Onze 206 uit '01 schokt sinds een tijdje op LPG. Soms rijdt hij gewoon normaal, andere keren valt er totaal niet mee te rijden. Bij constante snelheid is er geen probleem, maar zodra ik gas bij geef dan houdt hij in / schokt / stottert hij.
Op benzine rijdt hij wel normaal, behalve dat ik het idee heb dat hij, bij afremmen op de motor, bijvoorbeeld in een bocht, bij het oppakken soms een beetje inhoudt of weg lijkt te vallen
Hij is vandaag naar de LPG boer geweest, deze heeft hem doorgemeten: zowel op LPG als op benzine geen storingen.
Daarna heeft hij de LPG ecu open gemaakt: hier heeft ooit vocht in gestaan en de pennetjes van de stekker waren geoxideerd. Volgens hem was de computer (ecu) stuk. Deze wilde hij vervangen voor 300 euro...nu geloof ik daar zelf niet in. Als de computer stuk is dan zou ik zeggen dat hij altijd slecht rijdt op lpg. En niets soms wel en soms niet. Ik kan soms een dag op LPG rijden, zonder problemen, en een andere dag totaal niet, dan moet ik gewoon overschakelen naar benzine.
De lpg boer heeft nu de stekker schoongemaakt. Bij ophalen reed de auto gewoon normaal (30km).
's Middags de peug weer gepakt, weer niet fatsoenlijk rijden met LPG.
Zelf geloof ik er niet in dat het probleem bij de ecu ligt. Dan zou hij, zou ik zeggen, ook slecht moeten rijden als ik constant één snelheid rij. Hij schokt alleen maar als ik gas bij geef en vooral als ik ineens veel gas bijgeef. Dus met vaartmaken, constante snelheid houden is geen probleem
De LPG boer liet wel ontvallen de de lambda sensor (en nog een sensor) op benzine wel gewoon reageerden. Op lpg schenen ze traag te reageren. Dus ik denk zelf dat hier het euvel ligt: ik geef plots veel gas en de computer is te laat met zijn berekening om de verhoudingen op tijd aan te passen bij de injectie. Gevolg: te veel (of te weinig?) brandstof.
Heeft iemand adviezen wat het probleem kan zijn of misschien zelfs is? Is dit echt de ecu? Of zijn het de lambda sensor en evt een andere sensor?
Alle hulp en adviezen zijn welkom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ecu in elk geval... als de pennen groen zijn kun je die zo wie zo weg knikkeren
Maar waarom geeft hij de storing dan soms wel en soms niet?
Kapot is toch kapot? Of zeg ik nu iets stoms?
Waarom kan ik een dag rondrijden, met tussen regelmatig stoppen en weer starten en vertrekken, dus geen continue stukken, zonder problemen. En pak ik hem een dag later en heeft hij direct het probleem?
Wat kan verder de reden zijn dat de hij wel met LPG traag reageert op de Lambda sensor en niet met benzine? Ook de ecu?
Kost zo'n grapje echt 300 euro??? Of moet deze ook worden ingelezen en alles?
13 jaar
Sorry Danoontje,
Géén oplossing, enkel een teken van herkenning, maar dan van een héél andere auto, namelijk een oude Rover P5 ('69). Precies hetzelfde euvel. Bij stationair of constante snelheid geen probleem, bij acceleren echter stotteren, wegvallen etc. Deze wagen heeft dus echt geen ecu! Ook de gasinvoer is super-eenvoudig: gewoon rechtstreeks in de luchtslangen die naar de carburateurs lopen.
Ik ben zelf bezig het gehele ontstekingsgebeuren na te lopen (bougies, kabels, bobine enz).
Succes!
13 jaar
waarom wel, en soms niet? slecht contact
Kijk ook eens hier:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
13 jaar
Probleem is (waarschijnlijk) opgelost:
aarde probleem. garage heeft 2 dingen gedaan: nieuwe aarde getrokken direct van de ecu naar de accu -pool en tegenlijk een stekker gemaakt tussen de benzine pomp.
Eerst kijken wat hij doet met betere aarde. Mocht hij dan alsnog schokken, haperen en wegvallen op lpg, dan benzinepomp uitschakelen: kijken of hij benzine doorpompt tijdens het lpg rijden.
Dit laatste is niet nodig gebleken; hij rijdt nu goed op lpg, met de oude computer! en dan wel betere aarde!
13 jaar
als het probleem blijft dan kan het ook zijn dat het lager van de lpg-pomp versleten is, wanneer de auto koud is dan geeft het geen problemen, maar zodra de pomp even stil staat en dan weer moet gaan draaien komt hij niet op toeren met als gevolg problemen in je brandstoftoevoer
13 jaar
na het opnieuw leggen van de aarde naar de ecu is het probleem verholpen. Ik rij al enige weken rond en geen problemen.
Wel heb ik het vermoeden dat hij iets benzine verbruikt tijdens het rijden, dus ik schakel daarvoor toch de benzine pomp uit. Nu kan het mijn verbeelding zijn, maar ik heb dan ook het gevoel dat hij in de hogere toeren beter rijd; vloeiender...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar