Hallo allemaal,
5 weken geleden een Peugeot 207 cc uit 2007 gekocht
De auto had een kilometerstand van 99289 km.
Nu 5 weken later heb ik er 270 km mee gereden, op en neer naar mijn werk.
Sinds vandaag geeft het display een storingsmelding, "storing emissiesysteem" en het motormanagement lampje gaat branden.
Qua rijgedrag merk ik niets, de motor loopt als een trein, stottert niet maar ik maak me wel zorgen.
Iemand een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto van een particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.
Indien je van een particulier gekocht hebt, zou ik beginnen met het laten uitlezen van de foutcode(s).
Dat kan een hoop gegis, gezoek, ergernis, tijd en geld besparen.
Dank voor je reactie.
Gisteren een mail gestuurd naar het autobedrijf en heeft mij vanmorgen gebeld. Mogelijke oorzaak: euro 95 getankt waardoor de lambdasonde reageert op het 10% ethanolgehalte.
Euro 98 zou dan de oplossing zijn.
Hij adviseerde mij eerst de storing uit te laten lezen en dan verder te kijken.
Hij wil sowieso het probleem voor mij oplossen dus dat is wel heel erg fijn.
Ik zal weer een update plaatsen zodra er meer bekend is, wordt vervolgd....
2 jaar
Wat een BS antwoord. Alle Peugeots zijn sinds 2000 al geschikt voor E10. Zie: e10check.nl
Gaat de verkoper ook de kosten van het laten uitlezen door derden vergoeden?
Ik zou gewoon terug gaan en de verkoper laten uitlezen.
Zorg dan dat je een kopie of foto van de uitgelezen foutcode(s) krijgt.
Laat je toch ergens anders uitlezen, zorg dan dat er ook met EOBD wordt uitgelezen voordat de foutcodes gewist worden. Laat dan in live data (ook) kijken naar gegeven nummer $31 (49 decimaal) dat geeft de afstand in kilometers die gereden zijn sinds de laatste keer dat de foutcodes gewist zijn.
Ik denk dat dat wel eens niet veel meer zal zijn dan de afstand die je zelf gereden hebt.
Dat heb ik dus ook gelezen, dat alle Peugeots vanaf 2000 geschikt zijn om e10 brandstof te tanken.
De reden dat ik de auto bij mijn lokale garage laat uitlezen is omdat de garage waar ik de auto gekocht heb zo'n 70 km hier vandaan is. Die onkosten zullen wel goed komen.
Bedankt voor de tip van de $31, ik zal dat aangeven. Ik heb voor aanstaande maandag een afspraak om de foutcodes uit te lezen.
2 jaar
Update:
Vandaag de auto uit laten lezen, lambdasonde melding.
Eigenaar vroeg gelijk wat ik getankt had en waar.
Euro 95 bij …..Tango….. :-(
Hij schudde zijn hoofd.
Die 95 is het probleem niet maar Tango wel.
Het zit volgens hem in de toegevoegde additieven die grotere merken erbij doen om de benzine schoner te maken en de verbranding beter.
Bij Tango benzine ontbreken die additieven en is de benzine minder schoon en daar reageren oudere auto's juist sneller op.
Een uitleg die naar mijn idee best aannemelijk zou kunnen zijn.
Er zijn ter plaatse twee flacons additieven toegevoegd aan de benzine en de fout is gewist.
Hij adviseert om deze tank gewoon leeg te rijden en met warme motor een keer goed door te rijden.
Daarna vol tanken met 98 en daarna 95 maar dan Shell, Esso of equivalent.
De storing is nu weg en na 20 kilometer (nog) niet teruggekomen.
Ik hoop dus van harte dat de storing weg blijft.
Fingers crossed...
2 jaar
En wederom een BS verhaal.
Weet je de exacte fouttekst of het nummer van de foutcode?
Gezien de additieven kan ook het mengsel wel eens te arm zijn.
N.B.: Ik heb een Saxo gehad uit 2000 waar ik 19 jaar lang merkloze benzine in heb getankt, zonder 1 probleem met de lambdasondes en/of het mengsel. Ik heb nu een Peugeot uit 2011 en rij al een paar jaar op merkloze 95 octaan E10, wederom zonder een enkel probleem.
@Oldford: Mag ik aannemen dat je met BS Bullshit bedoeld?
Niet echt een volwassen openenings zin.
Hoewel ik niet de codes heb gezien (heb er ook niet naar gevraagd) geef ik de garage het voordeel van de twijfel en kijk wat er gebeurd de komende kilometers.
Als er iets anders aan de hand zou zijn was er wel een ander foutmelding uit gekomen toch?
2 jaar
Ik ben het voor het grootste deel met je eens, echter mijn 207 met dezelfde motor destijds kreeg misefirefouten na tanken van tango brandstof. ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het meerdere malen getest. (lambdaproblemen is uiteraard een onzinverhaal) deze motoren zijn helaas erg gevoelig voor een mindere/slechte verbranding en voelen zich toch het prettigst bij een brandstof met een hoog octaangehalte. (en neem van me aan dat de motor echt 200% in orde was😄)
Dank voor je opmerking, dat is dan ook de reden dat ik de garage het voordeel van de twijfel geef. Deze auto heeft altijd zijn beurten gehad, bij een defect door de peugeot garage gerepareerd en de motor loopt als een zonnetje. De motor loopt nu nog steeds als een zonnetje maar geeft wel die storing.
Ik lees heel vaak op het net dat de motor bij deze storing slecht gaat lopen of gaat stotteren.
Dan is er wel degelijk iets anders aan de hand.
Nogmaals, ik wacht het af. Ik ga er wat langere stukken mee rijden zoals de garage heeft geadviseerd en we zien wel...
2 jaar
Nu bijna 3 weken verder en geen storingsmelding meer gehad.
Ik rij nog steeds met dezelfde benzine met toegevoegde additieven.
Het probleem is blijkbaar opgelost
2 jaar
Gisteren weer een emissie storing, tank bijna leeg dus Shell V power getankt.
Tevens verkoper (garage) gemaild dat de storing weer terug is.
Auto loopt verder prima zonder haperingen of stotteren.
Hij adviseert me deze tank leeg te rijden, mocht het dan nog zijn mag ik de auto bij hem brengen.
Wel heb ik een obd2 diagnose computer besteld zodat ik zelf de storingen kan uitlezen, die heb je er na een paar keer uitlezen al uit.
2 jaar
Foutcode uitgelezen, zie foto.
Lijkt het toch een benzinekwestie of denken jullie iets anders?
2 jaar
Foto meesturen lijkt niet te werken.
Foutmelding: P2191. Brandstofmengsel te arm bij hoge belasting - Bank 1
2 jaar
Toch maar reparatie onder garantie eisen door de verkoper? Of gelijk maar geld terug vragen?
Punt is dan wel wat er precies gerepareerd moet worden, auto rijd als een tierelier.
2 jaar
Wat dacht je van zorgen dat er onder belasting voldoende benzine wordt ingespoten? Je mag dan op dit moment (nog) niets merken, maar met deze storing loop je het risico van een gat in je zuiger. En dat is een heel dure gevolgschade.
Inmiddels weer een maand verder, auto rijd prima maar op het moment dat er nog zo'n 10 liter benzine in de tank zit krijg ik spontaan een emissiestoring.
Dit is nu twee keer gebeurd, bij een vollere tank geen problemen.
Lijkt wel een benzinefilter probleem, iemand ervaring mee?
2 jaar
Ik tank al een hele poos 98 en dat bevalt prima. Motor loopt lekker rustig, geen storingen ed. Een monteur van de ANWB gesproken en die vertelde dat hij vaak auto's met pech aantreft die lampjes hebben branden op het dashboard wat te maken hebben met motormanagement. Oorzaak is vaak de ethanol die is bijgevoegd waardoor de sensors van het pad raken.
2 jaar
ik heb dat verhaal al eerder gehoord als zou de ethanol volgens het boekje geen probleem mogen zijn.
laatste keer een melding bij een nog 3/4 volle tank..... is dus geen pijl op te trekken. Auto rijd verder zonder problemen, merk niets als de melding optreed.
2 jaar
Ik hou nu de km stand bij wanneer ik een emissie melding krijg. blijkt dat de storing terug komt na zo'n 600 tot 650 kilometer na de reset...
2 jaar
En wat zegt de verkoper?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar