close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Gas blijft soms hangen rond 3500 toeren, na vv stationair regela

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU1 1.1

Hallo allemaal,

De 106 sport 1.1 fase II van een vriendin had een probleem met stabiel stationair lopen. Het betreft een Bosch monopoint, met Bosch 3.1 HDZ computer. Ik heb zelf een Peugeot diagnosekast, en na aansturen van de stationair regelaar bleek dat deze veel bijgeluiden maakte, en weinig kracht had (kon em makkelijk tegenhouden), wanneer je deze in een test via de diagnosekast aanstuurde. Na vervangen was het probleem over, de auto loopt mooi rustig en stabiel stationair, op het juiste toerental. Het gekke is echter dat er een af en toe probleem voor is teruggekomen. Wanneer ik optrek (en doortrek), blijft na gas loslaten, het gas soms rond de 3500/4000 toeren letterlijk hangen. Het lijkt wel een cruise control. Een klein tikje tegen het gaspedaal, en de boel zakt normaal terug. De gasklep zelf loopt mechanisch goed, als ik ze met de hand beweeg voel ik geen rare dingen. Wel viel het me op dat de plunjer aan het einde van de oude stationair regelaar een gleuf had ingesleten. Het puntje van de gasklep waar die plunjer tegenaan komt, lijkt ook wat afgeplat. Voor de zekerheid heb ik daar wat vet aan (tussen) gedaan, voor het geval de boel daarop zou blijven hangen.
Draai ik aan de gasklep bij lopende motor, valt het me op dat de plunjer met een vertraging meekomt, volgt als het ware wat vertraagt de positie van de gasklep. Is dit normaal?

Ik heb de volgende zaken gedaan bij inbouw:

Accu los.
Nieuwe stationair regelaar (van Lowe uit Berlijn) ingebouwd, vet aan het eind van de plunjer gedaan.
Accu vast, auto op contact. Vijf keer het gas volledig bedient.
Met de kast de nieuwe regelaar aangestuurd, en gecontroleerd op werking. Leek ok.
Motor ecu uitgelezen, geen storingen.
Gasklepsensor bedient, en gekeken of erhaperingen in de waarde van de gasklephoek waren, leek in orde.
Auto gestart en gaan rijden.

Ik zie iets over het hoofd, heeft iemand nog suggesties voor bovengenoemd probleem? Schroefje proberen te vervangen waar de plunjes tegenaan komt misschien? Zo ja, is die ergens te koop?

Suggesties meer dan welkom, alvast bedankt.

MVG,

Nico den Haak.

Geplaatst door

Nico_den_Haak (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi allemaal,

Probleem opgelost, ik heb de inleerprocedure overnieuw en anders gedaan. Blijkt dat je 't gas niet mag bedienen tijdens inleren, (ik dacht dat het moest om de uiterste standen te leren) en ook dat de auto (na contact een tijdje aan en uit te hebben gehad), eerst een minuut of 5 minimaal stationair moet lopen. Erna heb ik een rustig stadsritje gemaakt, en eureka, alles in orde. Daarna ook een stukje doorgereden, en bij gas los blijft er niks meer hangen...

Groet,

Nico.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.