close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: draagarm vervangen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goeie morgen.
Zijn de draagarmen van een 206 eenvoudig te vervangen, en waar moet ik op letten.
Al vast bedankt voor Uw reaktie.

Geplaatst door

lexensusan (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is redelijk eenvoudig te doen. Centrale moer aandrijfas verwijderen, onderste fuseekogel-bout eruit. Lastigste gaat worden om de fuseepen uit z'n gaatje te krijgen. Hiervoor heb je een hefboom nodig om draagarm naar beneden te drukken zodat de pen uit fusee-stuk komt. Eventueel de pen inspuiten met kruipolie o.i.d. en mocht dat niet helpen, dan kun je met beleid het gleufje in fuseestuk iets openen.
Heb je de fusee-pen er eenmaal uit, dan moet je ervoor zorgen dat de as-tap van de aandrijfas (waar de grote moer op zit) UIT het fusee-stuk komt op moment dat je de complete poot aan onderzijde naar buiten trekt. Doe je dit niet, dan heb je kans dat aan de linkerzijde de aandrijfas los komt uit de versnellingsbak en dat daardoor de versn.bak-olie eruit loopt. Aan de rechterkant zal dit niet zo'n vaart lopen omdat daar halverwege de aandrijfas nog een steunlager zit, maar toch even opletten!
Is dat allemaal los, dan de 2 bouten van de draagarmbevestiging eruit en de draagarm vanaf de voorzijde uit het subframe weg draaien. De voorste draagarmbouten kunnen er net naar boven toe uit als je de aandrijfassen even iets verder opzij en omhoog houdt.

hans4074 0
badge

14 jaar

Bovenstaande uitleg is zeer compleet en heb ik veel aan gehad.
Ik heb nog twee tips: let op bij het uittikken van de achterste draagarmbout: de remleidingen lopen er vlak boven. Als het goed is past het precies, maar hangen ze per ongeluk los of doe je te wild, dan is er kans op beschadiging.
En de grootste uitdaging is bij het terugbouwen het hele fuseestuk op de pen te krijgen.
Dit kan relatief simpel door het aanbrengen van veerklemmen (waardoor de veerpoot iets hoger komt). De draagarm duw je met kracht naar beneden door een stevige stang/lang breekijzer/lang wringijzer schuin over de lengte van de uitstekende arm te leggen. Je steekt hem dan in het frame aan de ene kant en aan de andere kant kan je je gewicht/been leggen (mits auto op de grond staat). Je hebt dan beide handen vrij om het fuseestuk iets boven de pen te positioneren. Daarna voorzichtig de draagarm weer minder indrukken. Beetje meehelpen en... Gelukt.
Met deze techniek kun je het zonder hulp af en heb je geen meterslange gaspijp nodig. Wel zo handig als je er alleen voorstaat...

Ik heb geen idee of ik een bekend wiel heb uitgevonden of een open deur intrap, maar ik heb hier niets over gelezen, dit heeft mij uren gekost om uit te vinden en dat bespaar ik anderen graag. Succes!

Wernervs 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.