auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 407: Emissie storing P1166 met uitval van Cruise Controle

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI FAP

Hallo,

Ik zit met een probleem(en) met mijn 407 SW 2.0 HDI Fap. Hij krijgt een emissie storing als ik met mijn caravan rij. Best lastig als je in de bergen rijdt en de auto in noodloop gaat. (Geen power meer. :( )
Als ik na de storing melding de auto 5 keer gestart heb, wordt de storing gereset door de auto en heb ik weer vol vermogen.
Ik ben bij de dealer geweest en de auto laten uitlezen en hij geeft alleen een foutcode P1166 weer. Iets van: werkelijke druk hoger dan de maximale druk voor langer dan 5 seconde en hierdoor gaat hij in noodloop, dus ik verwacht dat daar de CC-uitschakeling van is.

De dealer zegt dat het nodig is om de drukgalerij (?) waar deze sensor in zit vervangen moet worden met eventueel de hogedruk pomp.
Maar ik vind dit een grote uitgave, zeker dat ik namelijk geen problemen heb als ik zonder caravan rij.

Wat wel gebeurt met de auto als ik rij zonder caravan is, dat er rond 2000 rpm een lichte schok voel en daarna de auto (denk ik) de turbo inschakelt. Maar gaat dat zo abrupt, lijkt me niet.
Daarnaast heb ik ook als ik door een lange bocht naar rechts rij, valt de CC ook uit maar kan hem direct weer inschakelen en doorrijden.
Dit allemaal zonder meldingen en of storingen op het dashboard.

Graag even een paar pointers om eventueel al dingen voor te werken of uit te sluiten.

MVG Jeroen

Geplaatst door

2-lingouder (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het makkelijkste is om eerst de storing p1166 op te lossen
anderdere kan oorzaak/gevolg ervan zijn

p1166 geeft inderdaad aan dat de raildruk te hoog opgelopen is.
als je met carvan trekt zal de raildruk langer en constanter hoog zijn. met het gevolg dat je dus eerder storing kan krijgen
tevens is de vraag bij welk toerental je dan rijdt. je moet niet denken dat je met carvan erachter op dezelfde wijze door de bergen kan rijden. hoger toerental is dan eerder een must dan noodzaak.
geeft namelijk aan dat in de context dat de storing optreedt dat je hier naar kijkt

wat de dealer opgeeft is ook zo mijn eerste gedachten.
als ik het verhaal zo lees denk ik eerder dat de pomp teveel druk wil blijven leveren
op de pomp zit een drukregelaar die de druk eigenlijk regelt. het kan zijn dat deze niet 100% meer is waardoor de pomp teveel druk opbouwt zonder dat het nodig is. pomp blijft dus in maximale opbrengst hangen.
storing met betrekking op sensor is vaker een andere storingcode

hiervoor kunnen diverse redenen hebben
-auto is gechipt en in dit geval levert het problemen op
-met nieuwere software dat het probleem niet meer aanwezig is, in de software dat ze de druk eerder laten zakken. (kan ik niet met zekerheid zeggen maar is een optie om te overwegen)
-drukregelaar op de pomp blijft kleven/hangen, je kan de drukregelaar op de pomp los vervangen 160-170euro ex montage
-brandstoffilter vervangen, als deze tegen de 60.000km zit, mogelijk door vuil dat de drukregelaar verstopt zit en dit probleem geeft.
-juist terug schakelen. als hij constant bijvoorbeeld 2000rpm draait terwijl je volgas rijdt. schakel dan terug en rij met langzamere snelheid omhoog. dus niet vol gas rijden terwijl toerental gelijk blijft.

om zo ff paar dingen op te noemen

tevens de storing verdwijnt als je 5 mintuen hebt gereden onder diverse acceleraties (zonder dat er dan problemen zijn met de brandstofdruk)
heb je een andere type eenheid dan geldt juist dat hij 5minuten lang geen probleem met de brandstofdruk moet hebben gehad

Beste trucker0werner,

Ik dank je voor je reactie. Zijn idd een paar oplossing om naar te kijken.
Mbt de chiptuning. Mijn auto is gechipt , maar heeft bij de laatste onderhoudsbeurt bij 120.000 een software update gehad.
Kan ik dan ervan uit gaan dat de tuning eruit is?
Ik heb nog wel een vraag. Als de drukregelaar blijft hangen, kan het dan zijn dat de auto in golven accelereert?
Graag hoor ik van je.

MVG Jeroen van Veen

2-lingouder 0

11 jaar

Dan is inderdaad de chiptunning eraf. Je kan in veel gevallen gratis het weer alles op laten zetten.

Nogmaals bedankt.

Ik heb een werkplaats handboek gekocht en ga met je puntjes dit weekeinde aan de slag. Bedankt voor je adviezen.
Ik hou je op de hoogte.
MVG Jeroen van Veen

2-lingouder 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.