auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207: Gevoelige Peugeot 207 (Trillen & schudden) & soms veel kracht.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 VTI

Hallo,

Sinds bijna 3 maanden heb ik deze gebruikte Peugeot 207 gekocht bij een Peugeot dealer. In eerste instantie was er niet zoveel aan de hand, alleen achterklep die niet open ging. Maar dit scheen te komen, doordat ze het nummerbord iets verkeerd geplaatst hadden.

Echter heb ik nu 2 problemen, beide ook bij hun aangekaart en zij zeggen, dat ze niks zien/voelen en ze hebben geen storing kunnen zien bij het uitlezen.

Probleem 1 is, dat bij een koude start, enkele minuten (2-4) veel krachtiger wordt en hierdoor moeilijk onder controle te houden is. Echter is dit ongeveer 20% van de gevallen het geval, de andere 80% gaat het goed. Normaal rij ik in de 2 gas los, niets ingedrukt, zo'n 10km p/uur. Als hij die kracht heeft, dan heb ik wel eens op de 20 km p/uur gezeten. Dit is vrij irritant, zeker als je na zo'n 20 meter een bocht moet gaan nemen.
- Zij hebben zelf een koude start gedaan, wagen 1 nacht daargelaten, en dit niet gevoeld hebben. Echter dit kan, als het niet altijd gebeurd.
- Ik zat laatst wel in de auto, handrem erop, in de vrij, koppeling in, rem ingedrukt en starte de wagen. Ik zat er gewoon even in voor het wegrijden, de toeren stonden op zo'n 750 (is meestal tussen de 750 - 1000 stationeer). Ineens (na 1-2 minuten) kroop de toeren omhoog naar zo'n 1250-1300 en bleef daar ook weer 1-2 minuten op staan, waarna hij weer rustig terug zakte naar de 750. Het was net alsof je gas erbij gaf, terwijl ik de koppeling en de rem nog steeds ingedrukt hield. Dit heb ik de dealer nog niet doorgegeven.

Probleem 2 is, dat
- het lijikt als de wagen iedere oneffenheid in de wegdek, versterkt terug geeft en deze dan trilt en schudt. Als je op een gewone redelijk asfalt weg aan het rijden bent, dan lijkt het alsof je op een zandpad rijdt met allemaal kuilen erin. Ook lijkt het als je langzamer gaat het versterkt wordt. Ook heb je snel de kans dat de stuur korte slagen gaat maken, dat wat je ook op zo'n zandpad hebt. Of een weg met diepe kuilen. Echter deze wegen hebben geen diepe kuilen.
- De wagen de weg volgt, dat die spontaan naar links of rechts gaat, als je de stuur los laat. Met bochten op de autobaan, dan moet je de stuur goed vast houden, omdat hij aanvoelt eruit te willen vliegen.
- Ook als je sneller gaat, voelt hij aan alsof hij geen of weinig grip heeft.
- Zelfs op de autobaan, ga je van de linker naar de rechterbaan, en er is een asfalt verschil, zo'n lijn, dan heb je kans dat het stuur een slag maar rechts maakt. Komt die op 5 over 12 te staan.

Voor probleem 2, ben ik bij hun terug gegaan en hebben ze een proefrit gedaan en ook hier zeiden ze dat ze niks voelden. Ze hadden alles nagekeken en alles zat vast.
-Echter ook mijn broer vond dat hij naar links trok. Dus ben ik naar een andere garage gegaan, en heb ik deze wagen uit laten lijnen. Echter dit bleek niet nodig te zijn. Alles was in het groen, behalve achter was iets in het rood. Maar dit was zo minimaal, en ook binnen de norm. Tevens konden ze dit achter toch niet bijstellen. Maar hij verzxkererde me, dat dit nergens invloed op kon hebben.
- Bij dezelfde garage, hebben ze hebben ook gekeken of er evt. speling in voorwielen/ stuurbal zat en dit konden ze ook niet vinden.
- Ook heeft deze garage een schokbreker test gedaan. De wagen op een verhoging gezet en deze verhoging laten vallen. Hier bleek dat de achterste dicht bijelkaar in het groen stonden. Linksvoor stond half in het geel, en rechtsvoor 3/4 in het geel. Dus deze waren ook goed.

Het probleem is ineens begonnen, toen ik thuis over een klinker weg reed. Die zo'n 1.5 jaar geleden opnieuw gelegt is geworden. Dus niet echt kuilen erin of zoiets. Het leek toen, dat de linker voorwiel ineens naar links zakte. Net als je met een slappe band, op je fiets, op het randje van een steen of put terrecht komt. Echter waar het gebeurde was niet eens een putje. Ook lijkt het de ene keer veel erger dan de andere keer.

Maar het probleem wat ik heb, bestaat nog steeds. Ook als je een beetje met kont in de wagen schudt, schudt de wagen mee en blift even naschudden. Het naschudden duurd niet lang, maar is er wel. Ook als je de deur dicht doet, schudt de wagen lichtjes.

Maar nu weet ik niet, waar ik nog kan zoeken om dit op te lossen en wat het probleem zou kunnen zijn. Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

mvg

Hans Spijksma

Geplaatst door

Invisibleman (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoals je het omschrijft zie ik geen afwijkingen. Ook het verhogen van het toerental is regelstrategie vanuit de ecu en dus geprogrammeerd. Meestal om aan de steeds strenger wordende milieu eisen te voldoen.

wkhoek 0
badge

10 jaar

Beste wkhoek,

Als ik kijk naar probleem 1. Normaal loopt de wagen 10km p/uur in de 2 als ik het gas los heb. Echter zijn er momenten dat hij ook in de 2, en gas los heb, loopt die 20km p/uur. Dit is 2 x de snelheid als normaal. Als ik een bocht moet nemen, is dat bijna niet te doen. 80% van de gevallen, zit je in de 2 om dezelfde bocht te nemen. beetje afremmen misschien. Maar gaat dan goed. Echter 20% van de gevallen, gaat de wagen gewoon te hard om de bocht te nemen. Nu is het nog redelijk te doen, moeilijk maar redelijk. Maar als het straks glad is, zou ik die bocht niet kunnen nemen. En alleen dat de wagen echt veel meer kracht heeft. Deze kracht merk je ook.

Bij probleem 2, als de wagen op een asvalt weg zich dusdanig beweegt, dat het lijkt alsof je op een zandpad rijdt met allemaal kuilen, dit kan volgens mij toch ook niet goed zijn. Dat je enige afwijkingen zult merken, okay, en dat je iets op en neer gaat, kan ook nog. Maar mij lijkt niet, dat je door elkaar geschudt mag worden en dat het stuur van die korte (maar heftige) slagen mag maken, op een redelijke normale weg. Als het nu echt een weg was, die vol met kuilen zat, dan zou ik zeggen ja, dit is normaal. En ook mag je toch geen slag voelen, als je 120 -130 km p/uur aan het rijden bent, en je gaat van de linker naar de rechterbaan en je komt per ongeluk op zo'n lijn tussen 2 asvalten dat het stuur een slag mag maken. Volgens mij mag een stuur alleen slagen maken indien het wiel in een hoge afwijking in de weg komt. En een dusdanig hoge afwijking, is er op de autobaan (A67) niet.

Met alle respect, maar ik kan me niet vinden, dat er geen afwijking zou zijn. Zeker als je kijkt, dat hij, zeker het trillen en schudden, vtv niet had. Voorheen, voelde hij stabiel aan en comfortabel, nu is het precies het omgekeerde.

mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

wat betreft uw tweede probleem,het trillen en schudden zou ik de voorveren eens controleren op schade,ook kijken of het bovenste rubber wat zichtbaar is onder de motorkap nog wel goed vastzit of evt.stuk is.

leeuw106 0

10 jaar

Heb je probleem 1 ook als je de airco uitschakelt?.
Het toerental word namelijk verhoogd bij inschakelen airco.
Probleem 2 is moeilijk te beoordelen van afstand.
Rijgedrag is vaak toch persoonlijk, als er geen afwijkingen in de wielstanden zitten en alles binnen de normen zit is er helaas weinig aan te doen.
Dan word het lastig om hier een oplossing voor te vinden.

primera p11 0

10 jaar

[quote=leeuw106]wat betreft uw tweede probleem,het trillen en schudden zou ik de voorveren eens controleren op schade,ook kijken of het bovenste rubber wat zichtbaar is onder de motorkap nog wel goed vastzit of evt.stuk is.[/quote]
Hallo Leeuw106,

Bedoel je de veren opzich of de schokbrekers? Ik heb even snel gekeken, maar de rubber die eruit komt is van de schokbreker, daarom ook mijn vraag. Er zat wel nog rubber tussen. Alleen de linker kant was nat en de rechterkant was droog. Maar dit komt, denk ik, dat het er vandaag 'n tijd flink regende. Echter kom ik er niet bij, om te zien of het goed vast zit. Zitten onder zo'n roosters. Moet ik eerst kijken hoe ik eraan kan komen.

Maar ik zal dit zeker checken.

Bedankt en groetjes,
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

[quote=primera p11]Heb je probleem 1 ook als je de airco uitschakelt?.
Het toerental word namelijk verhoogd bij inschakelen airco.
Probleem 2 is moeilijk te beoordelen van afstand.
Rijgedrag is vaak toch persoonlijk, als er geen afwijkingen in de wielstanden zitten en alles binnen de normen zit is er helaas weinig aan te doen.
Dan word het lastig om hier een oplossing voor te vinden.[/quote]
Hallo Primera,

De airco staat steeds op automatisch, dus kan zijn dat deze op dat moment aansprong. Echter kan dit dan ook de oorzaak zijn, dat de wagen bijna 2 keer zo hard loopt, met een koud start? Zoals ik aangaf, geeft hij soms veel meer kracht/power en zelf dusdanig dat die wel eens 2 x zo hard liep, ipv van 10km liep hij 20km.

Over het rijgedrag, ben ik het ermee eens, dat het vaak iets persoonlijks is, echter is dit probleem ineen keer begonnen. Vtv liep hij mooi stabiel en comfortabel. Tuurlijk zijn er momenten dat je oneffenheden merkt, maar was niet dusdanig. En zeker dat het stuur zo op en neer sloeg en het op en neer, en van links naar rechts, was niet zo duidelijk aanwezig. Toen voelde het echt dat de oneffenheden weggewerkt werden. Maar nu schijnen deze versterkt te worden. Zodat het allemaal net het tegenovergestelde is.

En ook dat gevoel, dat hij minder grip heeft (zeker aan de voorkant), maar dit zal wel komen, dat het voorwiel aandrijving heeft. Dat was er vtv ook niet.

Maar nu, omdat de uitlijning niet nodig was, en de schokbreker test, aangaf dat ze binnen de norm waren. Ben ik aan het kijken, wat er nog meer invloed kan hebben, op zo'n rijgedrag. Ik zeg maar even iets doms, als de motor los zou liggen, zou dit, denk ik, ook meespelen in de vering/dempen van de schokken.

mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Wat wij al een paar keer bij 207 hebben gehad: de bovenste nylon bussen van de voor schokbrekers/veerpoten defect. Controleren: voorwielen vrij van de grond = max uithangen en dat omhoog in het spatscherm kijken naar de bovenste bevestiging van de schokbreker/veerpoot. Als het daar defect is, zie je dat de nylon bus scheef staat t.o.v. de schokbreker.

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,

Allereerst bedankt voor je reactie. Maar had je toen ook het gevoel, dat hij veel gevoeliger was en het leek alsof alles versterkt terug kwam in de wagen? En ook dat het stuur sloeg alsof op een zandweg? En ook het gevoel dat hij niet stevig op zo'n voorwielen stond/weinig grip heeft?

Ik zal er sowieso naar kijken, maar als jij ook die dingen voelde, dan zou dit zomaar kunnen.

alvast bedankt,

Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Hallo allemaal,

Vandaag heeft mijn broer, is ook automonteur de auto meegenomen naar zijn werk. Daar heeft ook een Peugeot dealer gekeken. En deze vertelde dat de auto zeker een overactieve stuurbekrachtiging had. En zou morgen laten weten of het bij dit type met software update verholpen kon worden. Als dat niet kon, dan konden ze er niks aan doen. Dit zei de Peugeot dealer.

Nu had ik gisteren, had het geregend, en moest om naar huis te rijden een scherpe haakse bocht naar links nemen waarbij je eigenlijk 'n stuk terug moet gaan. Dus je gaat dan maar 10-15km p/uur en toen voelde je dat de wagen aan de voorkant iets naar rechts scheen te glijden.

Ik moest toch van Eindhoven naar Venlo komen, dus met 80-90 km over de A67 naar Venlo gereden en toen ik in Venlo de A67 verliet, moet je 'n stuk omhoog rijden (viaduct hoogte) en toen begon de wagen te brommen en het stuur te trillen. Alsof de voorwielen aan het spinnen waren. Weet iemand als dit aan een haperende/overactieve stuurbekrachtiging kan liggen?

mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Liggen er toch toevallig geen goedkope "soep"bandjes onder, en hebben de banden de juiste maat?

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,


De auto heb ik gekocht van een Peugeot dealer, en toen zaten deze banden er al op. Ook als ik op internet en op kenteken zoek, kom ik deze maat tegen. Dus ga ik ervan uit dat deze maten goed zijn.

De kwaliteit banden zijn bij mijn weten goed. Is Michelin met ruim voldoende profiel. En ook de profiel is nog ruim voldoende en ook zijn het geen winterbanden. Echter zoals ik in het begin al zei, klopt e.e.a. niet veel trillen en schudden.

Jij schreef dat je de nylon bussen stuk had. Had je toen ook dat trillen en schudden en al. Net alsof de schokbrekers helemaal niet werken zeg maar?

mvg
Hans

P.s.

Ter informatie, mijn broer gaat morgen de schokbrekers e.d. bekijken en dan ook naar deze bussen kijken. Nogmaals bedankt voor de tip.

Invisibleman 0

10 jaar

[quote=Invisibleman]Jij schreef dat je de nylon bussen stuk had. Had je toen ook dat trillen en schudden en al. Net alsof de schokbrekers helemaal niet werken zeg maar[/quote]
Het betrof een 207 van een klant en ik meen me te herinneren dat ze kwam voor raar geluid Rv. Ik heb toen niet met de wagen gereden, maar heb gelijk de auto op de brug gezet m.a.w. ik kan je daar geen antwoord op geven en heb ook van deze mevrouw geen verhalen over vreemd stuurgedrag gehoord. Nu kan ik natuurlijk gaan zeggen: het is een vrouw, dus je weet het maar nooit, maar dat ga ik niet doen. ;-)

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,


Ik zou zoiets ook niet zeggen, maar je weet nooit :)

Maar in ieder geval bericht van m'n broer, het is zeker de stuurbekrachtiging welke problemen geeft (is door 3 personen daar aangegeven). Helaas heeft de Peugeot dealer hem niet meer geinformeerd of er een software update/correctie mogelijk was. Maar dit is in principe, voor mij, ook niet helemaal van belang. Omdat er nog garantie op zit. Echter mijn broer heeft niet zo'n ervaring met electrische stuurbekrachtigingen, weet hij niet in hoeverre er zaken electrisch gestuurd worden. Hij gaf wel aan, dat hierdoor het stuur niet goed in de midden stond, en er trillingen e.d. konden ontstaan, omdat de wielen (stuur) zich met verkeerde kracht en verkeerde momenten zich ging corrigeren. Wat dan ook weer resulteerde in een onstabiel gevoel. Dus het schudden en trillen zou met het oplossen van dit, ook voorbij moeten zijn en in ieder geval stuken minder.

Hij heeft ook alle bevestigingen, rubbers, die nylon bussen en ophangingen nagekeken, en hier zag het er allemaal goed uit.

Op de vraag, of het door de stuurbekrachtiging kon komen, dat bij het omhoog rijden, de wielen gingen spinnen, kon hij niet een antwoord geven, omdat hij zelf, nog niet, echt veel ervaring heeft met electronische stuurbekrachtiging. En niet met zekerheid kon zeggen, wat deze allemaal precies regelde. De garage doet voornamelijk vrachtwagens en soms ook personen auto's.

Maar weet jij toevallig, of iemand anders, of een defecte electrische stuurbekrachting ervoor kan zorgen, dat de wielen weinig of geen grip op de weg hebben?


mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Hans inmiddels een oplossing voor je problemen?

Gr.
Marcek

marcel6981 0

10 jaar

invisibleman, heb je al eens met een vergelijkbare auto gereden? zitten er originele velgen en banden onder? (kwa maat) en ik weet niet uit wat voor auto je komt, maar als je overgaat van een auto met conventionele stuurbekrachtiging naar een met een electrisch stuurhuis zoals deze moet je echt ff wennen. ze hebben iig allemaal een onprettig zoekerig rijgedrag tot gevolg.

harry4203 3140
badge vip badge

10 jaar

Hallo Harry,

De banden, velgen e.d. zijn allemaal orgineel. VTV vaak in in Toyota Yaris Hybride gereden. En ja ik weet en voel dat er verschil in zit. Maar het probleem is niet, dat ik het niet gewend ben, maar het probleem is na 1 - 1.5 maanden ineens ontstaan. Voorheen was hij stabiel en comfortabel, en nu is die helemaal het tegenover gestelde.

En nee, ik heb niet eerder in een 207 gereden. Maar als er 3 monteurs zeggen, dat er een probleem is met de stuurbekrachtiging en ook nog 1 Peugeot dealer, dan zou ik toch ook wel aan mogen nemen, dat in ieder geval zij wel weten wat en hoe een stuurbekrachtiging aanvoelt en zeker de Peugeot dealer.

mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Hallo Marcel,


Op dit moment is er nog niet een duidelijke oplossing. Omdat ik nog in de BOVAG garantie val, heeft mijn broer alleen e.e.a. na gekeken, omdat je toch momenten hebt dat je aan jezelf gaat twijfelen. Maar ik heb contact gehad, met de dealer waar ik de auto gekocht heb, en die zou me maandag bellen, voor te kijke wat en hoe te doen. Ik ga ervan uit dat hij dan een paar dagen daar blijft.

Voor de stuurbekrachtiging, zo vertelde mijn broer en Peugeot dealer bij hem, dat het kon zijn, dat het opgelost kon zijn met; Een software update (mits deze upgedate kon worden), vervanging CPU en/of vervanging van het mechanische deel.

Maar als alles achter de rug is, dan laat ik het je wel weten.

mvg
Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Dan hebben we nu theoretisch (en vanachter de PC) eigenlijk alles wel gehad. Wat nog zou kunnen: de stuurbekrachtiging werkt o.a. snelheidsafhankelijk (en ook nog belastings-afhankelijk), oftewel....bij langzaam/stapvoets rijden zal de bekrachtiging sterker zijn dan bij rijden op snelheid. Als het systeem dit niet goed zou regelen en bijv. alleen nog maar de lage snelheid "ziet" = maximaal stuurbekrachtiging, zou dat wellicht de oorzaak kunnen zijn. Volgens mij moet er dan de mogelijkheid zijn om dit te bekijken m.b.v. het dealer diagnoseapparaat onder het rijden/sturen.

hans4074 0
badge

10 jaar

Hallo Hans,

Zoiets zei mijn broer inderdaad ook al, dat het ook lijkt alsof hij werkt op volle snelheid, terwijl te hoger de snelheid, te minder hij moet werken. Maar omdat hij niet bij een Peugeot garage werkt, heeft hij niet de mogelijkheid om alles uit te gaan lezen, ook had hij er niet meer aangedacht om te kijken wat hij kon uitlezen. Maar hij kan er verder toch niks aan doen, omdat hij de software niet kan bijwerken en ook omdat ik nog in de garantie zit. Dus daarom gaat die terug naar de dealer = Peugeot dealer en daar verwacht hij dat ze meer en dieper uit kunnen lezen en zien we dan wel weer wat eruit gaat komen.

En alles wat hij zei en ook veel wat hier gezegt wordt, zit wel een logica in en zal ook wel kunnen kloppen. Het enige wat ik niet begrijp en ik twijfels over heb, is dat wat ik op 20.08 heb geschreven;

"Nu had ik gisteren, had het geregend, en moest om naar huis te rijden een scherpe haakse bocht naar links nemen waarbij je eigenlijk 'n stuk terug moet gaan. Dus je gaat dan maar 10-15km p/uur en toen voelde je dat de wagen aan de voorkant iets naar rechts scheen te glijden.

Ik moest toch van Eindhoven naar Venlo komen, dus met 80-90 km over de A67 naar Venlo gereden en toen ik in Venlo de A67 verliet, moet je 'n stuk omhoog rijden (viaduct hoogte) en toen begon de wagen te brommen en het stuur te trillen. Alsof de voorwielen aan het spinnen waren. Weet iemand als dit aan een haperende/overactieve stuurbekrachtiging kan liggen?"

Dat de wagen naar rechts leek te schuiven, daar kan ik me enigsinds nog een voorstelling bij maken, maar de slippende wielen, dat kan ik niet volgen wat dat me de stuurbekrachtigin te maken zou hebben. Want zover ik weet, zijn het de schokbrekers die de wielen de weg opdrukken om grip te hebben/houden en niet de stuurbekrachtiging. Ter info, 3 andere collegas hebben dezelfde weg genomen en dezelfde tijd en die hadden hier allemaal geen last van.

Maar we zullen zien wat en hoe, als de dealer er weer naar heeft gekeken. Misschien dat ze nu meer en dieper gaan kijken dan voorheen. Ik heb hun wel aangegeven, dat het wat mij betreft, ik liever heb, dat ze de wagen een week daarhouden en dat ze iedere dag kunnen rijden, dan dat snel snel.

mvg

Hans

Invisibleman 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.