auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206 2001: Distributieriem gebroken: oud ijzer?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

We kwamen net van de snelweg af, reden nog zo'n 50km/u toen de auto er in één keer mee ophield. Gelukkig konden we de auto nog net naar een parkeerplaats duwen. Nog één keer geprobeerd te starten maar ik hoorde meteen al dat het flink mis was. De wegenwacht kwam langs en kwam eigenlijk meteen al tot de conclusie dat de distributieriem gebroken moest zijn. Even een klep er af geschroefd en inderdaad, daaronder zat een gebroken distributieriem. De monteur van de WW zei dat het niet de moeite waard is om het te laten repareren omdat er waarschijnlijk in de motor ook heel veel schade is.

Ik vertrouw de expertise van deze man, maar bestaat er toch een kans dat de schade meevalt? Of zijn jullie het eens met zijn conclusie dat het hoe dan ook niet de moeite waard meer is bij zo'n oud beestje?

Ik zie op de onderdelen lijn dat een andere motor ongeveer €300 kost. Iemand ervaring met hoe lang een garage bezig is zo'n motor over te zetten? Want als daar dan nog €700 arbeidsloon bij komt, dan kan ik net zo goed een ander tweedehandsje zoeken...

Geplaatst door

CliffP (240)

al 11 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kans dat de schade meevalt is ongeveer nul, dat wordt ofwel een andere kop erop ofwel een ander compleet blok., afhankelijk van wat er allemaal kapot is.
Meestal zijn er bij deze motor alleen een paar tuimelaars kapot en/of een paar kleppen krom.
Laten ombouwen is w.s. inderdaad niet lonend, tenzij je erg aan de auto bent gehecht....denk toch gauw een dag werk,
Andere kop erop scheelt heel veel werk en is prima te doen bij dit blokje.

Beunhaas 1165
badge vip badge

1 maand

Top! Bedankt voor je reactie!

CliffP 240

1 maand

ff gebruikt koppie erop en je gaat weer idd. maar goed, een honderdje of 5 ex zullen ze snel rekenen denk ik. dan nog de kop, een riemsetje, olie en koelvl, ... Als je alles moet laten doen, ben je al snel weer 1000 euro verder.

harry4203 3095
badge vip badge

1 maand

Ja, het is jammer dat ik geen eigen garage heb. Dit zijn klusjes die ik graag zelf zou willen doen.

CliffP 240

1 maand

Geen garage voor nodig, enkel een goed werkplaatshandboek. Als je handig en creatief genoeg bent heb je maar één speciaal stuk gereedschap nodig en dat is de juiste maat omgekeerde torx-dop om de rekbouten van de kop aan te trekken. Doen! Tip: dit blok heeft gietijzeren cilinderbussen, bestel ook de 4 rubberdichtingen mee die op deze bussen zitten.

koertb 110

4 weken

Dank je voor te tip! Omdat ik geen garage heb (en ook geen oprit), zou ik de reparatie op de openbare weg moeten doen. Ik ben prima handig en doe eigenlijk alle reparaties aan mijn andere auto (een Pontiac) zelf, maar ook bij die auto moet ik voor grotere reparaties naar een garage.

CliffP 240

4 weken

Ok, ik moet nu eigenlijk een definitieve beslissing maken wat ik doe; of de auto laten ophalen door een autodemontage bedrijf, of proberen hem zelf te repareren. Zoals ik zei heb ik geen garage of oprit, dus iedere reparatie die ik doe moet op de openbare weg (de parkeerplaats voor mijn deur). Is dit te doen? Hoeveel werk is het? Wat omhelst het werkt zo ongeveer?

CliffP 240

4 weken

Het demonteren van de kop (en bvb koppakking te vervangen) is niet zo tijdrovend en goed te doen. Echter, als de distri werkelijk gebroken was, dan sta je voor een complete revisie van de kop. Dit omhelst dus de nokkenas demonteren, kleppen/veren/klepsteeldichtingen,... heb je wel een werkbank voor nodig. Dus: ja, het is goed te doen als je een beetje de orde kan bewaren, maar voor een koprevisie heb je toch echt een werktafel nodig. Voor de rest is het geen raketwetenschap als je een werkplaatshandboek hebt.

koertb 110

4 weken

Vooropgesteld dat je geen schade hebt aan pistons en drijfstangen want die hangen welteverstaan vast aan de krukas dus iet aan de kop.

koertb 110

4 weken

Buiten het feit dat het over het algemeen niet zo leuk wordt gevonden wanneer je op straat staat te sleutelen, word je denk ik ook niet blij als je bij deze temperaturen buiten staat te schroeven. Je moet ook de vloeistoffen wel opvangen. Technisch is het op zich goed te doen.

harry4203 3095
badge vip badge

4 weken

Dank voor jullie antwoorden! Ja, de distributie riem is echt gebroken. De mijnheer van de wegenwacht had het klepje aan de zijkant van de kop losgeschroefd en daar kwam inderdaad een gebroken riem te voorschijn.

Als ik het zou gaan doen, dan zou ik sowieso wachten tot na de winter. Maar als ik het zo hoor, dan is de kans dat het (veel) meer werk is dan je hoopt, groot. Ik denk dat ik dan toch maar het autodemontage bedrijf bel. Tenzij hier iemand nog een 206 voor weinig over wilt nemen? 😄

CliffP 240

4 weken

Als je nergens in de buurt een plek droog en uit de wind kan vinden, zit er weinig anders op, ben ik bang...
Is er geen doe het zelf garage in de buurt w3aar je een dagje kan werken onder enigszins aangename omstandigheden?

Beunhaas 1165
badge vip badge

3 weken

Nee helaas... Die was er wel maar die is onlangs overgenomen en die heeft er een "normale" garage van gemaakt.

CliffP 240

3 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.