Beste ls,
Van onze peug307 uit 2002 benz 2.0 heb ik vorig jaar [met de hulp van problemcar] mijn kachelweerstand vervangen. De oude was dus defect.
Afgelopen winter hadden we weer dezelfde symptonen met de kachelweerstand, en heb deze dus losgehad en weer teruggeplaatst. Alles werkte weer zoals het hoorde.
Nu heb ik de stekker eens goed bekeken en deze is flink verbrand...en das nie goe.
Ik wil zelf de verbrande stekker incl gedeelte vd draadboom gaan vervangen.
Is er een how to/tips en trucs om dit probleem aan te pakken?
Graag een reactie en geniet vd zon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem was waarschijnlijk een slechte verbinding waardoor de zaak oververhit is geraakt. Je moet er voor zorgen dat een stekker electrisch goed strak gemonteeerd is zodat er geen warmte ontwikkeling kan plaats hebben.
Beste Cor,
Bedankt voor je reactie,
Ik dacht eerst dat door de warmte de stekkerverbinding gesmolten is, maar blijkt dus door een slechte verbinding.
Als ik een andere stekker/contacten wil plaatsen zal ik toch een aantal dingen moeten uitbouwen.
Of kan ik er op een andere simpele manier bijkomen?
Graag een reactie en een fijne dag verder.
Groeten bas
12 jaar
Er is voor dit probleem een gewijzigde stukje kabelboom. Dit betreft het stukje kabelboom speciaal voor ventilatie/verwarming, dus "dashbordwerk" Best even een martelwerkje, althans das mijn mening. Het dashbord hoeft er niet uit, maar wel het nodige gesloop, zoals het middendeel en dashbord-kastje. Wil je meer info over deze wijziging, dan even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer.
Ik zal morgen in de ochtend dit plaatsen.
Bij voorbaat dank
12 jaar
@hans4074
Dan zou het om onderstaande moeten gaan.
82523835
Graag een reactie,
12 jaar
De info geldt inderdaad ook voor dit chassisnummer = handbediende ("simpele" aan/uit) airco. Hiervoor heb je nodig peugeot-onderdeelnummer 6445.KL (Tot DAM-nummer 10019) is nummer van het vervangende draadboompje, en de weerstand nr. 6450.JP
Ik zal eens gaan informeren bij de peugeot dealer.
Ps...nog trucs en tips met betrekking tot het demonteren vh dashboard[wat wel en en wat niet te doen]
Graag een reactie en een fijne dag verder,
12 jaar
@basman180:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoord direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.
[quote=basman180]Ps...nog trucs en tips met betrekking tot het demonteren vh dashboard[wat wel en en wat niet te doen][/quote]
Mocht je het draadboompje willen vervangen, dan moet je het middelste deel van het dashbord verwijderen, dus het gedeelte waar radio, opbergbakje (of CD-wisselaar) en bedieningspaneel ventilatie/verwarming. Tevens zal het dashbordkastje eruit moeten, maar dat zal ook nodig zijn als je besluit om alleen de stekker van de weerstand te vervangen. Het geleiden/plaatsen van het nwe kabelboompje is lastig omdat het vanaf bestuurders-zijde achterlangs de voorzijde van het dashbord moet komen en vanaf het bedieningspaneel met de diverse stekkertjes verder moet naar de diverse klep-bedieningsmotortjes én dan de stekker voor de weerstand bovenlangs door het gat van de weerstand-opening aan passagiers-zijde van het kachelhuis, en dan nog het resterende deel van het kabelboompje nog een keer terug naar bestuurders-zijde OVER het kachelhuis naar de aanjager en daar zit weinig ruimte om die betreffende stekker door te prutsen. De (peugeot)-tijd die hiervoor staat is ca. 2uur, dus ......
Beste ls,
We zijn weer een tijdje verder, maar heb het probleem nog niet verholpen.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een alternatieve oplossing.
Is de stekker met verbrande contacten toevallig los te koop [zo ja, een link naar een website zou fijn zijn].
Ik ben nl een beetje terughoudend in de nogal grote uitbouw vh dashboard.
Als ik alleen de stekker kan vervangen dan geniet dat zeker mijn voorkeur.
De draden die ik dan door moet knippen/verlengen, wilde ik doen dmv soldeerbout/vertinnen en krimpkous.
Graag advies enof raad,
Groeten bas
12 jaar
Een stekker met verbrande contacten los te koop? Eindelijk iemand die daar centjes voor wil geven.....(grapje)
Bij de dealer zijn legio losse stekkertjes en stekker-pennetjes te koop. In de praktijk zal een dealer daar niet op zitten te wachten, a: omdat het bijna ondoenlijk is dit uit te zoeken, b: niet per 1 aantal te bestellen, dus gelijk 10 of wellicht meer tegelijk, c: de kosten niet opwegen tegen de zoek-"uren" en dan d: grote kans dat als het besteld wordt, blijkt dat het de verkeerde zijn vanwege de onoverzichtelijkheid door de vele maten en soorten. Mogelijk alternatief = stekker van een sloopwagen afknippen. Probleem: je hebt eigenlijk geen ruimte om de stekker met voldoende draadlengte af te knippen. Hetzelfde geldt voor het weer aansluiten in je eigen auto. Nog een voorbeeld: diverse dealers hebben vast wel een kabelboom "op zolder" liggen, overgebleven van een auto met bijv. kortssluiting in die kabelboom. Altijd gemakkelijk! Kan best zijn dat daar een soortgelijke stekker tussenzit van een ander component. Eigenlijk zo goed als zeker dat dan weer net niet de draaddikte overeenkomt op de plek waar een dikke draad hoort te zitten. Kortom.....een alternatief zal er zeker zijn, maar of je er uiteindelijk veel mee op schiet, qua tijd, minder sloopwerk(??), een degelijke oplossing van het probleem, is de vraag.
nog een goed alternatief als je geen zin hebt om het goed te doen, het draadboompje bestellen en de stekker eraf knippen.
dat laatste wat harry4203 voorstelde, daar dacht ik zelf ook aan. Of zo n kabelboom een nare prijs heeft zal uitwijzen als ik de dealer heb benaderd.
Ik ga eens informeren wat de kosten zijn.
Bedankt voor de reacties/oplossingen
12 jaar
54 euri ex
Nu dacht ik de paar keren dat ik dit kabelboompje heb vervangen, dat het nieuwe kabelboompje anders in elkaar zat dan de originele. Lijkt ook vanzelfsprekend om een oplossing te garanderen. De stekker zal uiteraard qua pasvorm hetzelfde zijn, maar meen dat de draaddikte op een paar aansluitingen verschillend was t.o.v. de oude situatie? Wellicht voor eventje geen probleem, maar check dit eerst alvorens je straks een kabelboompje verknipt en er vervolgens achterkomt dat je wellicht toch beter het hele kabelboompje had kunnen vervangen.
ik dacht dat alleen het matreiaal van de stekkerpinnetjes was veranderd, MAAR, weet dit niet 100% zeker.
zo...ben ik weer.
Draadboom is geheel vervangen.
Grote tegenzin ivm een hoop gekloot met kabels/klemmen en je kent het wel. Maar in 3,5 uur is het toch goed gelukt.
Als je weet waar je aan moet trekken/draaien/porren, is dit zeker in 2 uur gedaan.
Kabel kosten rond de 55 euro, en de uren...betaal ik aan mezelf in de vorm van een lekkere avondmaal :)
.
De stekker alwaar de kachelweerstand op zit, is kwa verbinding natuurlijk hetzelfde.
Maar de oude stekker tov vd nieuwe stekker is toch wat anders mbt de draden die erop zitten.
De oude stekker zaten 3 dikke kabels direct naast elkaar op de stekker. Bij de nieuwe zitten er nog maar 2 dikke kabels op , maar er zit 1 pen ruimte tussen zeg maar.Alsof dat ervoor zorgt dat er minder warmteontwikkeling is op/in de stekker zelf. [weet het niet zeker]
Omdat er dus mbt de draden een duidelijk verschil zat...heb ik de gehele kabelboom voor de zekerheid vervangen. En het werkt.
Hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk omschreven heb, en iedereen bedankt voor de oplossing/ideeen en informatie.
Overigens vond ik het dashboardkastje verwijderen het moeilijkste van de klus...
Nu nog de abs storing oplossen/uitlezen/uitzetten.
Iemand nog een idee om de storing te uit te zetten op een houtje touwtje manier?
Graag een reactie,
Groeten bas
[b]Tekst aangepast door Moderator
U noemde een Peugeot een bagger bak.
Gezien u zelf rep. wilt gaan uitvoeren op een houtje touwtje manier zal het ook nooit een betrouwbare auto worden, is mijn mening.
In deze vond ik uw uitspraak dan ook ongepast en is het door mij verwijderd[/b]
12 jaar
Voor de ABS storing kun je beter een nieuw hoofdstuk aanmaken en in ieder geval handig om daar aan te geven om welke ABS storing het gaat.
@mod,
is dit niet iets waar forumleden elkaar op wijzen normaliter?
Voor de rest helemaal prima.
Zal het niet meer doen.
12 jaar
En die begrijpen de frustratie, gniffelen er misschien om, en gaan over tot de orde van de dag.[quote=basman180]@mod,
is dit niet iets waar forumleden elkaar op wijzen normaliter?
Voor de rest helemaal prima.
Zal het niet meer doen.[/quote]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar