Model: 406 met 2 liter 16 klepper Automaat met airco.
Het volgende probleem doet zich voor: Bij het klimmen in de Alpen stijgt de koelvloeistoftemperatuur naar boven de 110 graden; bij rijden op een vlakke weg, of naar beneden gaat 't goed, dan blijft de temp netjes circa 90 graden.
De koelfan werkt wel, maar slaat maar af en toe aan - en NIET op het moment dat de temperatuur te hoog wordt! Dit is vreemd, want als de auto stil staat stationair te draaien blijft de temperatuur 90 graden.
De thermostaat en koelvloeistoftemp sensor zijn al vervangen, en natuurlijk is de koelvloeistof op peil.
Verder heb ik gemeten aan de sensor die de koelfan schakelt; deze is bij 90 graden 2700 ohm, bij 110+ 3000ohm
en de sensor die het dashboard aanstuurt geeft bij 90 graden 250 ohm, bij 110+ 170ohm
Het gekke is verder dat ik, als die hoge temperatuur aangegeven wordt, de koelvloeistofslangen kan vasthouden. Deze zijn op dat moment wel hard, maar niet keihard en bovendien kun je ze uberhaupt vasthouden (voor een tiental seconden) zonder je handen te branden.
Ook hoor ik geen geborrel of wat dan ook wat erop moet duiden dat de boel aan de kook is, bij meer dan 110 graden zou je dit toch verwachten?
Wie kan mij vertellen: - Of iemand dit probleem herkent
- Of de gemeten waardes van de sensors kloppen
- Of de koelfan uitsluitend via de sensor op 't thermostaathuis geschakeld is of dat-ie ook op de ingeschakelde airco
reageert
- Of het signaal van de sensor voor de temp meter direct naar 't instrumentenpaneel gaat of via de ecu loopt; ik heb
namelijk vrij het vermoeden dat 't een electrische storing is....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geeft u om te beginnen eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer, dan kunnen we precies zien wat voor auto het is en kijk ik even in het elektr.schema voor u. waardoor ik uw vragen kan beantwoorden.
Raakt u koelvloeistof kwijt als de motor 110 gr geweest is ? Door de overdruk in het koelsysteem gaat de vloeistof pas koken bij 123 graden. Dus misschien is er niet echt iets aan de hand.
Waar zit uw auto de sensor van de die de koelvan schakeld ? Is dat de groene op het thermostaathuis ?
De sensor voor het dashbord,bedoelt u daar de blauwe op het thermostaat mee ?
De koelfan reageert inderdaat ook op de ingeschakelde airco.
In het geval van een elektrissche storing denk aan een slechte massa van het motorblok naar accu of van chassis naat accu.
Laatste 8 cijfers chassisnr: 80675695.
De auto raakt geen vloeistof kwijt. Voor de 115 graden ben ik tot nu toe altijd gestopt.
De sensors zitten boven de automaatbak, op het thermostaathuis.
Er zitten er 3, van boven naar beneden zijn dit
- een blauwe, deze stuurt het instrumentenpaneel
- een bruine, deze doet de fan (en als ik de stekker eraf haal draait de fan permanent)
- een groene, geen idee wat-ie doet, waarschijnlijk naar ecu?
Heb de massadraad naar het blok al gecontroleerd, deze is ok.
Op dit moment heb ik de stekker van de bruine sensor eraf, zodat de fan permanent draait. De temperatuur blijft dan circa 80 graden....
De schema's van dit type staan nog niet op internet dus voor de details moet ik de boeken raadplegen.
U zegt de fan draait permanent ? Als ik me niet vergis zitten er n.l. 2 ventilators op. In de stand airco moeten ze alle 2 langzaam draaien want dan worden ze namelijk serie geschakeld door de relais. Als je de bruine stekker van de sensor draait moeten ze inderdaat ALLETWEE gaan draaien. U meld dat er maar 1 draait dus misschien zit daar de kneep ? Ik vermoed dus dat er 1 ventilator stuk is waardoor de lage stand niet werkt en op de hoge stand er maar 1 werkt. Dat is genoeg koelcapaciteit voor stationair draaien maar niet voor een steile helling. Vorige week heb ik nog een 1 ventilator vervangen voor dit probleem bij een 406 1.8 restyle.
Dus om een lang verhaal kort te maken, kijk eens of ze alle 2 draaien met ingeschakelde airco .....
PT nieker
Misschien een extra oliekoelerplaatsen voor de automaatbakolie? de bakolie warmt vaak erg op door slip op een helling, deze hete olie moet gekoeld worden door de de koelvloeistof in de radiateur, maar nu warmt de zeer hete (boven de 150 graden) olie het koelwater verder op.
gr
Peco Power
Interessant stukje over dat relais, is dit het relais wat in de radiator ondergebracht is? (Zoals bij Partner's, daarbij bleef 't relais vaak hangen zodat de fan de accu leegtrok) En levert dit relais vaker problemen op bij de 406?
PT Nieker: ik weet nog even niet of er 1 of 2 fans opzitten (morgen wel) in ieder geval koelen ze/koelt ie volop met de bruine stekker los van de sensor. Het zou ook veel helpen als ik de weerstandswaardes weet die de sensors moeten hebben.
Er zitten er zeker 2 op, dat heb ik al uitgevogeld. Maar doen ze het alle 2 ? Wat betrefd het relais, soms blijven ze wel eens plakken bij het nieuwe model (vanaf 1999)waardoor dan inderdaat ook de accu leegraakt. De 3 relais zitten bij elkaar tussen de ventilators voor de radiateur. De weerstandswaarde van de bruine sensor zalik vandaag opzoeken.
90 graden waarde moet tussen 2815 en 2867 liggen
110 graden 3147 en 3193 liggen
U had 2700 en 3000, wijkt iets af maar is niet oorzaak probleem m.i.
Het feit dat de koelventilator gaat draaien met losgenomen stekker geeft al een indicatie dat de bitron(elektronische eenheid die de koelventilators stuurt via de de relais) nog werkt wat betrefd inschakelen.
Van de blauwe sensor kan ik geen weerstandswaarde vinden. De dokumentatie geeft alleen een methode aan om de meter in het instrumentenpaneel te testen met een variabele weerstand.
heb je een onderdeelnr van de blauwe sensor? als 't een bosch is vind ik wel een datasheet....
133809 is peug. onderdelnummer
de bruine en groene zijn duidelijk bosch, maar de blauwe vind ik niet terug
@ AR, haal jij de info van de bosch sensors van servicebox of ergens anders ?
Heb de auto nog eens stationair laten draaien vanaf koud tot +110; ook hierbij loopt de temperatuur dus op zonder dat de fans (het zijn er inderdaad 2) aanslaan, niet op lage en niet op hoge snelheid. De weerstand van de bruine sensor (fans) koud is 1600 Ohm.... Kan dit kloppen?
Ik heb de indruk dat koelslangen en radiator niet heter dan normaal worden.
Kan het te maken hebben met te weinig koelvloeistofcirculatie? (nogmaals, de boel is op peil en lekkende koppakking is uitgesloten) Ik heb wel eens waterpompen in de hand gehad waarvan het schoepenwieltje los op de as zat...
...en wáár gaat het signaal van de sensor heen, uitsluitend naar het ralais of via de ECU?
Als het meteen naar het relais gaat, zit er bij het relais dan niet nog een schakelingetje (met in ieder gaval een transistortje of iets dergelijks) om de verschillende snelheden aan te sturen? En zit een eventuele voorschakelweerstand (voor de lage snelheid) ook in de relais of hebben de motoren van de fans aansluitingen voor lage en hoge snelheid?
Als iemand een schema kan achterhalen heel graag!
In ieder gaval bedankt tot zover allemaal, ben al een hoop wijzer (maar heb het nog niet opgelost!)
Als je de bruine stekker los trekt, gaan er dan 1 of 2 ventilators permanent draaien ? BELANGRIJKE VRAAG DIE IK AL GESTELD HEB !!!!!!!
De info van de bruine sensor gaat naar een soort computertje,bitron genaamt. dat zit in het linker binnenscherm en gaat nog wel eens stuk. De bitron schakeld de 3 relais zo dat de motoren in serie of paralel staan. Lage snelheid is 2 motoren in serie schakelen, draaien ze alle 2 op 6 volt. Hoge snelheid is elke motor appart aansturen met 12 volt. Parrallel dus.
Geen voorschakelweerstand hier en motoren hebbben gewoon 2 aansl. een plus en een min.
Circulatie problemen door defekte waterpomp heb ik bij dit type nog niet meegemaakt en dan zou de motor ook te warm worden met 140km/h op een vlakke weg
met de stekker van de bruine sensor los werkt er maar 1 (de rechter, uitgaand van de bestuurderpositie). Dit verklaart dan in ieder gaval waarom ze niet op halve snelheid draaien. Maar zijn we er dan? Het relais moet toch sowieso bij te hoge temperaturen op parallel schakelen?
Ik kan dat relais ook doormeten, als iemand de penbezetting (of een schema) voor me heeft.
Hoi Johan,
Als je de grille los haalt dan zie je in het midden boven op het fanhuis een kapje waarachter 3 relais zitten. Trek ze eens los en kijk eens naar de contacten. Het is een bekend probleem dat deze oxideren (bij mij zelfs bijna vergaan). Op de sloop eraf halen. Ik heb er zelf ook wat reserve.
Ik heb het schema wel, maar niet bij de hand (weekend weer). Bij de Peugeot dealer kun je vragen of ze even een kopie voor je draaien. Dat heb ik ook gedaan.
Vraag meteen of je even een bitronkastje mag lenen. Als je die twee manieren hebt bekeken en geen soelaas, dan haast zeker 1 fan motor stuk.
15 jaar
Johan,
Via onderstaande link kun je de werking van de fans in combi met airco zien in schema. Dit is voor een 306, maar ik heb het ook gebruikt toen mijn 406 soortgelijke problemen had.
http://www.peugeotlogic.com/workshop/bas... (kijk in de rechterkolom naar '- 306 Cooling Fans Basic
Principle Of Operation')
15 jaar
[quote=peugeottechnieker]@ AR, haal jij de info van de bosch sensors van servicebox of ergens anders ?[/quote]
bosch catalogus op internet kan je het bosch nr geven, en dan met dat nr een datasheet zoeken
mail me je fax nummer dan krijg je een schema.
Als je 12 volt op de motor zet moet hij gewoon gaan draaien. Zo niet is je motor zeker stuk.
De relais oxideren als gevolg van water infiltratie,meestal is het kapje dan stuk omdat een eventuele frontschade uit het verleden niet helemaal juist gerepareert is.
Ik kan dat relais ook doormeten, als iemand de penbezetting (of een schema) voor me heeft.>> met relais bedoel je denk ik het bitron kastje toch ?
De hoge snelheid van de koelventilator wordt vrij laat ingeschakeld. ik dacht in de buurt van de 102 graden. Als je meter dan ook nog eens iets overdrijft of de sensor wijkt af naar boven toe dan wordt de hoge stand wat later ingeschakeld.
Even resumeren naar de weerstands waardes van de bruine sensor, 2700 ohm bij 90 graden>> bij 2700 ohm hoort een temperatuur van 80 graden en bij 3000 ohm hoort een temperatuur van 99 graden,...
Ik dacht in de eerste instantie dat het niet veel scheelde maar door de lagere weerstandswaarde
van de sensor krijgt de bitron een lagere temperatuur door dan in werkelijkheid of er werkelijk op het instrumentenpaneel af te lezen is....waardoor de ventilators pas bij een hogere temperatuur ingeschakeld worden.
Dus..... motor controleren en eventueel relais en bedrading met het schema wat je van mij krijgt en voor de zekerheid bruine sensor vervangen,wijkt bij nader inzien toch te veel af.
Goedenavond allemaal,
Deze ochtend heb ik om de relais door te meten en eens even 12V door elke ventilatormotor te sturen de bedrading van het relaiskastje uitgeplozen, en uiteindelijk blijkt de oplossing (zoals zovaak achteraf) supersimpel: Stuurstroom-draadje van het middelste relais was van de connector af gecorodeerd...
De bruine sensor overigens is een half jaar geleden al eens vervangen, vanwege hetzelfde probleem.
Ik begrijp dat het relais-kastje achter de grille door de zogeheten bitron gestuurd wordt, waar zit deze bitron en gaat daar direct het signaal van de bruine sensor heen? Bij de naam zou ik trouwens eerder aan een temperatuur-schakelaar (bimetaal) denken.
In ieder gaval allemaal heel heel hartelijk bedankt voor de hulp, kan ik mijn Alpenvakantie met een gerust hart (en een koele 406) vervolgen!
bitron is een merk, zo staat het er ook op. Het kastje zit in het linker binnescherm voor het linkervoorwiel. Of op het linker binnescherm aan motorzijde vlak bij de accu.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar