden.

chivas 0

16 jaar

als het probleem maar niet in je plaat zit deze kan ook een beetje krom of scheef zijn of de voering wat los zitten

Ik ga ervan uit dat de dealer het vliegwiel vervangen heeft, is ook wel zo, heb het 'defecte' vliegwiel gezien. Toch een andere oorzaak of 2x een defect vliegwiel ?
Wat ook opvalt is dat bij gas loslaten in 2e en 3e rond de 1500tpm ook vibraties optreden.

chivas 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.