Vandaag de brandstofpomp van mijn Partner vervangen,maar nu lijkt het erop dat de distributie niet meer op tijd staat....Ik heb de nokkenas,brandstofpomp en krukas vastgezet via de daarvoor bestemde gaten (de nokkenas met 1,de krukas met 1 aan het vliegwiel,en de brandstof pomp met 2 bouten.Ik kan wel de brandstofpomp heen en weer draaien (vervroegen en verlaten?),maar tot nu toe wil ie maar niet aanslaan.Ik heb de leidingen al ontlucht,ales zit aangesloten als voorheen,als ie wel anslaat is het voor misschien 1-2 seconden en dan valt ie weer uit(maakt niet uit of ik gas of geen gas geef)En hierbij rookt de auto heftig grijs,tijdens het starten ook veel grijze rook......Ik zit nu onderhand met me handen in het haar ik doe waarschijnlijk iets fout maar wat????
Greetz Roadkill
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
6. Brandstofsysteem dieselmotoren 6.7 Inspuitpomp uit- en inbouwen (Lucas/Bosch)
Let op! Beschreven is de procedure voor de Bosch-inspuitpomp, zoals gemonteerd op de turbodiesel. Voor de Lucas en Bosch-inspuitpomp, zoals gemonteerd op de atmosferische diesels komen de handelingen grotendeels overeen.
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Bevestiging inspuitpomp 20 (2,0)
Inspuitpompriemwielmoer 50 (5,0)
Speciaal gereedschap Peugeot
Zie figuren 6.14 en 6.15
Figuur 6.14: Speciaal gereedschap
1 Sleutel voor verdraaien krukas
2 Vliegwielblokkeerpen
3 Brandstofleidingsleutel (-).0164
4 Inspuitpompsleutel (-).0117 AP
Figuur 6.15: Speciaal gereedschap, vervolg
5 Flenstrekker (-).0153 X met twee bouten
Uitbouwen
- Bouw het inlaatspruitstuk uit of de intercooler.
- Verwijder de leiding tussen het luchtfilter en de turbocompressor.
- Maak alle brandstofleidingen los.
- Verwijder de voorste distributiekap door deze naar voren en vervolgens omhoog te trekken.
- Maak de stroomdraden, leidingen en kabels die op de inspuitpomp zijn aangesloten los en leg ze terzijde.
- Verdraai de krukas met sleutel 1 (zie figuur 6.14).
- Blokkeer het vliegwiel met de blokkeerpen 2 (zie figuren 6.14 en 6.16).
Figuur 6.16: Vliegwielblokkeerpen (-).0153 N of (-).0132 Q plaatsen
- Zie figuur 6.17: Blokkeer het inspuitpompriemwiel met twee blokkeerbouten. Let op! Zet deze bouten handvast.
Figuur 6.17: Inspuitpompriemwiel blokkeren met twee blokkeerbouten en riemwiel verwijderen met speciaal gereedschap (flens en twee bouten)
Blokkeerbouten:
Lucas M8x125x30
Bosch M8x125x35
1 Inspuitpompriemwiel
2 Blokkeerbouten
3 Inspuitpompriemwielmoer
5 Flenstrekker (-).0153 X met twee bouten
- Zie figuur 6.17: Monteer het speciaal gereedschap (5 uit figuur 6.15).
- Draai de achterste bevestigingsmoeren van de inspuitpomp los.
- Draai de inspuitpompriemwielmoer zo ver los tot de inspuitpomp vrijkomt. Let op! Het inspuitpompriemwiel blijft daarbij met de getande distributieriem op de inspuitpompsteun zitten (zie figuur 6.16).
- Kantel en verwijder de inspuitpomp.
- Verwijder het speciaal gereedschap (5 uit figuur 6.15).
Figuur 6.18: Inspuitpompriemwiel en getande riem blijven door middel van het speciaal gereedschap (5) op de inspuitpompsteun zitten
Inbouwen
Figuur 6.19: Controleer of de aangegeven onderdelen aanwezig zijn
5 Bout
6 Ring
7 Inspuitpompsteun
Zie figuur 6.19:
- Controleer of de onderdelen (5 en 6) aanwezig zijn op de inspuitpompsteun (7).
- Monteer de inspuitpomp. Let op! Controleer (met een spiegel) of de spie in de groef aanwezig is.
- Monteer de moer van het inspuitpompriemwiel en de achterste bevestigingsmoeren en zet deze met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder de twee blokkeerbouten uit het inspuitpompriemwiel.
- Stel het inspuitmoment van de inspuitpomp af (zie paragraaf 6.8).
6. Brandstofsysteem dieselmotoren 6.9 Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Bevestiging inspuitpomp 20 (2,0)
Voorgloeibougies 22 (2,2)
Speciaal gereedschap (Peugeot)
Afstelgereedschapset
Lucas-inspuitpomp (-).0117 AM
Blokkeerpen vliegwiel (-).0153 N of (-).0132 Q
Klokmicrometer (Bosch) (-).0117 F
houder (Bosch) (-).0117 AK1
tastpen (Bosch) (-).0117 AK2
Statisch
- Verwijder de plug van de afstelopening.
- Verwijder desgewenst de voorgloeibougies om de motor makkelijker te kunnen draaien.
- Maak de inspuitleidingen aan de inspuitpomp los.
- Maak de bevestigingsbouten van de inspuitpomp los en kantel de inspuitpomp zo ver mogelijk van de motor af (verlaten).
- Blokkeer het vliegwiel met de vliegwielblokkeerpen (zie figuur 6.16) met de eerste cilinder in het BDP.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.22: Schakel het koudestartsysteem uit door schroef (4) van vork (5) los te maken. Druk tegen de hefboom (6) en laat de vork (5) een kwart omwenteling draaien.
Figuur 6.22: Koudestartsysteem uitschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Schroef
5 Vork
6 Hefboom
- Monteer de klokmicrometer (-).0117 F met behulp van de houder (-).0117 AK1 en de tastpen (-).0117 AK2 (zie figuur 6.23).
Figuur 6.23: Klokmicrometer met hulpstukken plaatsen (Bosch)
- Verwijder de vliegwielblokkeerpen.
- Draai de krukas vanuit de blokkeerstand BDP tegen de draairichting in tot de plunjer van de inspuitpomp in het ODP staat.
- Zet de klokmicrometer in deze positie op nul.
- Draai de krukas langzaam in de normale richting en blokkeer het vliegwiel met behulp van de blokkeerpen (speciaal gereedschap).
- Draai de inspuitpomp langzaam in de richting vervroegen (naar de motor toe) tot de klokmicrometer de waarde Y na ODP aangeeft (zie figuur 6.24 en tabel 6.2 of tabel 6.3 voor de waarde).
Figuur 6.24: Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Y Aangegeven waarde op de klokmicrometer
- Zet de inspuitpomp met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder het speciaal gereedschap.
- Monteer de afsluitplug en zet de verstuiverleidingen weer vast.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.25: Schakel het koudestartsysteem in door de hefboom (4) in te drukken en de vork (5) weer in de oorspronkelijke stand te zetten, draai schroef (6) in deze positie vast.
Figuur 6.25: Koudestartsysteem inschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Hefboom
5 Vork
6 Schroef
- Monteer de voorgloeibougies indien u deze hebt verwijderd.
- Ontlucht het brandstofsysteem (zie paragraaf 6.2).
- Controleer alle toerentalafstellingen van de inspuitpomp, zie paragraaf 6.5 voor de atmosferische diesel of paragraaf 6.6 voor de turbodiesel.
Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 1993-1995 6. Brandstofsysteem dieselmotoren 6.9 Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Bevestiging inspuitpomp 20 (2,0)
Voorgloeibougies 22 (2,2)
Speciaal gereedschap (Peugeot)
Afstelgereedschapset
Lucas-inspuitpomp (-).0117 AM
Blokkeerpen vliegwiel (-).0153 N of (-).0132 Q
Klokmicrometer (Bosch) (-).0117 F
houder (Bosch) (-).0117 AK1
tastpen (Bosch) (-).0117 AK2
Statisch
- Verwijder de plug van de afstelopening.
- Verwijder desgewenst de voorgloeibougies om de motor makkelijker te kunnen draaien.
- Maak de inspuitleidingen aan de inspuitpomp los.
- Maak de bevestigingsbouten van de inspuitpomp los en kantel de inspuitpomp zo ver mogelijk van de motor af (verlaten).
- Blokkeer het vliegwiel met de vliegwielblokkeerpen (zie figuur 6.16) met de eerste cilinder in het BDP.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.22: Schakel het koudestartsysteem uit door schroef (4) van vork (5) los te maken. Druk tegen de hefboom (6) en laat de vork (5) een kwart omwenteling draaien.
Figuur 6.22: Koudestartsysteem uitschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Schroef
5 Vork
6 Hefboom
- Monteer de klokmicrometer (-).0117 F met behulp van de houder (-).0117 AK1 en de tastpen (-).0117 AK2 (zie figuur 6.23).
Figuur 6.23: Klokmicrometer met hulpstukken plaatsen (Bosch)
- Verwijder de vliegwielblokkeerpen.
- Draai de krukas vanuit de blokkeerstand BDP tegen de draairichting in tot de plunjer van de inspuitpomp in het ODP staat.
- Zet de klokmicrometer in deze positie op nul.
- Draai de krukas langzaam in de normale richting en blokkeer het vliegwiel met behulp van de blokkeerpen (speciaal gereedschap).
- Draai de inspuitpomp langzaam in de richting vervroegen (naar de motor toe) tot de klokmicrometer de waarde Y na ODP aangeeft (zie figuur 6.24 en tabel 6.2 of tabel 6.3 voor de waarde).
Figuur 6.24: Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Y Aangegeven waarde op de klokmicrometer
- Zet de inspuitpomp met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder het speciaal gereedschap.
- Monteer de afsluitplug en zet de verstuiverleidingen weer vast.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.25: Schakel het koudestartsysteem in door de hefboom (4) in te drukken en de vork (5) weer in de oorspronkelijke stand te zetten, draai schroef (6) in deze positie vast.
Figuur 6.25: Koudestartsysteem inschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Hefboom
5 Vork
6 Schroef
- Monteer de voorgloeibougies indien u deze hebt verwijderd.
- Ontlucht het brandstofsysteem (zie paragraaf 6.2).
- Controleer alle toerentalafstellingen van de inspuitpomp, zie paragraaf 6.5 voor de atmosferische diesel of paragraaf 6.6 voor de turbodiesel.
6. Brandstofsysteem dieselmotoren 6.9 Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Bevestiging inspuitpomp 20 (2,0)
Voorgloeibougies 22 (2,2)
Speciaal gereedschap (Peugeot)
Afstelgereedschapset
Lucas-inspuitpomp (-).0117 AM
Blokkeerpen vliegwiel (-).0153 N of (-).0132 Q
Klokmicrometer (Bosch) (-).0117 F
houder (Bosch) (-).0117 AK1
tastpen (Bosch) (-).0117 AK2
Statisch
- Verwijder de plug van de afstelopening.
- Verwijder desgewenst de voorgloeibougies om de motor makkelijker te kunnen draaien.
- Maak de inspuitleidingen aan de inspuitpomp los.
- Maak de bevestigingsbouten van de inspuitpomp los en kantel de inspuitpomp zo ver mogelijk van de motor af (verlaten).
- Blokkeer het vliegwiel met de vliegwielblokkeerpen (zie figuur 6.16) met de eerste cilinder in het BDP.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.22: Schakel het koudestartsysteem uit door schroef (4) van vork (5) los te maken. Druk tegen de hefboom (6) en laat de vork (5) een kwart omwenteling draaien.
Figuur 6.22: Koudestartsysteem uitschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Schroef
5 Vork
6 Hefboom
- Monteer de klokmicrometer (-).0117 F met behulp van de houder (-).0117 AK1 en de tastpen (-).0117 AK2 (zie figuur 6.23).
Figuur 6.23: Klokmicrometer met hulpstukken plaatsen (Bosch)
- Verwijder de vliegwielblokkeerpen.
- Draai de krukas vanuit de blokkeerstand BDP tegen de draairichting in tot de plunjer van de inspuitpomp in het ODP staat.
- Zet de klokmicrometer in deze positie op nul.
- Draai de krukas langzaam in de normale richting en blokkeer het vliegwiel met behulp van de blokkeerpen (speciaal gereedschap).
- Draai de inspuitpomp langzaam in de richting vervroegen (naar de motor toe) tot de klokmicrometer de waarde Y na ODP aangeeft (zie figuur 6.24 en tabel 6.2 of tabel 6.3 voor de waarde).
Figuur 6.24: Inspuitmoment afstellen (Bosch)
Y Aangegeven waarde op de klokmicrometer
- Zet de inspuitpomp met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder het speciaal gereedschap.
- Monteer de afsluitplug en zet de verstuiverleidingen weer vast.
- Met koudestartsysteem: Zie figuur 6.25: Schakel het koudestartsysteem in door de hefboom (4) in te drukken en de vork (5) weer in de oorspronkelijke stand te zetten, draai schroef (6) in deze positie vast.
Figuur 6.25: Koudestartsysteem inschakelen (Bosch; zie tekst)
4 Hefboom
5 Vork
6 Schroef
- Monteer de voorgloeibougies indien u deze hebt verwijderd.
- Ontlucht het brandstofsysteem (zie paragraaf 6.2).
- Controleer alle toerentalafstellingen van de inspuitpomp, zie paragraaf 6.5 voor de atmosferische diesel of paragraaf 6.6 voor de turbodiesel.
Kees bedankt voor je moeite,maar het is zondag wel gelukt om de motor weer aan de gang te krijgen.Alleen loopt ie niet zuiver,heb nu dus een afspraak met de garage gemaakt en woensdag gaat ie heen(ben het onderhand een beetje zat...:D)
Greetz Roadkill
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar