Peugeot 307: Gloeibougies doen het wel, Maar werken niet. Peugeot 307 HDI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1997 CC

Ik had vorige jaar al start-problemen met mijn Peugeot. Toen die tijd zijn de gloeibougies en de accu vervangen, maar heeft het probleem niet echt opgelost.

Nu het weer kouder wordt (onder de 5 graden) begint het start- probleem opnieuw.Als ik de auto wil starten duurt het een paar sec voor hij aan gaat.
Als ik de auto op contact zet gaat het lampje van bougies ook erg snel uit. Ik heb het gevoel dat hij tijdens de start op 3 cilinders loopt. Als ik dan flink de gas in druk heeft hij daar moeite mee en komt er een dikke stinkende witte rook pluim uit de uitlaat. En vervolgens loopt de auto weer goed zo als hij hoort te lopen.

Ik ben gister naar de gerage geweest (geen peugeot), om wat dingetjes uit te sluiten en te testen.
Er kwam uit dat de gloeibougies goed zijn, maar het probleem is dat er geen stroom op komt als ik de sleutel in contact doe. Ze hebben alles bij langs gelopen maar kunnen het probleem niet vinden. Ze hebben ook wat vervangen (weet naam niet meer) maar dit hielp ook niet.
Ze denken dat de computer stuk is die dit aanstuurt. Maar om er 100% zeker van te zijn moet ik naar een peugeot garage die dat wel kan uitlezen.
Maar dit gaat dan een duur grapje worden als die stuk is.

Ze bieden mij aan om via een omweg stroom er op te laten zetten door een schakelaartje in het deshboard te zetten. Deze moet ik dan een paar sec voor de start aan zetten om stroom op de gloeibougies te zetten.

Is dit mogelijk?
Of is het probleem makelijker op te lossen?

Markow

Geplaatst door Markow (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

Een HDI motor gaat pas gebruik maken van de gloei-installatie als het beneden de 0 graden is. Vermoedelijk is er wat anders aan de hand dan een probleem met de gloei-installatie. Zaken die wel vaker voorkomen bij de 2.0 hdi motoren zijn: Een te laag starttoerental, waardoor er onvoldoende brandstofdruk wordt opgebouwd. Maar ook een inwendig lekkende injector zorgt voor een te lage brandstof druk. Zolang de minimale druk tijdens het starten niet gehaald wordt, zal de computer de injectoren niet aansturen. Als eerste zou ik je willen aanraden om de brandstofdruk tijdens het starten met een koude motor te laten meten met een daarvoor geschikt diagnose apparaat. Vervolgens kan op dat zelfde moment ook vrij eenvoudig vastgesteld worden of het juiste starttoerental bereikt wordt. Aansluitend kan eventueel nog de lek brandstof van de injectoren gemeten worden. Ik ga er logischerwijs wel vanuit dat je het brandstoffilter gecontroleerd of vervangen hebt.

Markow (0), 13 jaar geleden

Ten eerste bedankt voor uw reactie.
De brandstoffilter is er in september nieuw ingekomen.
Dit is dus uitgesloten.
Ik vind het vreemd dat mijn gerage(geen peugeot) dit niet wist dat de gloei-installatie pas aan gaat beneden de 0 graden.
Ik zal die andere dingen die u opnoemt even voorstellen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Marko, normaal gaat het Gloeisysteem wel werken bij ) graden, maar door de hoge drukken in de HDI motoren van PSA hoeft dit niet.

En vergeet niet, een universeel, weet van alles een beetje, een dealer weet van een beetje alles ;)

Markow (0), 13 jaar geleden

Ja klopt heb je helemaal gelijk in
(betaal je ook na)

harry4203 (435) PRO, 13 jaar geleden

gloeibougies (voor niks ) vervangen, een jaar tobben, en diverse "dingetjes" testen is bij de universeel ook niet gratis zeker?

Markow (0), 13 jaar geleden

Zijn idd voor niks vervangen. Snap jou reactie niet, Waarom zo fel?....
Kan hier wel op in gaan wat er wel of niet mis is bij de dealer!
Maar dit is allemaal off topic.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

waarom zou het Offtopic zijn, is ook ontopic. Soms moet je verder kijken dan je neus langs, zeker als een storing alleen bij lage temperaturen optreed. dan ben je zo een jaar verder met de kosten er aan. Dan kan een ritje naar de dealer goedkoper zijn, JA meestal is het loon hoger, maar het kennis nivo van het merk ook.

Markow (0), 13 jaar geleden

Mijn oom heeft een VW Golf, Waarbij de airco niet werkt,
Hij is bij meerdere VW dealers geweest.
En ze kunnen het probleem niet vinden.
Er zijn veel dingen vervangen ONDER ZIJN KOSTEN.
Wat allemaal niet hielp.

Me vriendin had een Citroen saxo.
Waarbij ze start problemen had.
Ze is bij de Citroen dealer geweest En die zeiden het is de stelmotor.
En de boordcomputer moestge reset worden Het reseten koste 60 euro.(+Kosten stelmotor)
De volgende dag weer het zelfde Dealer zegt dat de computer weer gereset moest worden.
Opnieuw kosten 60 euro. probleem bleef.
Toen is ze naar een universeel gerage geweest en die kwamen snel achter dat het aan de bougies lag.

Kosten 20 euro!!!
en hij werkte weer!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

dat is wel offtopic marco...

Markow (0), 13 jaar geleden

Haha ja nu wel hé

Maar als het jullie uitkomt!
En positief wordt gesproken over een Dealer is het ontopic

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo,

Afgezien van de verhalen over de uni en de dealer heb ik wellicht een tip voor het startprobleem met de 2.0Hdi 307. Hier is het al vaak opgelost met een nieuwe (zwaardere) startmotor. Was dit al overwogen of gooit de huidige startmotor de motor vlot genoeg rond, WKHoek had het hier ook al over (startoerental) maar toen ging het een andere richting in.

Laat even weten, succes ermee.

Teun

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

In ieder geval een Hot Topic....

harry4203 (435) PRO, 13 jaar geleden

ik ben helemaal niet fel hoor, en ik wil ook zeker niet beweren dat een dealer altijd heilig is. ik ben alleen van mening dat wanneer je je auto naar "een " garage brengt voor een bepaalde reparatie dat je wel mag verwachten dat degene die aan een bepaald systeem iets repareert wel globaal weet hoe dat systeem werkt. als je niet weet hoe iets functioneert, kun je het in mijn ogen eigenlijk ook niet repareren. en als je dan komt met een oplossing van spanning zetten op de gloeiinst via een losse schakelaar denk ik dat je het niet snapt.

even weer terug naar de klacht, heb je intussen al waardes van de brandstofdruk en het starttoerental bekeken?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Harry, globaal weet elke monteur hoe het gloeisysteem werkt. Dat bij PSA met de HDI motoren pas bij -5 begint met gloeien, dat weet niet iedereen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.