Mijn zoon heeft een Peugeot 206, bouwjaar 1999.
Zijn auto heeft vorig jaar een grote beurt gehad. Daarna niet echt veel mee gereden. <10.000 km.
Afgelopen zondag stons hij met pech langs de weg. De ANWB erbij gehaald en die concludeerde een drooggelopen motor.
Balen voor hem dus. Enige dagen ervoor brandde wel een paar lampjes, als hij een bocht nam. Daarna ging alles weer uit.
Overigens niet de oliedrukmeter. Wel een lampje van de catalisator en handrem e.d.
Duister is het waar de circa 3 liter olie is gebleven. Het blok is droog en onder de carter geen sporen van lekkage te vinden....
Bij de knipperende lampjes dus niet direct aan het oliepijl gedacht.
De auto is naar huis gerepatrieerd en staat nu voor de deur. Een dag of twee later hebben we er olie bijgedaan en een blikje
van Wynns om extra bescherming te geven. Mostert na de maaltijd zul je zeggen, maar dit was om te proberen hoe en wat de
motor zou doen. Hij startte gelukkig en loopt netjes stationair.
We hebben een kort rondje in de straat gereden en dat ging aanvankelijk goed. Toen klon er een raar metaalachtig geluid uit het blok.
Om erger te voorkomen, hebben we de motor afgezet. De olie is netjes in het blok blijven zitten en is er niet uitgedrukt, zoals de ANWB
voorspelde. Roken doet de motor niet. Ben zelf bang dat de cylinderkop met of zonder de nokkenas het toch te verduren heeft gehad.
Mijn vraag aan de kenner is of het noodzakelijk is om de complete motor te moeten vervangen. Of volstaat het vervangen van de cylinderblok
met nokkenas. Wat zou er meer mis mee kunnen zijn?
Mijn zoon heeft geen geld meer voor een dure reparatie en overweegt de auto met deze motorische schade van de hand te doen.
Toch willen wij eerst de mogelijkheden weten voor een eventuele reparatie. De auto is namelijk verder perfect. Gekocht bij een Seat dealer.
Helaas begon daar de pech met een haperende boordcomputer. Letterlijk alles is daaraan vervangen. Ook diverse motoronderdelen en sensoren.
Wij kijken uit naar jullie bevindingen of ervaringen!
Bedankt alvast!
Maarten160
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is pech! Eigenlijk geen bekent probleem....hoog olieverbruik bij een TU motor. Het is dus gokken naar de oorzaak. Feit is wel dat als deze motor inderdaad zonder olie heeft gelopen er maar 1 oplossing is......complete motor vervangen. Als je alleen cilinderblok (waarschijnlijk bedoel je cil.kop?) met nokkenas vervangt zal dit niet afdoende zijn. De meeste schade van droogloop ontstaat aan krukas, krukas-lagering, drijfstang-lagering en zuigers en cilinders. Gezien de hoeveelheid aan TU motoren moet een goede sloopmotor vast geen probleem zijn.
Ok bedankt. De kosten van een motorblok zijn het niet. Dit zou dan binnen een jaar het tweede blok zijn.
Vorig jaar had er ook een nodig. Hij was opweg naar oostenrijk en toen stotterende de motor. De symtomen leken op een verkeerde
benzine, maar het was normaal loodvrij.
De ADAC heeft de cilinderkop eraf gehaald maar kon geen diagnose stellen. Men dacht daar aan een niet werkende cilinder.
De auto is door de ANWB naar NL teruggebracht.
De garage hier kon er geen pinderkaas meer van maken of vaststellen wat het probleem geweest kon zijn en adviseerde toen ook een andere motor via de sloop. deze kwam van een schade-auto. Motor kostte hem 450 euro en de totale kosten waren bijna 1.700 euro incl het motorblok dan. Vandaar ook de grote beurt, die gelijk is gegeven.
13 jaar
Misschien dan toch die garage nog eens aanspreken op dit feit.
Binnen een jaar weer een motor naar de knoppen is wel erg veel.
ik denk dat het weinig helpt,maar wie weet.
13 jaar
Een blok dat zonder olie gelopen heeft zou ik niet (laten) herstellen, zonder van het geld voor een vrij normale motor. Net wat er geschreven wordt, er zijn donors voldoende voorhanden. 1700 Euro is wel een beetje veel voor inbouw van een 1.4 blok, zo ingewikkeld zit dat nu ook weer niet en zaken als distributie e.d. zijn echt zo verwisseld en niet erg duur, maar goed dat is een ander verhaal.
Wel erg vreemd dat de olie zo in eens zonder spoor is verdwenen, maar het feit is dat het blok verloren is ben ik bang. Is de versnellingsbak ook droog?
13 jaar
Een 206 heeft geen olie druk meter maar een in sommige gevallen olietemperatuurmeter ! Als de lampjes knipperen in de bocht geeft dat aan dat er iets mis is met je olie pijl of soms ook andere vloeistofpijlen.
Wat betrefd het olie gebruik op 10000 km . 3 liter op 10000 km is 1liter op 3333 km. Dat is een hoog verbruik maar acceptabel voor een auto van 11 jaar oud en door regelmatig olie peil controleren kan de motor dan toch heel lang meegaan zonder stuk te gaan.
Als de olie verbruikt zou zijn in de 10000km zou dat idd verklaren dat het zonder spoor weg is, maar dan raakt het peil op een gegeven ogenblik toch echt op een punt waarbij het lampje in elkgeval na starten wat langer blijft branden of helemaal niet meer uit gaat. Mogelijk is de sensor niet meer helemaal fris door aangekoekte oliesludge maar vaak zien ze dan juist geen oliedruk meer en blijft het lampje aan. Werkt dat lampje nog? Goed aangesloten na motor wissel?
Als de motor een tijd gedraaid heeft met zeer weinig olie (< 1ltr) kan het zijn dat deze ingedikt is en uiteindelijk niet goed meer kon smeren, en als een dikke laag in het carter ligt. Ook dan zou echt het oliedruk lampje moeten branden.
Een droog blok houd het nog wel even uit als er alleen kort mee gereden wordt, maar de slijtage is behoorlijk en het gaat onherroepelijk stuk.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar