Peugeot Peugeot 206 (DW8): hard ratelend (metaalachtig) geluid

Bouwjaar: 2001

Hoi,

Ik heb een 206 XTD (DW8), uit 2001 (105.000 km) die vandaag op de snelweg ineens een gigantisch ratelend (metaalachtig) geluid begon te maken. Het geluid kwam van de motor en was ook door passerende auto’s/vrachtauto’s goed hoorbaar.
Bij gasgeven 80 km/h 4e versnelling nam het geluid alleen maar toe, bij gas los verdween het geluid totdat het stationaire toerental was bereikt.
Alle vloeistofniveau’s zijn ok, geen dashbordlampjes aan, er is niks vreemds te zien en de auto wordt goed onderhouden.
Ik ben maar voorzichtig (vluchtstrook) van de autoweg afgegaan waarbij ik alleen met veel toeren (4000) in de 2e versnelling het geluid iets kon temperen. De auto had onderin ook totaal geen trekkracht meer.
Nadat de auto was afgekoeld (uren) leek alles “in orde”, het ratelende geluid is dus weer verdwenen.

Hij lijkt het nu dus weer goed te doen maar ik vertrouw het niet. Weet iemand wat er aan de hand was/is? En wat eraan te doen is?

Vriendelijke groeten,





dick2190

Geplaatst door dick2190 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

vervoort11760 (0), 19 jaar geleden

de voorinspuiting in deze motor wordt computergestuurd dmv een elektroklep. deze wil wel eens falen. al menige vervangen.

dick2190 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.

Zo'n klep kan er dus voor zorgen dat de motor zo'n ###-geluid gaat maken? (Waar komt dat geluid dan vandaan, dus wat is het wat dat geluid maakt, komt me heel mechanisch voor?).

Is er een storing uit te lezen of komt het aan op de specialist?

Overigens: De EGR-klep (UGR-klep) is ruim een half jaar geleden al vervangen, deze leverde veel problemen op. Auto startte warm niet meer. De motor was intern vervuild geraakt (aanslag op kleppen, inlaatspruitstuk etc.) door een defecte EGR-klep. Na vervanging heeft het nog duizenden km's met reinigingsmiddelen (olie en benzine) gekost om de motor weer schoon te krijgen. Sindsdien doet ie het weer goed. Tot nu toe dan...

Om terug te keren naar de klacht: waarschijnlijk is het dus weer een "wondertje der moderne autotechniek" die dit `perfecte` motorblok parten speelt?

Gr,

vervoort11760 (0), 19 jaar geleden

de elektoklep stuurt de voorinspuiting. wanneer dit niet gebeurd dan gaat inspuiting naar maximum = 30° dit geeft dat metaalgeluid of dieselklop. bij een laag trt is vervroeging +-5° en zal meer vervroegen ngl het trt steigt. het is daarom dat ge het geluid minder hoort bij hoger trt.

Dirk2301 (0), 19 jaar geleden

hier is toch een software update voor beschikbaar?
Vraag er maar eens naar bij de dealer.

dick2190 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Ik ben bij de dealer geweest en er is inderdaad een software update beschikbaar die dit probleem op moet lossen.
Ik vind het wel erg vreemd dat auto's met deze motor en dus dit probleem deze update niet preventief krijgen.

Gr

Dirk2301 (0), 19 jaar geleden

Ik heb dit probleem gehad met een berlingo 1.9D (Bj02/2001)
Dit probleem van ratelen heb ik gehad vanaf de eerste dag.
Verschillende elektrokleppen , verstuivers en zelfs een nieuwe BSI hebben dit niet verholpen.
De software update van vorige zomer darentgen wel.

dick2190 (0), 19 jaar geleden

Bedankt!

Auto heeft de "nieuwe" software en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum