Peugeot : distributieriem spanning

Kan iemand mij vertellen wat de juiste spanning is voor de distributie riem en op welk plaats kun je dit het beste meten?
Heb een 406 break 1.8 16v

rogervrancken

Geplaatst door rogervrancken (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

RAH (0), 18 jaar geleden

Volgens Kluwer ATH

Voorspannen

- Verwijder de kolombout voor de bevestiging van het distributiedeksel (A in figuur 2.39).

Figuur 2.39: Distributieriem voorspannen



A Kolombout distributiedeksel
[2] Krukasblokkeerpen
[5] Riemspanningsmeter
[6] Riemwielblokkeerpennen
9 Distributieriemspanrol
13 Bevestigingsbouten nokkenasriemwielen
14 Riemwiel op uitlaatnokkenas
15 Riemwiel op inlaatnokkenas
17 Distributieriem




- Breng de riemspanningsmeter aan de langste zijde van de distributieriem aan.
- Draai de distributieriemspanrol tegen de wijzers van de klok in totdat de meter 45 SEEM-eenheden aangeeft.
- Zet de bout in de spanrol met het voorgeschreven aanhaalmoment vast zonder de stand van de spanrol te wijzigen.
- Controleer, door een van de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwielen te verwijderen, of de zes bouten niet tegen de aanslag van de sleufgaten komen.
- Is dat wel het geval, herhaal dan het aanbrengen van de distributieriem.
- Zet de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwielen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder de riemspanningsmeter en de blokkeerpennen.


Spannen


- Draai de krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor rond.
- Blokkeer de krukas met de blokkeerpen.
- Draai de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwielen los, draai ze vervolgens handvast aan en daarna weer 1/6-slag terug.
- Blokkeer de nokkenasnaven met de blokkeerpennen. Verdraai de nokkenassen indien nodig iets met behulp van de bouten.
- Draai de bout in de spanrol los.
- Ga verder zoals bij het voorspannen. Let daarbij op het volgende:
- Stel in op 26 SEEM-eenheden.
- Zet de bout in de spanrol en de bouten in de nokkenasriemwielen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.


Riemspanning controleren


- Draai de krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor rond.
- Blokkeer de krukas met de blokkeerpen.
- Draai de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwielen los, draai ze handvast aan en weer 1/6-slag terug.
- Blokkeer de nokkenasnaven met de blokkeerpennen. Verdraai de nokkenassen indien nodig iets met behulp van de bouten.
- Zet de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwielen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Verdraai de krukas een kwart omwenteling in de draairichting van de motor.
- Breng de riemspanningsmeter op de langste zijde van de distributieriem aan (zie figuur 2.39) en controleer of de meter 32-40 SEEM-eenheden aangeeft.
- Is dat niet het geval, herhaal dan het spannen van de distributieriem.
- Breng de overige onderdelen in omgekeerde volgorde van uitbouwen aan.
- Draai alle bevestigingsbouten met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.

John5711 (0) PRO, 18 jaar geleden

Tussen duim en wijsvinger deriem pakken op de langste overbrugging tussen twee riemwielen. Dan moet je daar de riem 90 graden (haaks) kunnen draaien, niet meer en niet minder. Alleen kracht zetten met duim en wijsvinger!

Kan je verder dan 90 graden, dan staat hij te slap. Kom je niet aan de 90 graden, dan staat hij te strak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Overig of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum