Betreft een Peugeot 106, bouwjaar 1999 met 140.000 km. Soms gebeurt het dat na het intrappen van de koppeling het toerental terugvalt op amper 500 tpm en dat er moeilijk te rijden valt met de wagen. Na een koude start is het euvel opgelost. Nu dacht ik aan de stappenmotor, zo ook de dealer. (kosten 180 euro). Maar wat vreemd is is dat het gaspedaal op het moment dat de motor dreigt uit te slaan, niet volledig terugkomt. Als je wat gas bijgeeft, komt het toerental meestal (bijna altijd) weer op 900 tpm en komt het gaspedaal ook op terug. Is dit een gevolg van een defecte stappenmotor ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vincent, het gaspedaal is via een kabel rechtstreeks met de gasklep verbonden. de stappenmotor maakt de doorlaat in een omloopkanaal groter of kleiner en zorgt er zo voor dat de motor stationair blijft lopen de gasklep is tegenwoordig helemaal gesloten.Wat wel zou kunnen is de gaslkeppotentiometer op de andere kant van de gasklepas dat die geen goed signaal afgeeft.
Kijk ook nog even of je gaspedaal en de kabel soepel lopen.
Gaspedaal en kabel lopen soepel. Het is enkel wanneer het toerental zo laag is dat dan juist het gaspedaal niet volledig terugkomt. Staat het gaspedaal (kabel) onrechtstreeks in verbinding met de stappenmotor ?
18 jaar
Nee je gaskabel bedient de gasklep en de stappenmotor wordt via draadjes door de computer bedient. Het is echter wel zo dat de stappen motor alleen werkt als de gasklep helemaal terug in de beginstand staat. Dus als je gaskabel iets te strak staat en de gaskaklep komt daardoor niet helemaal terug stuurt de computer de stappenmotor niet aan. je moet even kijken of de gaskabel genoeg vrije speling heeft en of hij voor de rest goed in zijn bevestigingen ligt . Alleen al door het op en neer bewegen van de kabel (bijvoorbeeld doordat de motor kanteld) kan de speling van de gaskabel zo klein worden dat de gasklep niet meer helemaal dicht gaat.
Wat ook nog kan is dat de gasklep bevriest, de inlaatvoorverwarming werkt dan niet waarschijnlijk niet meer en doordat er ijs op de gasklep zit gaat hij niet meer volledig terug dicht.
Alles loopt soepel en de gaskabel heeft volgens mij toch voldoende vrije ruimte. De motor heeft ook kuren gehad bij temperaturen ver boven het vriespunt, dus waarschijnlijk zal het niet liggen aan het bevriezen van de gasklep.
18 jaar
Een motor bevriest ook bij +7 graden en vochtig weer
Werkt die inlaatvoorverwarming met warme lucht van de motor of wordt ze electrisch verwarmd ? Ik denk eerder dat de oorzaak daar te zoeken zal zijn. Want we hebben dit probleempje al bij de eerste kilometers ervaren (gebeurt niet vaak, maar is zeer vervelend) daardoor zal het de stappenmotor niet zijn denk ik, deze zou constant voor problemen moeten zorgen. En we hebben het inderdaad gehad bij temperaturen van +2°C -> 10°C, daaronder en erboven nooit problemen gehad.
18 jaar
Dat ligt aan het type motor. Zit er een slang van bovenop het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter aanzuighuis?
Inderdaad, een dun slangetje zit gemonteerd op het inlaatspruitstuk en loopt naar het aanzuighuis.
18 jaar
Loopt er van het aanzuighuis huis ook een slangetje naar voren langs de aanzuigbuis en eindigt dat op een rond potje ?
Ja, het was dat slangetje die ik bedoelde.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar