close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Knikkerend / tikkend geluid in de motor tijdens het optrekken

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16 klepper

Hallo,

Ik heb een probleem tijdens het optrekken.
Je hoort dan een knikkerend / tikkend geluid uit de motor komen.
Naar mate je meer gas geeft wordt het geluid erger, zodra je het gas los laat is het geluid ook weer weg.
Stationair of gas geven in neutraal hoor je het geluid niet.

Bij een druktest meting bij de cylinders was er bij cylinder 3 en 4 aanzienlijk minder vermogen dan bij 1 en 2.

Motor kreeg dit probleem ongeveer 2 weken na groot onderhoud van de motor.

Een flush beurt heeft geen effect gehad.

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven.

Groeten Klaas

Geplaatst door

klaasmuis (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke olie is er in gegaan?

leeuw106 0

9 jaar

Er is nu vanuit de garage 5W30 in gegaan. Normaal gebruik ik zelf 15W40.

klaasmuis 0

9 jaar

Het verschil in dikte van de olie van 5w30 en 15w40 is wel aanwezig maar of dit de oorzaak is van het probleem is weet ik niet.
Wat wel kan is dat de hydraulische klepstoters wat meer speling hebben met dunnere olie (5w30) en daardoor meer herrie maken.

leeuw106 0

9 jaar

15w40 is in de regel een ouderwetse minerale olie. Deze olie is goedkoop, maar ik vraag mij af of deze olie wel voldeed aan de specificaties die Peugeot stelt voor dit blok. Ook is deze olie in koude toestand erg dik, wat problemen geeft met de hydraulische klepstoters. In de praktijk worden deze blokken gevuld met synthetische 5w40 olie.

Wat betreft het bijgeluid, weet je zeker dat dit in de motor zit? Als het geluid er niet is als de koppeling is ingetrapt of de versnellingsbak in zijn vrij staat, dan kan het probleem natuurlijk ook in de aandrijflijn zitten.

Brum1467 0

9 jaar

15 w40 mag hier helemaal niet in,dat is veel te dik.

primera p11 0

9 jaar

Zeker weten dat er 5W40 inzit?
Mijn garage vulde 5W40 op de rekening,maar ze tapten uit het 15W40 vaatje,misschien per ongeluk,maar het gevolg was dat tijdens het starten op een koude dag de kleppen gewoon open bleven staan,en dan lijkt het net alsof de distributie eraf ligt,en schrik je je een ongeluk.Een flushbeurt met een middel van de garage,een andere uiteraard,en het vullen met de juiste olie heeft mijn probleem opgelost.Je hebt het overigens over een geluid tijdens het optrekken,wat niet hoorbaar is bij stilstand en draaiende motor,dus dan zou ik eerder aan de versnellingsbak,of een druklager denken.Dat compressieverschil kan wel van de olie komen.

De auto is weer terug uit de garage.
Het bleek een lekke koppakking te zijn.
Er was een breuk in de pakking tussen cilinder 3 en 4 te zitten.
Bij een test, door lucht in cylinder 3 te blazen kwam dit bij cylinder 4 er weer uit.
Helaas een pittige reparatie, maar tot nu toe de moeite waard. De auto is er zelfs zuiniger op geworden.

klaasmuis 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.