Peugeot 806: gebonk in auto , aandrijfas vervangen maar hielp niet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 turbo

Beste mensen,

Bij de aankoop van een 806 2.0 turbo bleek de aandrijfas lv slecht te zijn. De verkoper had dit ook
gemeld en had een vervangende as erbij gedaan. Nu heb ik de as vervangen maar het gebonk blijft, vanaf 40km/uur.
Als ik naar links stuur dan hoor je niks, als ik naar rechts stuur dan hoor het harder. Kan het zijn dat het nu toch
niet de aandrijfas was maar het wiellager????


Groeten,

Dennis

dennizzz

Geplaatst door dennizzz (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

een wiellager gromt en bonkt niet of hij moet bijna vast staan.
is het niet een band met een plaat vlakje.
of de andere aandrijfas.
krik de wielen eens op draai er aan en controleer de banden.

groetjes jan.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

kan de band of velg niet zijn, als je naar links stuurt en dus het linker lager of as ontlast, dan hoor je niks meer.
gebonk tja, het deed mij iig denken aan de homokineet. Kan een lager dat echt helemaal aan zijn einde is dan niet zware
herrie produceren en/of trillingen.

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

ja dat kan wel als hij heel erg stuk is maar dan had je het al eerder gehoort omdat het steeds meer wordt.
maar controleer ze maar door het wiel op tekrikken en tedraaien en luisteren en voelen als er een stuk is voel je het zeker.

groetjes jan.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

ik heb de auto pas 1 week,dus ik weet niks van of het minder erg was

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou dan gaan luisteren en voelen zoals ik geschreven hebt.

groetjes jan.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

net ff et wiellager gecheckt, is goed.soepel en fruitig.
ik zag dat de aandrijfas die ik had vervangen zeer gaar was bij de bakzijde.
de homokineet die er nu onder zit, zit ook vol speling.
ik ga dus op zoek naar een NIEUWE en geen 2e hands homokineet

groeten en bedankt

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

ja dat zal de oorzaak wel zijn .
dan weet je wat je kunt doen.

groetjes jan.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

Net een gloednieuwe aandrijfas eronder gezet, maar ik heb nog steeds een geluid.
Het geluid is afgenomen t.o.v de as die ik er als 1e af heb gehaald. deze as bleek aan de bakzijde nogal verrot te zijn.
Wat ik nu heb is aan het linkervoorwiel een middelmatig gebonk rond de 40, boven de 40 wordt het wat minder maar het is wel aanwezig.
Vooral bij optrekken merk je het, tja ook 2liter turbo dus kracht komt er wel op, het is een ratelend geluid met veel trillingen bij veel gas en het gonst een beetje.
Als ik naar rechts stuur voel wordt het erger, stuur je rechtdoor dan is het aanwezig. Stuur ik naar links dan is het WEG.

- Het wiellager lijkt in orde, loopt soepel en hoor geen geluid als ik het wiel ronddraai terwijl de auto op de krik staat.
-Ik heb het wiel linksvoor gecontroleerd en met het reservewiel omgewisseld maar dit hielp niet.
-De schijfrem is nog goed, rond en ik vindt geen speling op het draagarm.
-Net ook even de versnellingsbakolie bijgevult, deze bleek verder nog goed gevuld te zijn.
- De auto trekt niet naar een bepaalde kant tijdens het rijden

Is het nu toch het wiellager ? Deze lijkt in orde, maarja ik kan er niet in kijken. Mischien dat het wiellager onbelast geen
problemen geeft maar belast wel.

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou als een wielager stuk is dan merk je dat ook onbelast.
maar is de andere dus linker as ook niet de boosdoener.

groetjes jan.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

ik lees verhalen op internet dat het wiellager stuk was, ondanks het onbelast wel soepel
ronddraaide. iig kan het probleem alleen maar door of een kapotte homokineet of een wiellager worden veroorzaakt. lijkt me

dennizzz (0), 13 jaar geleden

Nou beide aandrijfassen zijn vervangen. Het heeft enorm geholpen en de gekke trillingen zijn weg. Ik heb echter nog steeds een gebonk bij de 40km/h, wat erger wordt naarmate ik harder rij. Als ik naar links stuur is het geluid weg. Het geluid is identiek als een kapotte as, alleen zonder gekke trillingen, meer het gewom wom wom wom wom wom wom.

Vervangen:
- aandrijfassen lv en rv (nieuw)
- wiel omgedraait
- fuseestuk LV
- stuurkogel LV


Wat zie ik over het hoofd

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je ook al eens de rem bedient tijdens het rijden bij die 40km/u? Doe dit wel voorzichtig, dus niet ineens vol op de rem, maar zomaar even met beleid (bij) remmen om op die manier uit te sluiten dat het toch met de voorremmen te maken heeft.

dennizzz (0), 13 jaar geleden

De remmen zijn goed, de schijf is recht en de blokken niet raar afgesletne of dergelijk. Remmen doen et super.
De remmen lopen dus neit aan, de schijven zijn niet krom (probleem komt vaker voor).
De punten:
- vanaf 40 km/h en boven wordt er meer (snelheidsafhankelijk)
- stuur naar links en het is weg (belastingsafhankelijk)

dennizzz (0), 13 jaar geleden

Het fuseestuk is recht heb ik net gezien. Kan er speling zitten op een rubber wellicht?

DaniR6 (0), 13 jaar geleden

Misschien een van de motorsteunen?

dennizzz (0), 13 jaar geleden

Zou het kunnen zijn dat het aan de uitlijning ligt.

Ik bedoel de fuseestukken zijn natuurlijk losgehaald bij het vervangen van de assen aan beide zijdes.
Het ene fuseestuk is ook vervangen door een ander fuseestuk. Ook 1 stuurkogel is vervangen LV.
Normaliter zou je de auto weer moetne uitlijnen.

\Het geluid is de omschrijven als wom wom wom wom wom wom wom, aandrijfas die kapot is geluid, maar dan zonder de hevige schokken en trillingen.
Gewoon 160 gereden vandaag, geen geschud of iets, gewoon dat irritante geluid.

ford'65 (0), 13 jaar geleden

ik zou 'm laten uitlijnen.......waar ik ook aan zat tedenken...zijn je banden/velgen ok?
Wie weet is er ooit een stoeprand mee geraakt en zit er een hobbel in o.i.d

succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.