Beste forumleden, graag leg ik jullie het volgende voor:
Mijn Peugeot 407 (2004 en net de ton gehaald) is altijd dealer onderhouden geweest. Nu heb ik het volgende probleem. Op 1e kerstdag stapte ik in en daar de auto niet op de handrem stond en ik de koppeling intrapte rolde de auto een meter naar voren. Hierna wilde hij niet meer starten, hij jengelde, het leek mij (zoals het een echte leek betaamt) een startmotor geluid. Anwb gebeld (voor het eerst in vele vele jaren). Wegenwacht is gekomen, heeft startkabels geplaatst en terwijl hij mijn auto startte gaf hij met een apart kastje in de hand een 'stroomstoot' van 18 volt. De auto liep weer. Moest wel even een kwartiertje rijden volgens de wegenwacht, maar dan was het weer ok. Zo gezegd zo gedaan.
Een dag later kreeg ik de melding lamp defect en tot mijn verbazing waren beide dimlichten kapot. Nu gaat er elk jaar wel een lampje kapot, maar 2 tegelijk? Tevens verschenen er de storingsmeldingen ABS ESP ASR. Deze heb ik ooit wel eens gehad maar werden dan bij de dealer uitgelezen en gereset. Naar de dealer. Lampjes vervangen en na controle blijkt dat de ABS sensor linksachter defect is, kosten ongeveer 250 euro. Heb het nog niet laten maken. Mijn vraag is, is het toeval of kan de werkwijze van de wegenwacht er toe hebben geleid dat de lampen en/of de sensor kapot zijn? Vanochtend kwam ook de melding automan op mijn RT3 scherm voorbij en kon ik gas geven wat ik wilde maar kwam niet vooruit. Na even wachten en opnieuw starten was alles weer ok (behalve de abs esp asr storingsmeldingen dan. Tevens las ik op het forum dat iemand ook eens de sensor had laten vervangen waarna er na 2 weken weer storingen optraden.
Ik hoop graag een reactie te krijgen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een stroomstoot van 18Volt? Wat de reden daarvan is mogen de jongens van de wegenwacht/ANWB hier uitleggen als ze dit lezen. Het zal wel een doel hebben, maar de reden...? Wellicht een slechte startmotor die even een extraatje nodig had? Dat daar 2 lampjes van defect gaan zou kunnen, alhoewel het ook toeval kan zijn. Het komt vaker voor dat ze beiden tegelijk defect gaan. Het defect gaan van een (veelal achter) ABS sensor is ook geen zeldzaamheid en heeft m.i. niets te maken met de "stroomstoot"
Het verhaal welke je gelezen heb op het forum neem ik ook even met een korreltje zout. Verklaring? Doordat de ABS sensoren toch vaak voorkomen bij 407, kan het gewoon ook een andere kant zijn geweest die vlak erna defect geraakt is. Je krijgt dan ook gewoon dezelfde storingsmelding ABS/ESP ASR. Het kan allemaal bij 407.
De melding automan(?) is er 1 die ik niet ken.
Hallo Hans, bedankt voor de snelle reactie.
Ik bedoel de melding Storing auto man systeem (ik gok dat dat slaat op het management van de auto). Ja, die lampjes dat zal wel inderdaad. Rij zowel 's avonds als overdag met de lichten aan dus ze gaan relatief gezien eerder kapot natuurlijk. Dus bij het vervangen van de sensor zou ik weer gevrijwaard moeten zijn van de storingsmelding. Bedankt voor de uitleg en ik kom er nog op terug.
M.v.g. patnett.
12 jaar
Als de uitlezen storing van ABS een defecte sensor La aangeeft, dan is deze storing zo goed als zeker opgelost met het vernieuwen van die sensor.
Als je het probleem en de melding storing auto man systeem/ storing emissie nadien niet weer terug krijgt, zou je het even aan kunnen kijken. Als deze melding weer terugkomt dan ook hier het advies om het motormanagment uit te laten lezen. Zonder een aanknopingspunt in de vorm van een uitgelezen storing valt er eigenlijk niets over te zeggen.
Ik denk dat de auto verzopen is geweest en dat dat de reden is voor de 18 volt stroomstoot.
Dit word inderdaad ingezet bij verzopen motoren en slechte startmotoren of instabiele inductieve bdp sensoren.
Deze 18 volt is natuurlijk wel iets lager aan het eind van de startkabels.
Bij voorkeur word dit door de wegenwacht zelf gedaan, gedurende het starten, zodat de spanning niet te hoog word voor het systeem.
18 volt kan nagenoeg elke auto aan voor een korte periode.
Is het inmiddels opgelost?
12 jaar
In dit geval kon het ook nog wel eens een slechte accu van, daar krijg je ook allerlei foutmeldingen van.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar