Hallo allemaal,
Ik ga zo beginnen met het vervangen van de distributieriem en waterpomp van een 306 1.9D XN 1995
Kan iemand mij zeggen waar ik de merktekens kan vinden bij deze motor?
Had zelf al even zitten zoeken en heb kunnen vinden dat de nokkenas poulie een gaatje heeft waar je een boortje door kan doen die dan weer precies in een gaatje moet vallen (ik neem aan dat dit bij deze motor ook het geval is?)
Maar hoe zit het met de brandstofpomp en de krukas, daar kan ik niets over vinden dus ik hoop dat er iemand is die het weet?
Dan had ik ook nog gevonden dat je ergens een bout in het blok kan draaien om de hele boel vast te zetten maar er stond niet bij waar, is er iemand die daar meer over weet?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Henry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tis al even geleden dat ik dit gedaan heb, maar meen me te herinneren dat er in het tandwiel van de brandstofpomp 2 gaatjes zitten passend voor M6 of M8 boutjes. De nokkenas positie zoals je opschreven hebt, klopt, alleen dacht ook dat dit een boutje M6 of M8 moest zijn, dus als je nu eerst de krukas zover verdraait tot de nokkenas voor dit blokkeergat zit, dan kun je eerst eens even kijken hoe en waar de blokkeergaten van de brandstofpomp uitkomen en of er overeenkomst is met die 2 gaten en schroefdraadgaten in de steun van de pomp, want de 2 borgbouten moeten in de steun v/d pomp gedraait worden om te borgen.
De blokkering van de krukas ging volgens mij met een 6mm pen en een lastig te vinden gaatje achter de startmotor. De blokkeerpen moet dan evenwijdig met de startmotor door dit gaatje in het gaatje van vliegwiel vallen.
Voor de spanner van de distributie-riem heb je ook nog een vierkant dopje nodig. In de steun van de spanrol zit een vierkantje. Om de steun zover terug te krijgen om de riem te demonteren, moet je de 2 boutjes van de steun (met rol) iets lossen en dan m.b.v. dit vierkantje en passend gereedschap, de steun max. terughalen tegen de veerkracht van de spanner in. Max. terug dan zo vasthouden en ondertussen 1 van de 2 boutjes weer vastzetten om te voorkomen dat de spanner terug komt.
Kijk even goed voordat je gaat demonteren. Hopelijk kun je er iets mee zodat je kunt gaan beginnen. Kloppen mijn gegevens niet, dan moet je even wachten op iemand die het recent nog gedaan heeft en het zeker weet.
Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie, je hebt helemaal gelijk!
Ik heb inmiddels ook zitten zoeken op het vervangen van de waterpomp en dan vind ik een link waarbij ook direct het hele proces van het op tijd zetten word beschreven exact conform jou formulering.
Dit is de link voor als eventueel anderen ook deze vraag hebben:
http://answers.yahoo.com/question/index?...
En daarmee weet ik genoeg!
Bedankt!
mvg
13 jaar
Hallo Kleine toevoeging voor de volgende die hier naar kijken:
De nokkenas en brandstofpomp op tijd zetten voor deze auto is kinderspel, als je er 1 keer bij kunt zie je direct van o zo moet dat, en je kunt de bouten er zo in draaien. Dit moeten 8MM bouten zijn (en niet de kortste, vooral die voor de nokkenas moet een redelijk lange zijn)
Dan staat er in het verhaal in de link dat je nu de krukaspoulie kan verwijderen.
Lees dan even goed het verhaal van Hans want je moet dus zeker de pen achter de startmotor plaatsen.
NAMELIJK als je dit niet doet, en de bout in de krukaspoulie zit muurvast zoals bij mij het geval was dan draai je het tandwiel over de tanden van de riem heen en heb je de krukas niet meer optijd staan. Dit heeft mij vanmiddag heel wat extra werk opgeleverd om dat weer goed te krijgen.
Vandaar even deze toevoeging van mijn kant. Wees verstandig en draai de startmotor er gewoon direct af, zijn maar 3 bouten nog geen 5 min werk, kabels kun je er gewoon aan laten zitten(daarbij ga ik er vanuit dat men de accu wel heeft ontkoppelt) Pennetje kun je in het hoekje zo er in drukken en DAN PAS KAN DE KRUKAS NIET MEER DRAAIEN!
LET ER EVEN OP als je een 6MM boor gebruikt ipv een paspen. Een boor is keihard en daardoor broos metaal, als daar een grote kracht op de zijkant komt te staan dan kan die knappen! Beter een paspen gebruiken.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar