close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU3JP

Ik ben op zoek naar de tekeningen/schema's voor het vervangen van de distributieriem, met name de 'borgstanden' Het gaat om een 1.4 benzine. Ik heb voor demontage alles afgetekend, nok- en krukas, toch lijkt het dat de nok-as 2 tanden terugspringt wanneer de spanning eraf is. De krukas staat met de inkeping recht naar onder waar ook het merkteken op het blok zit en de nok-as staat nu precies voor het gaatje voor de borging, echter moet deze dus 2 tanden vooruit gezet worden tov de krukas bij montage? Ik vond het wat raar dus toch maar even de vraag.

De motor liep prima en er waren geen problemen, gewoon het preventief onderhoud.

Geplaatst door

Bjornwittenberg (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Simpeler kan eigenlijk niet: nokkenas heeft een gat voor 8mm borgpen en wordt geblokkeerd op het gat in de cil.kop op standje ca. 5 uur.
De 6mm blokkeergat voor het vliegwiel is iets lastiger te vinden, maar zit haaks achter het oliefilter en daar moet je op zoek naar het 6mm gaatje.

hans4074 0
badge

13 jaar

Wat ik doe bij TU motoren is met typex een streepje zetten op de riem en tandwiel zowel boven en onder, een pijl voor de draairichting en vervolgens de riem eraf, nu op de nieuwe riem de streepjes en pijl net zo aanbrengen ( tandjes tellen ) en nu weer monteren, mocht ie dan verdraaien wat deze altijd doen dan kun je meteen corrigeren.
Zo doet de dealer het hier nog steeds.
Dan met een digitale meter of gewichtje de boel op spanning zetten, eventueel met de hand ( max kwartslag draaien )

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=C.Jonker]Wat ik doe bij TU motoren is met typex een streepje zetten op de riem en tandwiel zowel boven en onder, een pijl voor de draairichting en vervolgens de riem eraf, nu op de nieuwe riem de streepjes en pijl net zo aanbrengen ( tandjes tellen ) en nu weer monteren, mocht ie dan verdraaien wat deze altijd doen dan kun je meteen corrigeren.
Zo doet de dealer het hier nog steeds.[/quote]
Hmmm. Dacht dat de tijd van de streepjes zetten bij een dealer toch wel een eind over zou zijn, maar helaas.

hans4074 0
badge

13 jaar

Alles is teruggeplaatst zoals was afgetekend, daarna nog even de borgstanden gecheckt en zoals altijd de motor ff met de hand 2 slagen draaien om te voelen of echt alles op zijn plaats zit. Oja, bougies eruit helpt hierbij natuurlijk.

Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.