close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: ECU vervangen...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFX (TU3JP)

Beste mensen, ik heb de volgende problemen met mijn Peugeot 306:
-onregelmatig stationair draaien (vooral met koude motor)
-moeilijk optrekken, (stoterig accelereren)
-sporadisch bij stationair toestand zakt ineens (voor een seconde) de toerental onder 200 RPM en dan gaat het weer terug naar 900-1000 dit gebeurt ook met warme motor (dus als je bij voorbeeld voor de stoplicht staat te wachten). ook bij remmen en terugschakelen.

ik heb in het verleden een keer de ECU laten uitlezen, waar foutmeldingen voor stappen motor, lambda sonde en klop sensor naar voren kwamen.
inmiddels heb ik in afgelopen 1.5 jaar voor verschillende klachten bijna alle sensoren van het brandstof toevoer systeem vervangen:
- krukas sensor
- water temp. sensor.
- stappen motor
- gasklep potentiometer
- MAP sensor
- lucht temp. sensor
- Lambda sonde
- Klop sensor
- bobine met kabels en de bougies evenals de lucht en benzine filter
door alle deze nieuwe onderdelen zijn er wel verbeteringen te voelen maar de 3 boven genoemde problemen blijven bestaan.

ik heb voor de tweede keer de ECU laten uitlezen bij kwik-fit maar deze keer zegt de monteur dat ze niet op computer kunnen komen en dus kunnen ze de evt. foutmeldingen niet zien.
de laatste vermoeden zijn dat de ECU zelf beschadigd is (door de originele slechte Sagem bobine).

ik heb recentelijk een vergelijkbare ECU (Magneti marelli IAW AP1.40) van een donor auto met de zelfde type motor van de sloop meegenomen en geïnstalleerd maar de auto wil niet starten. dat heeft blijkbaar te maken met veiligheidscode op de donor ECU die niet overeenkomt met die van de transponder op mijn sleutel.
na heel veel zoekwerk op internet heb ik begrepen dat de veiligheidscode wordt op een aparte kleine eeprom opgeslagen op het moederbord van de ECU. ik wil die originele codes overzetten van mijn ECU naar de donor ECU!
het idee is dus om de gegevens van die eeprom met behulp van zo'n lees/schrijf programmeer module kopiëren en vervolgens de eeprom van de donor ECU uitwissen en herprogrammeren met de gegevens van mijn originele eeprom. ik weet alleen niet op welke van die eeprom IC's de transponders codes zijn opgeslagen! (zie de fotos beneden) het moet een van die kleine 8-potige IC-tjes zijn. zijn deze codes trouwens ook bedoeld voor de infrarood afstandbediening? weet iemand waar ze zijn opgeslagen? zou dit idee überhaupt werken? zijn er mensen die meer ervaring hiermee hebben die ook met mij willen delen? ik zou heel erg blij zijn als iemand mij hiermee kan helpen.

alvast bedankt
Far.

fotos:
http://img145.imageshack.us/f/dsc00025jk...
http://img41.imageshack.us/f/dsc00031xe....

Geplaatst door

Far72 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

eerst maar eens naar de dealer om daar de boel uit te lezen


edit:



spul KUN je NIET oversolderen

het betreft hier multi layer PCB, ga je hier aan solderen dan branden in andere onderliggende delen de circuits door ....

ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn toenmalige 306 (1.6). Toen was het met de bdp sensor opgelost.
Helaas heb ik een jaar nadien alsnog mijn ECU laten vervangen.

Ennuh solderen in een ECU gaat hem zeker niet worden.

master 0

13 jaar

Gentlemen, met dank voor reacties.
de BDP sensor (of krukas sensor) heb ik al vervangen, toen (in afgelopen zomer) stotterde auto flink regelmatig op snelweg.
wat ECU betreft, was ik niet echt van plan om te gaan solderen, maar ik wou de chip (aansluiting op computer via usb programmeer module) gaan kopiëren en dan vervolgens die gegevens plakken in de donor ECU chip. het is een "Long shot" maar het principe klopt wel volgens mij.
ik heb ook eens op Engelstalige froums gelezen dat je de auto met oude ECU kan starten en dan met draaiende motor de oude ECU los koppelen en de nieuwe aansluiten; op deze manier zal de nieuwe ecu de codes overnemen van de transponder. maar het lijkt mij vreemd, aangezien de ecu allerlei dingen constant regelt, ik vraag me af of de motor blijft een paar seconden draaien zonder ecu.
bij dealer hebben ze geen foutmelding op ECU kunnen vinden. ze raden aan om zo blijven rijden of een nieuwe ECU aanschaffen voor 600-700 euro. ze zeggen misschien het helpt als je benzine 98 ipv. 95 tankt... daar geloof ik zelf niet echt in.

Far72 0

13 jaar

Op het moment dat je de ecu loskoppelt, valt de onsteking uit en wordt er geen brandstof meer ingespoten.
Ik heb zo'n idee dat de motor dan afslaat. Wel een goed verhaal voor de koffietafel.

oldford 0
badge

13 jaar

[quote=Far72]ik heb ook eens op Engelstalige froums gelezen dat je de auto met oude ECU kan starten en dan met draaiende motor de oude ECU los koppelen en de nieuwe aansluiten; op deze manier zal de nieuwe ecu de codes overnemen van de transponder.[/quote]
Dit verhaal gaat niet werken. Volgens mij was het zo, dat je de startblokkering van deze ECU's tijdelijk kon omzeilen (om bijv. even een soortgelijke ECU te proberen)
Procedure was: auto's naast elkaar, beide auto's laten draaien, Lv portier-raampjes open, en via open portierraam contact uit. Nu had je ca. 10min de tijd om ECU's uit te wisselen en te proberen. Ik dacht dat je een soortgelijke procedure destijds ook toe moest passen als er een ECU opgestuurd moest worden naar importeur.

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.